Gå till innehåll

Kan inte hämta Gmail med T-bird


Sir_N

Recommended Posts

Hej!

 

En bekant fick problem med att det plötsligt inte  gick att hämta mail (IMAP) med Thunderbird, det föregicks av meddelande om misstänkt olovlig inloggning på kontot. Det har hela tiden gått bra att logga in via webbmail.

 

Nu har jag inte sett vad som hänt hela tiden, men ett av meddelandena är enligt bif "Säkerhetsundantag".

 

Sedan kom "Meddelande från kontot". Vi har provat olika alternativ som föreslås på länken i bilden: http://support.google.com/mail/accounts/bin/answer.py?answer=78754 Men inget har hjälpt.

 

Nu plötsligt kommer meddelande enligt "Ett fel inträffade". (E-postadressen xxxx@kotten.ac är min bekants andra e-postadress och även e-postadress för återställning hos google.)

 

Hon har bytt lösenord på sitt googlekonto, webbmail fungerar fortfarande ok.

 

Jag har avinstallerat Thunderbird, raderat kvarvarande T-bird-mappar och filer samt gjort en nyinstallation av T-bird.

 

Jag har själv ett gäng gmail-adresser, men aldrig haft några sådan problem.

 

Tacksam om du har en hint om vad som kan göras!

 

Sir_N

post-1185-0-77105500-1422099857.jpg

post-1185-0-20529900-1422099896.jpg

post-1185-0-01012300-1422100709.jpg

Redigerad av Sir_N
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia, long time...

 

> Så din bekant har efter löseordsbytet hämtat ett nytt applösenord på Gmails webbsida och skrivit in det i Thunderbird?

Nej, hon har nog valt ett själv... Hon kör Windows Vista, appar är väl nåt som berör Win8? Eller?

 

>Vad står det när ni klickar på Visa i den första av dina bilder?

Minns inte, skall kolla det. Men jag vet inte om den rutan dyker upp längre...

 

Sir_N

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det det här du avser:

Den enda domän som finns är ju @gmail.com...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, detta:

If you've turned on 2-Step Verification for your account, you might need to enter an App password.

 

Detta är viktigt också:

Make sure your mail app isn't set to check for new email too frequently. If your mail app checks for new messages more than once every 10 minutes, the app’s access to your account could be blocked.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såvitt jag vet, så har hon ingen tvåstegsverifiering, skall kolla det i morgon. Default hämtningsintervall är 10 min i Thunderbird.

 

Gmail och Thunderbird hade ju fungerat i flera år och vägrade plötsligt, det tycks ha uppstått efter de meddelanden hon fick ang misstänkta inloggningar av någon annan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I min dator använder jag "imap.googlemail.com", SSL/TLS och port 993 för inkommande mail och "smtp.googlemail.com", STARTTLS och port 587. Men jag har läst de rekommenderar SSL/TLS.

Redigerad av Sir_N
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är löst!

 

Det var inställningen för "Mindre säkra appar" som det hängde på, se bild. Man skall alltså välja "Aktivera". Vid en slarvig läsning kan man missförstå detta med Aktivera och Inaktivera, lite av dubbla negationer. Det hade varit tydligare med JA rep NEJ...

 

Denna inställning infördes tydligen den 15 juli 2014.

http://support2.microsoft.com/kb/2984937/sv

 

Sir_N

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...