Gå till innehåll

elmätning på distans


Recommended Posts

Hej

Har just fått reda på att man kan köpa en elmätare i stället för att till ex. byta till digital mätare- som jag trodde att man måste.

Kolla den här länken - https://www.youtube.com/watch?v=H_bZI_ZiN3M

även om den inte är på svenska - och säj mej, fungerar detta verkligen  ?? Och i så fall hur ??

Om jag monterar i Spanien, lika så mjukvaran i datorn som jag sen tar med mej hem till Sverige, så kan jag alltså följa förbrukningen i Spanien ??

det lär vara så, men HUR ??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte omöjligt. Den lilla mojängen du fäster kring kabeln mäter energiförbrukningen, skickar informationen till den lilla dosan, som laddar upp den via trådlöst hemnätverk till en molntjänst på Internet, som du sedan loggar in på från en dator var som helst i världen och läser av information. 

 

Kan inte spanska så jag hängde inte riktigt med på om just den modellen du länkar faktiskt skickar datan till en molntjänst eller om det gjordes direkt mjukvaran i datorn, men annars finns det säkert andra som klarar det. 

 

Vet inte hur länge batterierna varar i den där heller, vore ju dumt om de tog slut när du är i Sverige.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, men du säjer att det fungerar, så då är det väl bara att inhandla den här "tingesten"

Njae det var väl inte riktigt vad jag sa. :) Det KAN fungera men jag vågar inte säga tt just den där prylen gör det. 

 

Och som Sierra säger, det kanske är en enklare/billigare lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viktigare tror jag är att el-leverantören du använder i Spanien godkänner denna typ av avläsnings utrustning. Annars kan det ex. bli svårt att klaga på fakturor du avser felaktiga.om du förstår vad jag menar . Fortum här i Sverige har liknande men säljs genom den som godkänd vad jag vet och har testat fungerar det bra.

Mvh alex

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...