Gå till innehåll

Hög processoranvändning på "tomgång"


Newsvideo

Recommended Posts

Har gammal gammal HP xw8200 med Win XP Sp3. 
Nu har den helt plötsligt börjat "jobba" med något även när jag inte gör något. 
Koll med "Aktivitetshanteraren" visar: CPU-användning pendlar mellan 36% - 55%. Systemets vänteprocess visar 97-99 på CPU.
Var börjar man felsöka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 51
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Hej - kanske dum fråga, men spelar du t.ex. Backgammon? Jag kör W7 och det händer att Backgammon hänger sig, ligger kvar och drar processorkraft utan att det syns när jag startar Aktivitetshanteraren. Jag får bekräftat om jag försöker öppna spelet utan att lyckas. Omstart är det enda som hjälper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! 

Trodde jag skulle få mail när någon svarat här men har inte fått ngt, därav min dåliga respons.
 
 
Till "tekla": Nix, jag spelar inte spel på den datorn. 
 
Till "fredde": Inte gjort några ändringar på länge. Har letat efter ohyra men inte hittat ngt. Tack för länken, så noga har jag dock inte gått igenom datorn ännu.
 
Till "si3rra": Kom på det sedan.  
 
Till "Venoms": Känns lite osannolikt att det skulle ske indexering hela tiden och flera timmar i sträck. Så mycket nytt blir det inte på en arbetsdag.
 
 
 
Tycker det är märkligt att datorn "jobbar" så mycket fast den inte gör något arbete.
 
CPU-användning pendlar mellan 36% - 55%. Systemets vänteprocess visar 97-99 på CPU är värden som visas när datorn är nystartad, innan jag startat ngt program eller gjort mer än att öppna Aktivitetshanteraren. 
 
Jag använder datorn till videoredigering och den här "tjuven" gör att datorn har svårt att sköta sitt jobb som redigerare eftersom redigeringsprogrammet vill ha så mycket "kräm" som möjligt till själv.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där var mycket info och jag begriper inte mycket. Det ända som ger värde på CPU är dessa två:

 

System Idle Process  CPU ca 60% (pendlar en del upp och ner)

 

System/interrupts CPU ca 40 % (pendlar en del upp och ner) Private Bytes= 0 K    Working Set = 0 K    PID=n/a     Description=  Hardware Interrupts and DPCs

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan också vara att Windows söker efter reparation till gamla fel som ej plockats bort från listan.

Det håg menade i tidigare post, om det inte framgick.. Så om du t.ex haft en extern disk som varit inkluderad i datorns indexering fast nu är bortplockad så kan den fortfarande vara kvar i någon logg och därför söker Windows efter den....och det tar CPU och tid eftersom den inte finns längre..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag skulle nog kolla upp hur hårddiskarna mår, till att börja med. Helst med tillverkarspecifikt verktyg. Nu kan det vara svårt att få reda på vilken hårdvara som sitter i ett HP-vrak, men Ultimate Boot CD innehåller i alla fall de flesta disktillverkares diagnostikverktyg. HWINFO32 kan nog visa disktillverkare, annars får du öppna burken.

Nätverkskortet kan du inaktivera tillfälligt i Nätverksanslutningar (ncpa.cpl), för att se om du har fortsatt hög Interrupts, även utan nätverk.

Kolla även upp drivrutiner för övrig hårdvara. Grafikkort, nätverkskort, chipset... se till att du har det senaste av allt, från datorns hemsida.

 

Edit:

Hittade HP:s eget diagnostikverktyg för den datorn...

HP Insight Diagnostics Offline Edition

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ett par USB-diskar som jag kopplar in i bland.

Jag lagrar videofiler på dem och kopierar över material till en intern hdd när jag skall redigera.

 

Kopplar in både stillbildskamera och videokamera ibland (för att tömma dem på bildmtrl)

 

Men jag har aldrig fått detta problem förut.

 

Kopplade in USB-diskarna och lät dem vara inkopplade 10 min, ingen skillnad på CPU-användning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var inte snällt att kalla den ett "HP-vrak".

 

Jag har full koll på vad det sitter för hårddiskar i datorn.

 

Det sitter en SCSI-disk som C:

En SATA-disk för lagring

2 SATA-diskar i RAID

En st IDE DVD-läsare och en SATA DVD-brännare

 

Jag har nu provat med att koppla ur alla hårddiskar och DVD-läsare.

Inaktiverat nätverkskort och ljudkort.

 

Bytt ut XP C: disken mot en annan med Win7.

 

Ingen av dessa åtgärder gjorde någon skillnad på CPU-värdet.

 

Kan inte byta/uppdatera drivrutiner hur som helst. 

Mitt videoredigeringsprogram ställer hårda krav på vad det skall vara för drivrutiner.

Därför är även automatisk uppdatering avstängd.

 

 

Tack för länkarna!

 

Skall nu testa HP Insight Diagnostics

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

NVIDIA Quadro FX 3450/4000/SDI

 

Det här problemet har kommit ganska nyligen.

Upptäckte det genom att datorn inte orkade med att spela upp en timeline i redigeringen som den gjort tidigare.

 

Har inte gjort några förändringar i datorn på senare tid vad jag kommer ihåg.

Redigerad av Newsvideo
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det jag läste var att "MS UAA bus driver" orsakade hög CPU. När det av aktiverade de så droppade CPU till 0...noll

De fick som lösning byta ut drivrutinen till den bussen.

MS UAA = high def audio bus driver

Det hade med ljud över AGP att göra. Har du AGP, kan det vara värt att kolla

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kunde ju prova att installera om drivrutinerna. Ett långskott, men man vet aldrig. Är belastningen fördelad över cpu-kärnorna, eller är det bara en som jobbar.

Förövrigt betraktar jag alla HP-burkar som vrak, så ta det inte personligt.  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall testa att installera om. HP Insight Diagnostics" skall bara bli färdig först, tar lite tid. Kör andra testet nu, det första hittade inga fel

 

Belastningen är jämnt fördelad på båda sidorna.

 

Har inte så mycket att välja på när det gäller fabrikat, redigeringsprogrammet vill ha en HP

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Titta på detta.. http://www.msfn.org/board/topic/146919-install-the-windows-performance-tool-kit-wpt/

Det är Windows Performance Kit, visserligen för Windows 7.. men bläddra ner lite och du hittar en post där det står hur du gör för att använda på Windows xp.

Med den hjälpen kan man hitta vilken drivrutin/program som använder vad och hur mycket...

 

Funderar skarpt på att ladda hem själv och testa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med den hjälpen kan man hitta vilken drivrutin/program som använder vad och hur mycket...

 

Var inne på det i går, men kunde inte hitta någon SDK för XP. Verkar som Microsoft har plockat bort den, vilket kanske inte är så underligt. XP är ju utdaterat.

Vet inte om om WPT för Vista/7 fungerar på xp, men det kanske kan vara värt ett försök.

Det här är avancerade verktyg som kanske inte är helt lätta att använda, men med den här analysguiden, kanske det funkar.

http://www.msfn.org/board/topic/140263-how-to-get-the-cause-of-high-cpu-usage-by-dpc-interrupt/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du följer länken jag postade och bläddrar till slutet av webbsidan till alla kommentarer så finns där beskrivning på hur man får den att funka på XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...