Gå till innehåll

Uppgradering/installation från Vista till Win 8.1


janber

Recommended Posts

Microsoft tillhandahåller Upgrade Assistants där man kan testa om det går att uppgradera en dator med en nyare
Windowsversion. Tyvärr kan man ju inte kolla om drivrutinerna kommer att fungera. Kan man göra det någonstans?
 
Bakgrund:
Har själv en äldre bärbar Vostro 1500 där Dell inte erbjuder support vad gäller uppgradering från Vista Business till 
Win 7 eller 8. Enligt Upgrade Assistant ska det inte vara några problem att uppgradera till Win 8.1.
Problemet med drivrutinerna finns likafullt även om man är beredd att göra en anpassad Windows-installation.
Kan man testa drivrutinerna gentemot specifikationerna för t ex Win 8.1, m hj a något generellt program eller på en sajt?
Tråkigt att behöva skaffa en ny Winversion bara för att konstatera att det inte fungerar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Du bör nog konsultera Dell istället för Microsoft när det gäller uppgradering till Windows 8/8.1. Dock verkar det närmast omöjligt att få reda på om det finns Windows 8-drivrutiner till din modell. Förmodligen måste man surfa in med just den aktuella datorn och använda sig av servicetaggen för att komma någon vart.

 

Edit:

Det fanns visst en lista. Det verkar som Vostro 1500 saknar stöd för Windows 8-uppgradering.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provkört W10 på en gammal Vista-burk här hemma och det var ingen trevlig upplevelse, segt som sirap. Tveksamt om du får en betydligt trevligare dator för att du byter upp dig. Om jag skulle uppgradera min Vista-dator datorn så blir det Linux Mint Mate eller liknande och inte Windows.

 

Men det kan alltid vara värt att prova, din dator kanske har betydligt högre prestanda än min gamla dator som gör att det flyter bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Dell kollade jag med först av allt och de svarade som väntat att de inte har någon support för vare sig för Win 7 eller 8 vad gäller Vostron. I klartext betyder det att de inte kan garantera att just drivrutinerna skulle fungera. De räknar förstås med att folk byter dator när de vill ha en ny Windows-version. Min tanke var närmast om det skulle finnas någon tjänst/programvara som kunde identifiera vilka drivrutiner på en dator med ett äldre Windows som inte skulle fungera med ett nyare. Kunde vara ett sätt att undvika detta slit och släng vad gäller hårdvara. Ofta är det Webbläsaren som inte kan uppgraderas när man har ett för gammal Windows, därav önskemålet att kunna installera Win 8.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

 I klartext betyder det att de inte kan garantera att just drivrutinerna skulle fungera. De räknar förstås med att folk byter dator när de vill ha en ny Windows-version. Min tanke var närmast om det skulle finnas någon tjänst/programvara som kunde identifiera vilka drivrutiner på en dator med ett äldre Windows som inte skulle fungera med ett nyare. Kunde vara ett sätt att undvika detta slit och släng vad gäller hårdvara. 

 

"Klartext" är nog något mer komplicerat än så. I praktiken är det förmodligen BIOS som behöver uppgraderas för att Windows 7/8/8.1 skall fungera bra, och någon ny BIOS har man inte tagit fram. Drivrutiner finns troligen med redan i Windows-installationen. Notera att detta är en kvallificerad gissning och inte kända fakta.

Nu är det inte nödvändigtvis så, att det inte fungerar. Något program/tjänst som kan kontrollera detta i förväg, känner jag inte till, men du kan ju prova själv om du vill. Du måste inte köpa en licens för att testa. Som alltid har du en månads provperiod, med möjlighet till ytterligare några månaders förlängning via slmgr-kommandot. Vet inte om du kan skapa installationsmedium från Vista-maskinen, men annars kanske du har tillgång till någon uppgraderad maskin. En generisk produktnyckel för Windows 8.1 Professional har du här...

 

XHQ8N-C3MCJ-RQXB6-WCHYG-C9WKB

 

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan lösning är att köpa en begad maskin. Hittade en till min dotter som var designad för win 8.1. Jag fick den endast för 2500kr. så det är ju inte så mycket mer än vad en licens kostar 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, drivrutinerna ingår i Windows-paketet så det är förstås mer relevant att tala om datorns BIOS när det handlar om vilket stöd som finns för uppgradering. Visst kan jag testa att göra en anpassad installation även om det är lite omständligt. Kanske ändå värt ett försök...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...