Gå till innehåll

Använda en dator som lagringsenhet via nätverket?


Recommended Posts

Kan jag köra en XP dator utan vare sig skärm eller grafikkort.

Jag kommer att koppla datorn direkt till min vanliga dator med en TP kabel.

Jag hade tänkt att det skulle fungera så här. När jag behöver komma åt lagringsutrymmet i XP datorn så trycker jag bara på startknappen och den går igång. När jag inte behöver den mer så trycker jag lite längre på samma knapp och datorn stänger ner sig.

Men jag måste ju kunna administrera datorn från min vanliga.

Om det här låter sig göras hur installerar XP och vad behöver jag för att kunna administrera XP datorn.

Fungerar detta så kan det tänkas att jag byter till Windows 10 och kopplar datorn till routern istället. Den får då internetåtkomst och kan verka som en NAS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra Venoms. Jag har ju en switch liggande som jag hade tänkt använda när jag bygger mitt hemmanätverk. Men det har fått vänta eftersom jag först måste ändra på lägenhetens elsystem.

Är FreeNAS ett operativsystem? Måste jag ha en skärm kopplad till datorn medan jag installerar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FreeNAS är operativ och programvara till din nas. När den är installerad behövs ingen egen skärm utan du konfigurerar från en annan dator. Det underlättar installationen om du har skärm kopplad eftersom du behöver veta IP etc för konfig. Det finns beskrivning på deras cc hemsida på svenska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Venoms. Tack för all din hjälp men jag undrar om detta verkligen är rätt väg att gå. Jag har läst på och ser att de rekommenderas 16 GB RAM. Med tanke på att det är ett moderkort ur 775 serien så är det inte så lätt att installera 16 GB DDR 2 minnen. 

Så jag är tillbaka till att installera XP. Men jag har ju ingen direkt plats till ytterligare skärm och tangentbord. Jag får helt enkelt pröva mig fram och se hur det går.

Det jag är ute efter är ju egentligen bara en låda med flera hårddiskar i och det moderkort som sitter i gamla datorn klarar 8 SATA 2 enheter. Tanken är ju att den skall användas för backup av de filer jag anser viktigare samt lagra filer som jag använder sällan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska den bara användas för filllagring så ska det inte vara något problem med bara 8 GB RAM. Venoms har ju redan skrivit att det inte behövs en massa RAM i tidigare inlägg. Jag har läst det någonstans att FREENAS är resurssnålt och inte behöver speciellt avancerade datorer för att fungera. Tror det hade kunnat fungera med mindre RAM än 8 GGB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej det låter ju bra. Jag får försöka med FreeNAS ändå. Det där med telefonen låter ju bra. Kommer de åt den även om de är ute på stan?

Idag har jag trasslat mest med diskbyte till min dagliga dator men skall hämta in den äldre datorn från förrådet så få jag se om det fungerar. Det stod ju att FreeNAS inte fungera med alla moderkort så jag får börja med att se om mitt är med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag läser om FreeNAS så tycker jag att det står att alla hårddiskar installeras i RAID. Jag vill inte det utan jag vill ha alla diskar var för sig.

Därför är jag tillbaka till att göra XP datorn till en filserver och använda TeamViewer. Men var skall TeamViewer installeras?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste installera en TV Host på xp-datorn och TV på din dator.

Eller så använder du RDP (mstsc.exe) men då måste du slå på att det får användas på XP-datorn. Har för mig att dete är avslaget default.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TeamViewer fungerade inte alls. Faktum är att jag inte ens via närverket kan se dator B från dator A. Det är dator B som jag försöker köra utan skärm eller tangentbord.

För att inte blanda ihop nätverken använder jag på kopplingen mellan datorerna 172.16.1.1-2 med mask 255.255.255.0. Jag har då också en korsad TP kabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...