Gå till innehåll

Blå skärm med felmeddelande


CGD

Recommended Posts

Jag har Avast och tycker ibland att det skyddar mot mer än vad det borde. Jag tänker då på Internetsidor och program som en del av en eller annan anledning anses olagliga men som i sig själva inte utgör något hot mot datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avast har en del falskvarningar. Men man får tänka på att det också finns en möjlighet att filen har modifierats med skadlig kod även fast programmet har ett "rent rykte" vilket också görs just pga detta.

Det kan också hända att den varnar på sidor man besöker ofta som varit ofarliga förr. Men som kanske vid just detta tillfälle kör javascript/ reklam m.m som klassas som skadlig kod av avast realtidsskydd.

Eller så är det just en felaktig falskvarning. Vilket är synd men detta händer med alla virusprogram förr eller senare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller program och filer som Avast pekar ut borde det framgå av beteckningen vad orsaken är och då kan man ju ignorera det man vill ha ändå. Nu vet jag ju inte vad du menar med olagliga men filer som används för att cracka program brukar pekas ut av antivirusprogram helt enkelt för att cracket kan införa oönskade funktioner, t ex keylogger, också. En förälder kanske heller inte vill att barnen ska installera crackade program på en gemensam dator för att inte riskera problem för andra i familjen.

Jag vet inte vad du menar med olagliga webbplatser.

Piratbukten verkar i alla fall inte pekas ut vanligen: https://www.virustotal.com/sv/url/b5d00fc07d9468b8975e18192c0ad9c524e77bda897b910afc692d3ef57f9e85/analysis/

fast där cirkulerar mängder med skadliga program, liksom att drive-by-downloads har förekommit.

Om man vill ta risken att få sin dator infekterad kan man ju alltid vitlista webbplatserna.

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ställa in lite om hur webbsidor ska visas/skyddas:

http://files.avast.com/files/marketing/materials/documents/v8/quick_start_guide_v8_avast_free_en.pdf

 

Sidan 21. På engelska men du hittar väl den menyn på den svenska versionen också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Avast och tycker ibland att det skyddar mot mer än vad det borde. Jag tänker då på Internetsidor och program som en del av en eller annan anledning anses olagliga men som i sig själva inte utgör något hot mot datorn.

 

Om du tycker att Avast skyddar mer än den borde då har du inte prövat Avira ;)

 

Jag har prövat både avast och avira, men jag tycker INGEN anti-virus eller anti-malware skyddar lika bra som Avira gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu vid sett par tillfällen fått upp en ljusblå skärm med ett felmeddelande.

Det står något om att datorn har gjort något fel och söker information för att sedan starta om. Den räknar upp i procent och när den kommer till 100 så startas datorn om.

Felet har kommit när jag försökt ta mig in på en hemsida som kanske inte alla gillar och det står att jag inte kommer åt sidan. Jag har då prövat att stänga Avast Internet Security och försökt då igen. Det är då den här blåa skärmen dyker upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är det avast som kraschar datorn när du försöker avaktivera skyddet?

, det borde det väll vara om nu inte hemsidan du besöker innehåller någon form av skadligt innehåll som i sin tur får datorn att starta om.

 

utan att veta vilken hemside adress det rör sig om är det lite svårt att svara på

 

mvh

alex

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CGD, den 12 Feb 2015 - 5:36 PM, skrev: CGD, den 12 Feb 2015 - 5:36 PM, skrev:

Den här gången var det bortplockad av moderator

Det som kommer upp är inte den vanliga blåskärmen som är med på länken si3rra visar.

 

Fast tanken var att du skulle hämta programmet och sen posta den "tekniska" informationen ifrån programmet om kraschen.

Redigerad av Manneman
Länk till Warez
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hämta Bluesecreen view i zip för 32 bitars eller bluescreen view för 64 bitar först beroende på ditt operativsystem, när du startar programmet så bör det i den övre rutan dyka upp en .dmp fil och filer i den nedre vissa med röd bakgrund

 

Finns det ingen dump/dmp fil i det övre fönstret så är det antagligen ingen blåskärm eller så har du dumpning av minne avstängt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bytte till Avast Free när Microsoft mer eller mindre la ner sitt program. Efter ett tag uppgraderade jag till Avast Internet Security.

De gånger jag fått blåskärmen, så här kan ser den ut, http://www.google.se/imgres?imgurl=http://i.imgur.com/Y1Kk1zZ.jpg&imgrefurl=http://www.alltomwindows.se/forum/topic/28213-bl%25C3%25A5sk%25C3%25A4rm-rdr-file-system-msrpcsys/&h=1836&w=2448&tbnid=jJrZt-P1w9h0AM:&zoom=1&docid=qURXpVshkrw2fM&ei=0IXgVJaHDqiBywPU2oLADw&tbm=isch&ved=0CCEQMygBMAE&biw=2475&bih=1254.

När jag kommer till en sida som Avast har blockerat så har jag ibland undrat varför och stängt ner Avast och sedan tagit upp sidan ifråga. Ibland inte alltid så har datorn dött direkt. Jag vet inte riktighet vilken sida men jag misstänker att det kan vara pirat eller hackersida eller något sådant.

Det är ju därför som jag undrat lite om antivirusprogram kan stänga ner mer än farligheter. Att de blockerar sidor som någon organisation klagat på eller som anses för olagliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är så som blåskärmar ser ut i Windows 8. Vad står det på sista raden i ditt fall?

Menar du att datorn blåskärmar när du skriver att den "dör"?

Jag har inte hört talas om att sidor som skulle innehålla piratkopierat material eller liknande blockeras utan att man har konfigurerat särskilt barnskydd (föräldrakontroll). Om sidan får Windows att krascha så verkar det som att den kan vara skadlig. Nästa gång det händer att Avast blockerar en webbsida får du skriva vilken sida det gäller och vad Avast ger för meddelande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Menar du att datorn blåskärmar när du skriver att den "dör"?"

 

Ja.

I samband med att datorns blåskärm dyker upp är ju alltid Avast avstäng så Avast har inget meddelande.

Men innan innan jag stänger av meddelar Avast att det har blockerat en skadlig fil eller webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...