Gå till innehåll

Bluetooth problem


Space

Recommended Posts

Har köpt en Bluetooth adapter till min Laptop. Anslutningen från min mobil telefon till laptoppen fungerar utan problem. Min tanke är att ansluta Internet via mobilen till laptoppen. Hur ska jag gå tillväga för att överföra internet till laptoppen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det gör du inte via Bluetooth. Du startar Wifi Hotspot på telefonen och ansluter via det trådlösa nätverket som då skapas.

Om du har Android:

Inställningar / Internetdelning och hotpot och bocka för Mobil Wifi hotspot. Vill du skydda ditt Wifi med ett lösenord så lägger du in detta under Konfigurera Wifi hotspot. Sen är det bara att ansluta till det trådlösa nätverket från datorn.

 

Har du annan telefon så får du prova dig fram, har själv Android och inte exakt koll på övriga telefoner.

Redigerad av fredde
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ok, jag trodde att man kunde ansluta mobilens Internet till laptoppen via Bluetooth.

Tanken var om man befann sig ex. sommarstugan så kunde man kolla i lapptoppen

istället för i mobilen. Mobilen har ju så liten skärm.

 

Att ansluta mobilen till min Sony A/V förstärkare fungerar däremot utan problem.  

Redigerad av Space
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska gå att ansluta till Internet via Bluetooth också men det är inte många som använder den anslutningsmetoden.

 

Det finns inbyggt Wifi-hotspot i nästan alla mobiler och möjlighet att ansluta via Wift inbyggt i nästan alla bärbara datorer. Varför använda Bluetooth när det finns andra alternativ som fungerar bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du sett denna anvisning för Xperia Z?

http://support.bell.ca/Mobility/Smartphones_and_mobile_internet/Sony-Xperia-Z.how_to_share_my_sony_xperia_z_internet

Menyerna verkar se likadana ut i Xperia E1 så långt som jag kan följa dem.

 

Gäller att datorn inte är ansluten på något annat sätt till internet också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat med både USB och Bluetooth anslutning av mobilen till laptoppen.

Men någon Internet anslutning har jag tyvärr inte lyckats med.

Tydligen går det inte.

Du måste nog installera Sony PC Companion på datorn för att du ska kunna ansluta via kabel till Internet:

http://support.sonymobile.com/gb/tools/pc-companion/

 

Har du anslutit datorn till internet via Wifi tidigare? Har du inbyggt trådlöst nätverkskort för Wifi på datorn? Är Wifi igång, brukar finnas en knapp att trycka på på datorn för att starta Wifi?

Hur vet man om den bärbara datorn har inbyggt Wifi:

http://dator8.info/20/2012/09/Hur-man-vet-om-din-bUrbara-dator-har-inbyggt-Wi-Fi.html

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tidigare utfört installation av mobilen och den kan kopplas upp till laptoppen.

Laptoppen är en HP med inbyggd WiFi och fungerar utan problem med mitt nätverk.

När Mobilen är uppkopplad till laptoppen så har jag kopplat ifrån WiFi.

Med PC Compation på laptoppen kan jag överföra bilder filer m.m. Men ingen information om internet visning.

Mitt önskemål är att när mobilen är uppkopplad till internet så vill

jag se samma bild - spegling - i laptoppen som på mobilens skärm.

Men det kanske inte är möjligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vill alltså inte få en internetanslutning i datorn via mobilen utan du vill se mobilskärmen, oavsett vad den visar, i datorn. Är det rätt uppfattat?

Vad ska det användas till?

Kan ju vara bra att veta för den som ska föreslå en lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia,

 

Så här har jag tänkt att använda mobil tillsammans med  laptoppen.

 

Mobilen är ansluten till internet som i sin tur är ansluten via USB till laptoppen. Laptoppen i sig kan endast anslutas till internet via WiFi.

Ska visa en bildsekvens på Youtube för flera personer på laptoppen och har inte tillgång till WiFi på den platsen.

 

Hoppas du har uppfattat mitt önskemål?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...