Gå till innehåll

Slimma VISTA för ökad fart & prestanda... ?


2stroke

Recommended Posts

2stroke, den 10 Jan 2015 - 01:35 AM, skrev: 2stroke, den 10 Jan 2015 - 01:35 AM, skrev:

OK

 

...Försökte sedan ta bort ett "program" direkt ur program mappen

men se det gick inte då datorn säger ifrån att man måste ha behörighet.......   *Grrrrrrr*

Var det inte "Behörighet" jag just skaffade mig ?

 

"Administratör" som är dolt och vanligtvis endast fungerar i felsäkert läge vilket man normalt ska undvika om det inte är helt nödvändigt, då denna användare är en typ "SuperUser" och en säkerhet vid problem med datorn för att kunna komma in och återställa. utan skapa dig istället ett nytt användarkonto med ett eget namn (med administratörs rättigheter).

Men bara för att du valt att aktivera kontot via kommandotolken så BLIR du inte den användaren utan du måste logga ut och in som den.

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 59
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

"Administratör" som är dolt och vanligtvis endast fungerar i felsäkert läge vilket man normalt ska undvika om det inte är helt nödvändigt,

då denna användare är en typ "SuperUser" och en säkerhet vid problem med datorn för att kunna komma in och återställa. 

Skapa dig istället ett nytt användarkonto med ett eget namn (med administratörs rättigheter).

Men bara för att du valt att aktivera kontot via kommandotolken så BLIR du inte den användaren utan du måste logga ut och in som den.

TACK för förklaringen.

...men hur gör man då detta med att skapa och använda detta "SuperUser" konto som bara ska användas i yttersta nödfall ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om programmet inte går att avinstallera från Kontrollpanelens lista över installerade program pröva med Revo Uninstaller i stället.

Jag har nu installerat Revo Uninstaller och det hittar inget förutom de program som man redan ser i Windows eget Lägg till/Ta bort program.

...eller är det någon finess med ovanstående program som jag missat ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2stroke, den 10 Jan 2015 - 11:11 AM, skrev:

TACK för förklaringen.

...men hur gör man då detta med att skapa och använda detta "SuperUser" konto som bara ska användas i yttersta nödfall ?

 

Kontrollpanelen -> Användarkonton

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontrollpanelen -> Användarkonton

Tänkte göra som ovan men först bara starta om datorn.

  :wacko:  Nu är jag förvirrad !  :wacko:

Startade om datorn och då dyker plötsligt ett annat konto upp som heter ADMINISTRATÖR !

Gick in på det men det verkar inte vara det SuperUser konto jag trodde att det skulle vara.

 

Så vad har hänt ?

Och vad är dessa andra konton som plötsligt finns ?

Går alla att ta bort ?

Kan någon här på forumet steg för steg berätta hur jag sedan

skapar ett riktigt Administratör konto med fulla rättigheter ?

post-11140-0-01756700-1420914848_thumb.j

Redigerad av 2stroke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kontot "Administratör" är "SuperUser" kontot som har varit dolt tills du valde att det ska visas genom att köra kommandot "net user Administratör /active:yes", innan dess syntes kontot ENDAST i felsäkert läge, och det är datorns Administratörskonto.

Kontot Kenth däremot är ett användarkonto som är med i gruppen administratörer och har i princip samma rättigheter som kontot Administratör.

 

Administratör - Ska vara dolt, kommandot net user Administratör /active:no kommer dölja det igen

Kenth - Är en användare i gruppen administratörer (användare med högre rättigheter)

ASP.net ... - Är ett konto som skapats och används av programvaran .NET som är med i Windows

Gäst - är ett konto med begränsade rättigheter som du kan låta gäster eller andra personer i hemmet logga in på för att använda datorn, kontot har begränsade rättigheter kan t.ex inte installera program

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kontot "Administratör" är  "SuperUser" kontot som har varit dolt tills du valde att det ska visas genom att köra kommandot "net user Administratör /active:yes",

innan dess syntes kontot ENDAST i felsäkert läge, och det är datorns Administratörskonto.

Kontot Kenth däremot är ett användarkonto som är med i gruppen administratörer och har i princip samma rättigheter som kontot Administratör.

 

* Konto 1. Administratör - Ska vara dolt, kommandot net user Administratör /active:no kommer dölja det igen

* Konto 2.  Kenth - Är en användare i gruppen administratörer (användare med högre rättigheter)

* Konto 3. ASP.net ... - Är ett konto som skapats och används av programvaran .NET som är med i Windows

* Konto 4. Gäst - är ett konto med begränsade rättigheter som du kan låta gäster eller andra personer i hemmet logga in på för att använda datorn,

kontot har begränsade rättigheter kan t.ex inte installera program

OK, då fattar jag lite mer.    :ph34r:

 

Kan man helt radera Konto Nr 3. och 4. ?

 

Kan ni proffs här på siten nu hjälpa mig rensa/ta bort allt i VISTA som inte behövs för mina behov ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorns enda HDD är delad i två delar:

partition C: är på 32 GB och Vista verkar ta 26 GB

finns alltså 5 GB ledigt --->   ~15 % ledigt utrymme.
 

partition D: är på 22 GB och allt annat verkar bara ta 2 GB

finns alltså 20 GB ledigt --->   ~90 % ledigt utrymme.

 

Går detta förhållande att ändra och tex låta C: vara på  ~40 GB av hela HDD'n ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, du ska inte radera konto 3 och 4.

 

Enklaste, snabbaste och enda säkra sättet att ta bort sånt du inte behöver är att installera om Vista och sen bara installera det du behöver.

Vad behövs för en sådan ?

Och hur skulle en ominstallation gå till ?

( Jag har aldrig gjort något sånt tidigare )

Går det alltså att under installationen välja vilka delar som ska installeras och inte ?   ( låter ju bra i så fall   :)  )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det är en bärbar dator från ca 2007 kom den med en återställningspartition på hårddisken och den kan man använda för att återställa datorn till leveransskick, dvs den ser ut på samma sätt som när den var ny. Det varierar mellan olika datormodeller hur man sätter igång återställningen och därför behöver man läsa i datormanualen om det. Manualen kan du hämta på datortillverkarens webbsida för din datormodell.

 

Försök hitta manualen själv men om du inte lyckas får du berätta vem som tillverkat datorn och vad det är för modellbeteckning på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det är en bärbar dator från ca 2007 kom den med en återställningspartition på hårddisken och den kan man använda för att återställa datorn till leveransskick, dvs den ser ut på samma sätt som när den var ny.

Det varierar mellan olika datormodeller hur man sätter igång återställningen och därför behöver man läsa i datormanualen om det.

Manualen kan du hämta på datortillverkarens webbsida för din datormodell.

 

Försök hitta manualen själv men om du inte lyckas får du berätta vem som tillverkat datorn och vad det är för modellbeteckning på den.

Ska söka om jag hittar.

 

...Men så länge är här fakta om datorn:   

post-11140-0-72146500-1421001784.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade detta på ACER's hemsida:

 

* Restoring the operating system:

http://acer-scandic.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/3068#_ga=1.66642478.1061252006.1421001522

* Using System Restore in Windows-Vista: 

http://acer-scandic.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/3461#_ga=1.126550669.1061252006.1421001522

 

 

_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________

 

Jag vet inte om jag är rätt ute men detta har jag hittat:

 

https://www.manualowl.com/p/Acer%20Computers/Extensa-5220/Manual/65753

 

http://tim.id.au/laptops/acer/travelmate%205720%205320%20extensa%205620%205220.pdf

 

http://www.manualslib.com/manual/232612/Acer-Extensa-5220.html

 

 

 

Hittade även denna lilla text:

Acer notebooks have an 'eRecovery' feature on the hard drive which will let you reset the computer back to factory settings
without having to use the recovery discs for the same.
In order to access the eRecovery tool, please boot up your system and press 
Alt + F10 at the Acer splash screen,
and use eRecovery to reset the factory settings for the system from the hidden partition included.
If prompted for a password XXXXX the process, enter six zeros (default) accordingly
...check if you are able to boot up Windows all right thereafter.


I know theres an erecovery on acer and i have tried that as well and all it says is files missing cannot continual.

 

That indicates that your recovery partition is corrupt/missing.
You need a set of recovery discs.

 

Redigerad av 2stroke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Manual finns här: http://www.acer.se/ac/sv/SE/content/drivers/714;-;Extensa%205220    

Välj Documents

 

Har du programmet eRecovery i datorn ?

Om inte så finns det om du väljer Application på webbsidan.

OK, jag har hittat både Manualen och eRecovery på länken ovan.

Hur går jag vidare ?

 

I mappen ProgramC: så finns det en undermapp som heter eRecovery ( borde väl innebära att den redan finns, eller ? )

 

 

 

Redigerad av 2stroke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

........TILLBAKA  

Verkar ha lyckats göra en ny installation med hjälp av eRecovery.

 

Nu tillbaka till ursprungsfrågorna: 
1. Hur slimma ner denna installation så att datorn blir snabbare och stabilare ?

2. Hur ändar jag storeken på de 2 partitionerna ?

3. Vilka funktioner osv kan stängas av ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yahoo är ingen webbläsare men det är ju möjligt att det kommer upp som startsida om du inte byter till något annat. Jag ser också att du har Yahoo Toolbar installerat och det kan du ju avinstallera.

Acer screensaver är onödig, kanske fler Acer-program också men jag känner inte till dem.

Adobe Flash Player behöver uppdateras.

Adobe Reader kan du avinstallera och sen installera en lättare PDF-läsare som SumatraPDF eller Foxit Reader, samt se till att det inte startas automatiskt.

Om det är en gammal Norton som kom in nu så avinstallera de tre där det står Symantec som företag och kör sen Norton Removal Tool: https://support.norton.com/sp/en/us/home/current/solutions/kb20080710133834EN_EndUserProfile_en_us

Om du inte har en giltig licens för Office 2007 så avinstallera det.

 

Nämndes inte Blackvipers webbsida för inaktivering av tjänster tidigare i tråden?

 

Titta i listan över automatiskt startande program i msconfig - Autostart om där finns något som inte behöver startas automatiskt.

 

Men det viktiga är inte antalet processer utan att CPU-användningen är låg när du inte gör något samt att minnesanvändningen inte blir allt för hög.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan väl rekommendera http://www.pcdecrapifier.com/ samt se till att installera servicepacks och uppdateringar.

 

Skulle nog avinstallerat allt  Office, Acer, SQL (förstår inte ens varför den installerar SQL server), Norton, Live update, NTI, yahoo

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller på att rensa enligt förslag ovan,

men nu verkar något ha hänt...

Jag verkar inte kunna ta mig ut på Internet då jag hela tiden får varning om att webbläsaren är outdated och så stängs det ner.

Jag tror att det är IE7

 

Hur faan går jag vidare nu ?

 

Hade hunnit ta bort följande:

* Yahoo toolbar.

* Norton
* Prov versionen av Office 2007

* Adobe Reader
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...