Gå till innehåll

Göra ett trådlöst nätverk


Recommended Posts

Detta har jag

 

2 Laptop med trådlös anslutning

2 Skrivare med trådlös anslutning

 

1 st USB modem Huawei ZTE MF 190 (som måste uppdateras för att funka med tiny routern, har laddat hem filen men vet inte hur jag skall uppdatera det.)

 

1 st Dovado Tiny Router 

 

Tror ni detta kan fungera.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

uppgraderingen (som jag gissar att du hämtat från din operatör eller tillverkaren) är väl en .exe fil?

Koppla in modemet i en ledig usb port och kör uppgraderingen. klart.

 

Uppkopplingsinställningarna ställer du in i routern.

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

uppgraderingen (som jag gissar att du hämtat från din operatör eller tillverkaren) är väl en .exe fil?

Koppla in modemet i en ledig usb port och kör uppgraderingen. klart.

 

Uppkopplingsinställningarna ställer du in i routern.

Japp det är en exe fil

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Hmmm det gick sådär, datorerna har kontakt med internet och kan surfa men skrivaren vill bara skriva ut med kabel, ej trådlöst... Skrivaren verkar ej få något ipnummer, det vet jag inte hur jag skall lösa... är det någon inställning i routerns admin gränssnitt som jag kan ha missat. Har inte alla skrivare ett ipnummer eller kan man fixa det via själva displayen på skrivaren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

 Har inte alla skrivare ett ipnummer eller kan man fixa det via själva displayen på skrivaren?

Det beror på hur enheterna får sin IP-adress. Jag brukar lägga in macadresserna i routern så att anslutna enheter tilldelas Ip-adress beroende på vilken macadress som ansluter (DHCP tilldelning).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste på skrivaren på något vis tala om vilket trådlöst nätverk den ska ansluta till och ange det lösenord du förhoppningsvis har på nätverket. På mer avancerade skrivare kan man göra det direkt på skrivaren via en display med menysystem. På enklare skrivare brukar man behöva ansluta den via USB eller ett trådat nätverk för att konfigurera den från en dator antingen genom att surfa till skrivarens IP (man brukar i så fall kunna skriva ut någon infosida på skrivaren där det bl.a står tilldelad IP) eller via en speciell mjukvara som hittar den om den är USB-ansluten. 

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...