Gå till innehåll

Öppning av ett Word-dokument ändrar datum för mappen


andreas72

Recommended Posts

Hej!

 

Igår när jag ville söka efter ett specifikt dokument genom att sortera mappar på datum så noterade jag något som jag tycker är väldigt skumt. Det visar sig nämligen att om man öppnar ett Word-dokument som ligger i en mapp så ändras mappens Senast ändrad-datum till den tidpunkt då man öppnade dokumentet. Samma sak om man stänger dokumentet utan att ha gjort några ändringar, då ändras datumet till den tidpunkt jag stängde dokumentet. Jag ändrar alltså ingenting i dokumentet utan det räcker att öppna eller stänga det. Samma sak händer inte med t.ex. Notepad.

 

Vad är det Word gör som får mappens datum att ändra sig bara genom att öppna och titta på dokumentet? Detta gör ju att alla mappdatum där man öppnat och tittat på ett dokument får ett Senast ändrad-datum som inte längre går att lita på.

 

Jag har testat på två olika datorer så det verkar inte vara en specifik dator som blivit konstig. Det handlar om Microsoft Office Home and Student 2010 och Windows 7 professional i båda fallen.

 

Någon som har någon idé om vad detta beror på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle gissa att det är "be design" i filsystemet NTFS.

 

http://support2.microsoft.com/kb/299648

 

The design and behavior of the FAT file system is different with regards to the modified time stamp. On a FAT file system, the modified date of a folder does not change if the contents of the folder change.

 

Om du vill förhindra detta för när du bara ska granska ett t.ex Word dokument så kanske det gör skillnad om du öppnar dokumentet "skrivskyddat"? (har inte Office själv så kan inte testa)

http://en.wikibooks.org/wiki/Microsoft_Office/Opening_a_Word_File_as_Read_Only

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Det visar sig nämligen att om man öppnar ett Word-dokument som ligger i en mapp så ändras mappens Senast ändrad-datum till den tidpunkt då man öppnade dokumentet. Samma sak om man stänger dokumentet utan att ha gjort några ändringar, 

Jag testade och uppmärksammade samma sak med mapp i W7 Home och Word i Office 365, mappens senast ändrad-datum ändras men logiskt nog inte filen som man öppnat, vad har det för betydelse egentligen? Bara man känner till att det är så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...