Gå till innehåll

något bra program för uppdatering av drivrutiner?


shysstkille

Recommended Posts

Det råder delade meningar om det.. Jag tycker inte det är speciellt nödvändigt av den enkla anledningen att det inte behövs något.

 

1. Hur många drivrutiner kan du tänkas behöva... några få, typ grafik, ljud och ev chipset till moderkortet..

 

Då är det mycket smidigare att du spar en länk till tillverkaren av den enhet du behöver drivrutin till och kontrollerar en gång om året eller så om det kommit något under av uppdatering som gör att det är absolut nödtvunget att ha ny drivrutin... :rolleyes:

 

2. Det som däremot är viktigt är att spara en kopia på fungerande drivrutin, så att du har av händelse du behöver ominstallera p g a någon anledning. De som du då behöver är förutom ovan nämnda även drivrutin till SSD om du använder den typen av hårdvara.

 

3. Se till att ha dessa drivrutiner inkl en backup på ditt operativsystem samt ev alla program och appar du köpt på ett bootbart media typ dvd, USB-minne etc i händelse av totalkrash eller något så enkelt som byte av hårddisk.

 

Tillbaka till frågan..

Det finns några program för ändamålet.. men inget är helt perfekt. Jag testade ett för flera år sedan som hittade en hel massa drivrutiner som var föråldrade i mitt system.. Ingen hämtade den uppdaterade drivrutinen. De som talade om att det fanns andra drivrutiner att hämta... kunde laddas hem via WUA, så tillbaka till ovanstående tips.

 

Detta är min åsikt om ämnet.. det kommer säker andra svar med massa olika programtips för ändamålet. Hoppas du hittar vad du söker.

 

Ett litet tillägg bara, Driver view är ett gratisprogram som talar om vilka drivrutiner som är laddade just nu. Programmet är portabelt och kräver ingen installation samt funkar på x64.

 

driverview.zip

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...