Gå till innehåll

God morgon från "Microsoft"!


CGD

Recommended Posts

Jag arbetar inte längre så jag hör inte till den morgonpigga skaran.

Men så i morse lite före åtta ringer det upp en dam som pratar indisk engelska och säger sig komma från Microsoft.

Om jag förstod henne henne rätt så varnade hon mig för att min dator har sänt ut att den är full med "junk" som hon kallar det. Men det är inget att oroa sig för för hon kommer att hjälpa mig.

Jag klagar först på att hon ringer så tidigt, men felet i min dator är så allvarligt att hon måste ringa så tidigt. Jag försöker säga att jag inte är så duktig på engelska och vet inte vad "junk" är för något. Kan hon förklara. Så jag får då en liten utläggning vad "junk" kan vara för något och att det är viktigt att jag gör något åt detta.

 

Jag skall ladda ner ett speciellt program och installera det. 

Efter ett litet tag säger jag mig ha gjort detta detta. Men den indiska damen säger att det har blivit något fel eftersom programmet tydligen inte fungerar som det skall. Det är nog allt "junk" på min dator som gör att det inte fungerar säger jag. Hon håller på och pratar ett litet tag till och ger mig samma direktiv en gång till och sedan slutar plötsligt samtalet mitt i en mening. Jag tror hon plötsligt kom på något.

 

Hur vanligt är det att datoranvändare här i Sverige eller övriga världen verkligen laddar hem och installerar det här programmet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har avhjälpt flera av dessa "kapningar" för vänner och bekanta, då rör det sig om 8-10 oberoende varandra. Detta är det senaste året.

 

Vid ett tillfälle krypterades hårddisken och det gick inte att komma in utan lösenord... vid boot. Två dagar senare ringde dom igen och frågade hur det gått och erbjöd sig "låsa upp" datorn för 10 dollar. 

 

Microsoft har ju gått ut med information att dom ALDRIG kontaktar en kund via telefon om detta inte är avtalat jämte ett kundnummer hos MS samt ett registrerat ärendenummer. 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Microsoft" har försökt lura min svärmor (snart 80 år gammal) några ggr men de har inte lyckats ännu, hon är väl i deras målgruppen pga åldern. Förmodligen har de tröttnat eftersom det var länge sen någon ringde senast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara 10 dollar! Det var ju ändå inte så farlig. Var ringer de ifrån? Det måste ju kosta pengar att ringa, men de kanske lurar något telebolag också. Jag är mest förvånad över att folk verkligen gör som de blir tillsagda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under en period av två veckor ringde dom ca 10 gånger till mig.

Sa några väl valda ord till dessa personer.

Har inte låtit mig luras av dessa personer.

Men, man måste vara på sin vakt, så att man ändå inte duperas.

Lasse B

 

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en enkel sak att göra rent generellt, och det är att bestämma sig för att inte lita på telefonförsäljare eller andra okända. Punkt.

 

Tyvärr har du nog helt rätt. Det är synd och skam att man ska behöva leva efter de premisserna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på allt bluff och båg som man läser om att andra har blivit utsatta för förvånas jag över att någon överhuvudtaget svarar på okända telefonnummer. Jag har slutat med det. 

Senast hörde "Telia" av sig via mail och meddelade att jag råkat betala teleräkningen två gånger och att jag skulle klicka på en länk i meddelandet så skulle de kunna betala tillbaka.

Skrattretande........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bekant som blev uppringd av en försäljare lade ner luren på bordet och gick och kokte kaffe. Efter några minuter kom han tillbaka till telefonen och säljaren var fortfarande kvar. Han lyfte luren och bad försäljaren berättade vad han hade och sälja en gång till :D.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vanliga telefonförsäljare är ju bara jobbigt så de avfärdar jag snabbt men jag tycker faktiskt det är lite taskigt att jag aldrig råkar ut för såna här lurendrejare. Skulle vara hur kul som helst att spela medgörlig men korkad och försöka dra ut på samtalet så länge det går.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...