Gå till innehåll

Gul bildskärm som är spegelvänd


nalle-gbg

Recommended Posts

Fått ett konstigt problem senaste tiden med Windows 7.

 

När datorn (bärbar) är påslagen och fälls ihop för att förflyttas eller om den står en längre stund utan att användas så går skärmsläckaren in o.s.v. men efter detta när datorn skall väckas till liv igen så är den normalt blå bakgrundsbilden gulaktig.

Hela skärmen är spegelvänd i två halvor med ett streck i mitten. Det går inte att föra muspekaren förbi detta streck. Utan jag får föra ut muspekaren ut i t.ex. högerkanten så dyker den sen upp i vänsterkanten. Allt är spegelvänt.

 

Har kommit oftare och oftare.

För det mesta så räcker det inte med att bara starta om datorn, det kan behövas flera omstarter. Ibland stänger jag av, tar ur batteriet och strömkabeln för att se om det hjälper men har inte hittat något patentmedel till att få den att starta upp riktigt.

 

Framför allt...vad är det som gör att det blir så här?

 

 

post-8292-0-56361300-1424859384_thumb.jp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flera saker kan ge upphov till detta. Troligen är det hårdvarufel men för att undanröja alla tvivel så rekommenderar jag dig att antingen backa Windows (systemåterställning) eller installera om helt från scratch.

 

På hårdvarusidan är det många tänkbara problem... grafikkortskrets, skärm eller moderkort. Eftersom det är en bärbar dator så är det mindre troligt att du kan reparera eller byta delar själv. Har du garanti kvar så är detta ett givet kort. Om inte? Ja, du kan ju kontakta en reparatör och få ett kostnadsförslag, men det är mindre troligt att det blir billigare än en ny dator.

 

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tackar så långt för svar. Garantin är säkert ute, är nog inköpt vid 2011-2012 ungefär.

 

Nu var det ingen jättebillig maskin då som går att ersätta med vad som helst idag, hade lite speciella önskemål vid inköpet och det fanns inte så många olika att välja på så den landade nog på runt 12000 vid inköpet så det kanske kan löna sig med en reparation trots allt idag. (Är en HP)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Dags för en liten återkoppling.

 

Först körde jag en drivrutinsuppdatering på allt som fanns i datorn. Var en hel del som inte var up to date.

Men det var inget sådant som orsakade detta fenomen, men bra att få gjort det i alla fall.

 

Lämnade in datorn på en felsökning och det var bildskärmen själv som orsakade detta. Inget mjukvarufel

alltså utan byte av bildskärm så var allt ok och som vanligt igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...