Gå till innehåll

mobilen "loggar ut" trots stark signal från router ? WHY ?


Sandstone50

Recommended Posts

Ja, hela frågan här ovan...Hur kan jag få ordning på telefonen ?? Irriterande att den inte fungerar med internet när både laptop och platta gör det.

En inställningsfråga ?? (igen :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att tänka på är också att vissa telefoner går i "deep sleep" när skärmen varit stängd ett tag. Detta innebär att bara dom absolut viktigaste sakerna är aktiva i telefonen så som radio (telefonuppkoppling mot telenätet).

 

Är det så att Wifi fungerar 100% så länge du har skärmen igång?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, stängt av och öppnat telefonen och uppdaterat. Nej, nån Deep sleep kan det inte vara frågan om eftersom jag stänger och laddar den under natten, så den är ju "nyöppnad" och fullt laddad nu på morgonen.

Har inte upplevt att telefonen kopplar ner under tiden jag till ex. surfar på den (Samsung GT 19100)  eller läser mail.

Finns det inget sätt att kolla vilken "kontakt" man har ?? När man klickar på och kollar wifi, så ser man ju signalstyrka stark och att routern är helt markerad- alltså den där fjädersymbolen är fullt markerad. kollar man sedan telefonens "överkant" så kanske bara 1-2 "pinnar" är markerade, Ibland ser man dom små grön/röda pilarna gå upp och ner - ibland inte.

Ny telefon eller ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Deep sleep innebär att telefonen står i standby-läge utan skärm och annat igång... många telefoner "tappar" WiFi då för att spara ström.

 

När du skriver att du "tappar" signalen... blir du verkligen utloggad så att du får ange lösenordet till routern igen? Eller tappar du den och den loggar in automatiskt eller kanske du rent av bara upplever att du får en trött anslutning? Felet kanske ligger i din router?

 

Inne i Wifi-inställningar så kan du markera din anslutning och ange att telefonen ska "glömma" anslutningen. Detta innebär att du får göra om proceduren att ansluta igen. Se till att eventuella "anslut automatiskt" är inbokat.

 

Häng inte upp dig allt för mycket på animeringen uppe vid klockan... den kan vara missvisande och ge information om något som hände för 5-10 sekunder sen, beroende på hur telefonen har använts. Har du kört något som slöar ner telefonen (t ex spel eller en minneskrävande app) så tar det några sekunder för telefonen att hämta sig. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, FÅR ACCEPTERA ATT det är som det är. Kör inga tunga saker, lika ofta som inget händer så plingar det till för ett mail eller annat. Glad surprice.. Logga in till routern igen behöver jag aldrig göra

Man säjer ju att käringar är oberäkneliga, så min telefon är väl ett exempel där på ?? Men man gillar ju telefonen ändå :rolleyes: ..... (Hoppas ingen missförstår självironin)

Redigerad av Sandstone50
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En tanke som slog mig är att på min telefon, Samsung s3 i9300 finns en inställning i wifi avancerat som är:

Behåll Wifi i viloläge.. med alternativen: Alltid, Endast när den är inkopplad och Aldrig.

Själv har jag min inställd på "Endast när den är inkopplad", vilket gör att telefonen stänger ner wifi när den inte används för att spara batteri.

Kontrollera om du har den möjligheten till inställning på din telefon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

En fråga som jag kommit att undra över är att när jag nu har stark signalstyrka men lika förb. så går inte mess och mail iväg, Däremot får jag meddelande om att messen inte går iväg, men OM MAN NU HAR STARK SIGNAL, varför i glödheta har man då lika väl ingen kontakt ?? MAIL OCH MESS KOMMER JU IN !!!!

ansluten .... ansluter... väntar på nätverk... Min telefon verkar då inte ha speciellt lätt för att bestämma sej.. :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken typ av epostklient är det frågan om?

Om du t.ex har gmail, går det via web och då finns inga egna inställningar. Om man däremot konfigurerar någon annan klient, typ den som är standard eposet klient i samsungtelefoner krävs egna inställningar för det epostkonto man ansluter..

Därav min undran.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att tömma cachen för gmail och google play services.

Inställningar, appar, alla..

Bläddra ner till gmal, klicka och välj " rensa cache"

Gör lika med google play services och starta sedan om telefonen och prova.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att det funkar...

Ibland så fastnar det gamla inställningar i cachen och eftersom programvaran hämtar i cachen först..så går det inte alla gånger då de blivit annat i servern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, det verkade vara ett glädjeskull som inte höll i längden, frågan är ju varför den eländiga telefonen är ansluten men varför inte mail och mess går iväg....

men det är nog inte värt alla tankar....får kolla när den (och jag) är tillbaka i Stockholm med nytt ab med comhem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju vara så att det beror på den "carrier" som du använder dig av där du befinner dig som är problemet...

Jag tänker såhär att om telefonen fungerar som den ska när du är i Sthlm, nu kommer du att behöva rensa cachen när du är tillbaka.. så beror det inte på själva abonnemanget eller telefonen utan problemet ligger i programvaran som i ditt fall är optimerad för Sverige och kanske inte är den bästa för Spanien i den telefonmodell du har.

 

Eller så kanske du bara behöver lägga till ett APN namn...

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

www.dvblab,com ... eller om det är .es ??

men snart hemma igen så jag får väl lida,

har ju platta och dator också så det är inte synd om mej, men RETLIGT, speciellt om man tar bilder med kameran som man vill skicka

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet sitter i inställningarna till den wifi-routern som jag antar du har.. eller rättare sagt så behöver du ett SSID, användarnamn och lösenord..

Antagligen så har du det redan men det är där mellan telefonen och routern som ditt problem bör vara....

 

Glöm apn-namn... :)

 

Edit.. Det kan vara så att det blir konflikt om du har platta etc uppkopplat samtidigt... om du får koppla begränsat antal enheter till routern

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...