Gå till innehåll

Slimma VISTA för ökad fart & prestanda... ?


2stroke

Recommended Posts

Hej !

 

Jag har fått överta en LapTop med Vista som OS av en kompis och skulle behöva hjälp med hur man slimmar
ner Vista så att datorns prestanda ökar.  
Så som det nu är så är datorn helt extremt långsam och det tar evigheter för den att både starta och stänga program osv osv.

....å man blir ju galen på alla dessa varningsrutor som öppnas för precis allt man gör  :wacko:

Jag kan vara utan alla flashiga effekter osv bara datorn går/arbetar fortare.   :unsure:

 

Det finns 1 styck HDD i datorn som är partitionerad.  
Är det bra eller är det onödigt ?

 

Datorn kommer bara användas till att betala räkningar och lyssna på Spotify
samt lite vardaglig surfning inget annat.

 

Datorn är en:  ACER Extensa 5220   ( Tillverkad ~2007 )

 

HJÄLP ! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 59
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

Nu var det ett tag jag hade vista men tipsenjag kommer på är

 

1. under utseende/anpassning kan du ställa in de grafiska alternativen, där finns ett alternativ för "visuella effekter" välj "justera för maximal prestanda". som slår av allt onödigt grfiskt aero m.m

 

2 den rutan som poppar upp UAC kan du välja bort i säkerhetscenter eller ställa in  insällningar förnästa gång den dyker upp.

 

3 vista har möjlighet att köra sk. readyboost. att med hjälp av usb, minneskort snabba upp (genom att skriva till detta istället ram,minnet)

   detta ges som möjlighet när du sätter in usb minnet.i dator.

 

4 sedan finns det energischema som du kan ställa om till hög prestanda genom att klicka på batteriikonen aktivitetsfältet.

 

du kan ju även testa att justera/kontrollera page-filen virituella minnet storlek. windows.

 

gällande hårddisk är det antagligen en recovery. den kan du ta bort .men om plats finns skulle jag behålla denna för att det blir lättare sen om du ska ominstallera.datorn.

 

i övrigt hänger det nog mycket på ram minnet, vet inte hur mycket du har jag upplever vista tyngre än ex win 7 och 8

 

mvh alex

Redigerad av alex_m
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Nu var det ett tag jag hade Vista men tipsen jag kommer på är:

 

1. Under utseende/anpassning kan du ställa in de grafiska alternativen,

där finns ett alternativ för "visuella effekter" välj "justera för maximal prestanda".

som slår av allt onödigt grafiskt aero m.m

 

2. Den rutan som poppar upp UAC kan du välja bort i säkerhetscenter eller ställa in  insällningar för nästa gång den dyker upp.

 

3.  Vista har möjlighet att köra sk. readyboost. att med hjälp av usb, minneskort snabba upp (genom att skriva till detta istället ram,minnet)

   detta ges som möjlighet när du sätter in usb minnet.i dator.

 

4. Sedan finns det energischema som du kan ställa om till hög prestanda genom att klicka på batteriikonen aktivitetsfältet.

 

5. du kan ju även testa att justera/kontrollera page-filen virtuella minnet storlek. windows.

 

6. Gällande hårddisk är det antagligen en recovery. den kan du ta bort .men om plats finns skulle jag behålla denna för att det blir lättare sen om du ska ominstallera.datorn.

 

7. I övrigt hänger det nog mycket på ram minnet, vet inte hur mycket du har jag upplever vista tyngre än ex win 7 och 8

1.  Kan någon förklara lite mer i detalj var och hur jag gör detta ?

 

2. Förstår inte ditt svar !?!?

 

3. Ska prova det.

 

4. Fixat !

 

5. Var och hur gör man det ?  ...och till vilka värden ska det ställas ?

 

6. Hur vet man om det är en recovery ?

 

7.  1.5 GB

Redigerad av 2stroke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En ominstallation av Windows kan ju förbättra upplevelsen om där i dag finns för mycket skräp, för mycket program som startar automatiskt eller har tjänster/drivrutiner inlagda mm.

Du får gärna hjälpa mig att Rensa/Slänga/Radera bort allt onödigt på datorn först.

Hjälper inte detta så kanske en ominstallation måste till.

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

 

1. Den partition som OS'et ligger på är i princip helt full !  

Spelar detta någon roll för hur lätt eller trögt datorn jobbar/fungerar ?

2. Hur blir man Administratör på Vista ?

Detta då det hela tiden efterfrågas då man ska göra det ena eller det andra på denna dator.  

När datorn startar så syns då bara ett enda konto.   :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att avinstallationer ofta lämnar kvar en del skräp och i längden kan det bli för mycket.

Av säkerhetsskäl bör man ominstallera Windows när man tar över en begagnad dator eftersom man inte kan veta om det finns spionprogram, virus eller andra skadliga program i den.

1. För att Windows ska kunna fungera bra bör åtminstone 10-20% av hårddisken vara oanvänd.

2. Av säkerhetsskäl har man i Vista och senare Windows-versioner inte fulla rättigheter även när man är inloggad som administratör. Om man har fulla rättigheter när man surfar och råkar hamna på en skadlig webbsida får också den skadliga koden fulla rättigheter i datorn och kan förstöra mycket mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilias argument är vettiga, men om man måste ha fulla rättigheter i Vista, bör man tillfälligt använda det riktiga adminkontot. När man är klar bör det avaktiveras igen, såvida man inte sitter som domänadministratör och vet exakt vad man sysslar med.

 

http://www.tipsomvista.se/windows-vista/system/502-aktivera-vistaas-inbyggda-administratoerskonto.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

För att Windows ska kunna fungera bra bör åtminstone 10-20% av hårddisken vara oanvänd.

HDD'n är totalt på:  ?? GB

partition C: är på 32 GB och Vista verkar ta 26 GB

finns alltså 5 GB ledigt --->   ~15 % ledigt utrymme.

 

partition D: är på 22 GB och allt annat verkar bara ta 2 GB

finns alltså 20 GB ledigt --->   ~90 % ledigt utrymme.

 

? Vore det inte bra att låta C: vara större ?

Redigerad av 2stroke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Om man måste ha fulla rättigheter i Vista, bör man tillfälligt använda det riktiga adminkontot.

När man är klar bör det avaktiveras igen, såvida man inte sitter som domänadministratör och vet exakt vad man sysslar med.

 

http://www.tipsomvista.se/windows-vista/system/502-aktivera-vistaas-inbyggda-administratoerskonto.html

OK,

låter vettigt, men vad ska bort och vad måste vara kvar ?

Ska prova ändra till adminkontot

Redigerad av 2stroke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej !

 

Jag har fått överta en LapTop med Vista som OS av en kompis och skulle behöva hjälp med hur man slimmar

ner Vista så att datorns prestanda ökar. 

 

 

Konfigurera manuellt, eller via färdig registernyckel. Jag använder konfiguration "Safe".

Snabbare och säkrare dator.

http://www.blackviper.com/service-configurations/black-vipers-windows-vista-service-pack-2-service-configurations/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konfigurera manuellt, eller via färdig registernyckel.

Jag använder konfiguration "Safe".

Snabbare och säkrare dator:

http://www.blackviper.com/service-configurations/black-vipers-windows-vista-service-pack-2-service-configurations/

Jag har nu också Läst igenom BLACKVIPER och använt "SAFE" alternativet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Start-menyn - Alla program - Tillbehör

Högerklicka på Kommandotolken  och välj "Kör som adminstratör".

OK

 

...Försökte sedan ta bort ett "program" direkt ur program mappen

men se det gick inte då datorn säger ifrån att man måste ha behörighet.......   *Grrrrrrr*

Var det inte "Behörighet" jag just skaffade mig ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är olämpligt att ta bort program genom att radera filer eftersom det lämnar kvar en massa i registret och eventuellt filer som finns i Windows-mappar. Att göra så kan leda till seg dator.

 

Om programmet inte går att avinstallera från Kontrollpanelens lista över installerade program pröva med Revo Uninstaller i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...