Gå till innehåll

Inte helt stabilt


CGD

Recommended Posts

Min nya dator har en Intel i7 4790K, 32 GB RAM, fyra 4TB WD green och två Samsung SSD, MSI GTX770 med 4GB GRAM. Allt sitter fast på ett Gigabyte Z97X-UD5H-BK moderkort och allt drivas av ett EVGA Supernova G2 750W.

Jag har nu kört med Windows 8.1 på denna dator i drygt sex månader och jag tycker att det är på många sätt är sämre är vad XP var på min gamla dator. Men jag tycker inte det borde vara datorn fel även om jag har funderat på om det beror på långsammare diskar. Den gamla datorn hade WD Black i olika storlekar.

Några exempel.

Jag laddar ner filer och då och då så flyttar jag runt dem till olika kataloger så att det blir lite bättre organiserat.

Jag kan då ha många fönster öppna samtidigt. När jag då stänger ett fönster stängs alla ner. Diskarna kan ibland gå i "baklås" Svarar ej står det i namnlisten.

Sedan har vi ju då ändringar i funktionen på 8.1 i förhållande till XP. Jag vill ordna filerna efter "Detaljerad lista" och det här har visat sig svårt. Även om jag ändrar så envisas Windows med att ändra till "Stora ikoner". Vidare så om jag bläddrar i kataloglistan med pilagenterna så visas inte innehållet i katalogen om jag inte trycker på Retur tangenten. Också en försämring.

Är detta något allmänt eller? Nu kommer ju Windows 10 men jag tror ju inte de förbättrar användarvänligheten något nämnvärt.

En sak till. När jag flyttar ett fönster och det råkar komma emot någon kant på skrivbordet förstoras fönstret omedelbart till hela skärmen. Fy vad irriterande! Går det inte att få bort det där.

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fönsterinställningar: https://registerhack.se/fix7.html#bagmrusize

 

Det sistnämnda kanske går att fixa: http://www.pcworld.com/article/220222/Windows.html (jag sitter vid en Win10-dator och kan inte kolla själv, men det finns på kvar där).

 

Allt det andra tyder mest på att din installation inte är helt lyckad. Mitt Windows 8.1 rullar på helt smärtfritt. Jag har vissrligen "bara" en bärbar, dock med 32GB RAM och en hybrid-ssd, men det du upplever märker jag inget av. Men så håller jag inte heller på med massa inställningar, rensningsprogram och annat jox.

Redigerad av gsb
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det kan bli flaskhalsar när man har så många diskar bråkar om "kanalerna"? De stora arkivdiskarna skulle nog göra sig bättre i en NAS. Själv har jag bara en SSD och en WD Green disk i datorn, resten i en NAS och upplever inga sådana problem. 

 

Jag använder bara den detaljerade listan och tycker allt annat är värdelöst, så är glad att jag inte har problemet du beskriver med den. Du kan ju testa en inställning jag alltid gör på högsta möjliga nivå på varje disk/partition som kanske kan ha med det att göra. Optimize folder for General Items + apply to subfolders. 

 

post-9955-0-61556800-1424383736.png

 

Minns inte hur det var i XP men nog har man varit tvungen att trycka ENTER eller SPACE för att visa innehållet i mapparna efter man navigerat med piltangenterna sedan vista/windows 7 så inget nytt för 8'an väl? Jag har vant mig vid det men går det att ändra vill jag också veta hur.

 

Det är inte när fönstret kommer mot kanten utan när muspekaren du drar fönstret med gör det. Så ta tag i fönstret på ett ställe så det inte inträffar. Retade mig också på det i början men nu händer det i princip aldrig så jag har nog vant mig göra "rätt" undermedvetet. Vanesak alltså. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gsb, inte hittar jag de inställningar du hänvisar till men jag lärde mig hur det fungerar med att dra fönster hit och dit.

Niklas, skall pröva ditt förslag och det där med musen var bra nu ser jag det tydligt.

När jag hade alla mina kataloger listade i min XP pro och stegade ner med hjälp av piltangenterna så öppnade sig katalogerna efter hand och visade sitt innehåll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gsb, inte hittar jag de inställningar du hänvisar till men jag lärde mig hur det fungerar med att dra fönster hit och dit.

Niklas, skall pröva ditt förslag och det där med musen var bra nu ser jag det tydligt.

När jag hade alla mina kataloger listade i min XP pro och stegade ner med hjälp av piltangenterna så öppnade sig katalogerna efter hand och visade sitt innehåll.

 

På engelska (du får översätta själv om du behöver):

Control Panel /  Ease of Access Center / Make the mouse easier to use / Prevent windows from beeing arranged when moved to the edge of the screen

post-2489-0-94728900-1424443513.jpg

 

Att XP fungerade så vet alla, dags att lära om. Det har fungerat på detta sätt sedan Vista!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...