Gå till innehåll

Använda en dator som lagringsenhet via nätverket?


Recommended Posts

Jag har nu kopplat ihop dator A och B med en switch och TeamViewer fungerar nu. Men över nätverket blir det stopp. Det krävs ett lösenord. Men jag har inte satt några lösenord vare sig på  Windows XP eller något annat i den datorn.

Nu var det ju inte riktigt så här jag ville ha det så jag undrar vad som var fel tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag lite oförstående.. Du är i ditt nätverk nu...bara för att du stoppat in en switch är det inget konstigt. Om man däremot som jag förstått, kopplat ihop två datorer med korskopplad nätverkskabel.

Då skulle du behöva två nätverkskort i den ena datorn..såvida du inte har ett mdem direkt i datorn som förr i tiden, men det tror jag inte du har.

Rätta mig om jag har fel... Men nu med switch är det rätt och betydligt lättare med rättigheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag kopplade in switchen så fungerade TeamViewer utan några ändringar. Jag kunde få upp dator Bs skrivbord och kunde ändra på allt i den datorn. Jag kunde även flytta filer mellan datorerna utan problem.

Men det går ju även att hitta dator B via "Mina nätverksplatser". Men om jag tar upp dator B den vägen så krävs jag på ett lösenord. Men vilket lösenord? Jag har inte satt några lösenord i dator B.

 

Det här glömde jag, det gick ju bra att köra den gamla datorn utan vare sig skärm eller tangentbord. Skall pröva om det går utan grafikkort.

 

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Användarlösen i dator b.. Om du inte har något.. Prova blank ruta.

Det skulle även kunna vara adminlösen om du inte satt något.

Du måste även ha en användare i dator b..om det är samma användarnamn som dator a, prova att ge ett lösenord i fstor b konfiguration.

Är det besvärligt att förstå vad jag menar..får du säga till.

Nu fattar jag hur du menar i alla fall :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har det här kvar i min sparade lista med tips för att få till nätverk med XP-datorer:

"Det underlättar om det är samma användarnamn med samma lösenord på alla datorerna (och lösenordet ska inte vara tomt)."

Jag tror att det var något säkerhetstänk som gjorde att lösenordet inte skulle vara tomt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Cecilia sa underlättar det om du har samma användarnamn på båda datorerna och lösenord måste finnas.

 

Om du inte kommit på det ännu...

 

Om du har Adminrättighet på datorerna..

1. Kontrollpanelen -> Användare -> klicka "Din användare".

2. Väster sida under Närliggande Aktiviteter, klicka "Hantera mina nätverkslösenord"

Skriv in dina data och starta om.

 

Om du har begränsade rättigheter..

 

1. Kontrollpanelen -> Användare

2. Väster sida under Närliggande Aktiviteter, klicka "Hantera mina nätverkslösenord"

Skriv in dina data och starta om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har det här kvar i min sparade lista med tips för att få till nätverk med XP-datorer:

"Det underlättar om det är samma användarnamn med samma lösenord på alla datorerna (och lösenordet ska inte vara tomt)."

Jag tror att det var något säkerhetstänk som gjorde att lösenordet inte skulle vara tomt.

Det är vad jag minns också. Måste ha lösenord på kontona, måste dock inte vara samma konton men det underlättar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läste vad ni skrev och gjorde vissa ändringar.

Satte lösenord på dator B och skrev in samma arbetsgrupp som de övriga datorerna har. Nu fungerar det helt okej med korsad kabel. Det är ju så jag vill ha det. Dator B skall enbart vara kopplad till dator A. Nu fungerar den vanliga fildelningen så som det skall men Teamviewer fungerar inte nu. Men Teamviewer fungerade ju utmärkt när jag hade kopplat med en switch.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det gjorde ju inte riktigt det. Eftersom jag inte har plats till en skärm och ett tangentbord till så vill jag kunna kontrollera dator B från dator A och det går ju inte nu. Men varför fungerade Teamviewer helt OK innan men inte nu? Eller finns det något annat sätt att kontrollera dator B från dator A?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har dator B Internetanslutning när den är kopplad direkt till dator A och inte via switchen? TeamViewer etablerar väl anslutningen via TeamViewers servrar vilket inte lär fungera om inte båda datorerna har åtkomst till dem. 

 

EDIT: Läste inte klart alla kommentarer. Det är ju i princip det Cecila skrev, kanske. :)

 

http://www.teamviewer.com/sv/help/40-Can-TeamViewer-be-used-within-a-local-network-LAN-only.aspx

 
Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ÄNTLIGEN.

Efter mycket om och men, med flyttande av skärm och tangentbord och hjälp från hjälpsamma och duktiga forummedlemmar har jag nu fått det att fungera så som jag vill.

Dator A och B är nu kopplade med en korsad TP kabel. Dator A har kontakt det övriga hemmanätverket och Internet vilket dator B inte har.

Jag har delat ut alla diskar i dator B och kommer åt dem via nätverket (den korsade kabeln) från dator A.

Jag kan också hantera dator B från dator A via TeamViewer.

Utav anledning som jag inte riktigt vet så hade dator B:s ID nummer ändrats vilket jag så först när jag återigen kopplade över skärm till dator B.

 

Så det hela kan ju nu ses som löst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns här någon som överhud taget behöver en beskrivning?

Gör det inte det är det ju onödigt att skriva hur jag fick ihop det. Jag får intrycket utav att alla redan vet hur de skall göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nähe!

Det här är inte alls löst. Nu har jag loggat in på dator B flera gånger utan problem, senast tidigare idag. Men nu när jag försöker logga in så öppnas det oändligt många sidor. De blir lite mindre för var gång ända tills det bara är en prick i mitten. Så vad kan ha hänt nu???

Jag kommer däremot dator B:s diskar över närverket utan problem. Men en av diskarna är krypterad och för att komma åt den måste jag först logga in i dator B.

 

Korrigering. Det är inte dator B:s skrivbord som öppnas utan det är den egna dator A:s skrivbord som öppnas i oändligt många antal.

 

Ytterligare tillägg.

Jag har varit ute i ett ärende och nu när jag kommer hem startar jag datorn och upptäcker att den har tappat alla inställningar. Ännu märkligare.

 

Tog bort TeamViewer och installerade om det. Datorn fick tillbaka sina inställningar och både dator A och B har nu fungerat helt OK.

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...