Gå till innehåll

Har tappat kontakten via det trådlösa nätverket


CGD

Recommended Posts

Vår bärbara dator har tappat kontakten till Internet via det trådlösa nätverket som går till routern från Bredbandsbolaget. Kopplar jag via sladd är det inga problem. Det trådlösa nätverkskortet, ett Qualcomm Atheros visar att det fungerar helt felfritt.

Har ni några förslag på hur jag skall kunna åtgärda felet.

Det visade sig att våra telefoner inte heller kunde koppla upp sig. Hur det var med delarna i hemmabion kontrollerade jag aldrig. Men så plötslig fungerade allt igen! Märkliga fel.

Redigerad av Andreas Stenhall
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr, jag måste väcka denna tråd till liv igen.

Återigen vill inte datorn koppla upp sig som den ska till Nätet. Begränsad åtkomst står det. Jag har inte kunnat komma på vad som är fel.

Det enda som kopplar upp sig via vår router förutom den bärbara datorn, är våra mobiler och de har inga problem med uppkopplingen. Jag antar då att det bör vara något i datorn som är fel. Men vad?

Har ni några idéer om vad som kan vara fel och hur att åtgärda det. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tagit bort drivrutinerna till det trådlösa nätverkskortet för att sedan få den ominstallerade. Men datorn hittar inte vår nätverk, men den hittar en hel drös nätverk runt omkring. Detta får mig till att misstänka routern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äntligen löst.

Efter att ha fått väntat i något som tangerar en evighet kom jag fram till supporten på Bredbandsbolaget. Enligt handläggaren där var det trådlösa nätverket avstängt. Men hur det har blivit avstängt undrar jag ju. Jag har troligen stängt av det själv på den blå knappen på routern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Äntligen löst.

Efter att ha fått väntat i något som tangerar en evighet kom jag fram till supporten på Bredbandsbolaget. Enligt handläggaren där var det trådlösa nätverket avstängt. Men hur det har blivit avstängt undrar jag ju. Jag har troligen stängt av det själv på den blå knappen på routern.

Det är ofta småstrul med Wifi. Tillfälliga problem med uppkoppling är inte ovanligt. Stänga av klientens wifi och koppla på igen löser ofta problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min telefon är det bara wi-fi som fungerar, 4G är avstängt.

När det upptäcktes att datorn bara hade begränsad åtkomst, vad nu menas med det, så var det inga problem med telefonen. Jag försökte hitta något fel i datorn men allt verkade fungera som det skulle och jag hittade inget fel. Så senare på dagen kunde telefonen inte heller koppla upp sig. Jag har ju Bredbandsbolagets router så den är ju nu för tiden låst och det går inte att se hur det ser ut i den.

Om jag hänvisar till det första lite tidigare inlägget så hade vi ju samma problem där men där löste det sig utav sig självt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...