Gå till innehåll

Virus i piratkopierad programvara?


Recommended Posts

Hej!
Jag kunde inte hitta mitt Microsoft Office och behövde programmet snabbt. Då valde jag att ladda ner en piratkopierad verison från TPB. Därefter sökte jag efter virus och hittade inga. Därefter så började jag installationen. Kort efter att installationen av en piratkopierad verison av MS Office började så blev ljudet jag lyssnade på i ett ljudprogram burkigt och ekade lite. Jag tog då bort det nedladdade programmet samt installationen. Efter installationen så blev dock alla ikoner för zip filer i utforskaren utbytta till svarta rutor. Datorn blev vid flera tillfällen väldigt långsam när den laddade.
Nu så misstänker jag att installationsprogrammet hade något virus eftersom datorn blev så långsam vid några tillfällen efteråt samt att ikonerna för zip filer blev svarta rutor.

Är det möjligt att piratkopierad programvara har virus?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är tyvär så att det mesta på Piratbay har virus av olika slag. Skulle aldrig själv ladda ner något därifrån. Angående Office så kan du premunera på den för en liten slant och då slipper du sånt här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är tyvär så att det mesta på Piratbay har virus av olika slag. Skulle aldrig själv ladda ner något därifrån. Angående Office så kan du premunera på den för en liten slant och då slipper du sånt här.

Jaha, jag förstår. Nu så överväger jag att ominstallera operativsystemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju kolla om du har en systemåterställnings punkt så kan du gå tillbaka i tid så slipper du installera om

 

Det finns en systemåterställningspunkt fast det står på en webbsida att det inte går att få bort virus på det sättet.

Länk: http://superuser.com/questions/201468/can-system-restore-remove-virus-from-the-computer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är opålitligt att ta bort skadliga program genom en systemåterställning eftersom de skadliga filerna kan ha lagts i dina egna mappar som inte rörs av en systemåterställning.

När det gäller zip-filernas ikoner gissar jag att du behöver välja ett standardprogram för dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst ska man inte prata om piratkopiering. Men det är inte det vi diskuterar. Han hade problem med sin dator, även om det beror på piratkopiering så ska man kunna få tips och hjälp om man får fel så att man kan få till datorn. Själv så håller jag mig till orginal program har inte ens ett spel som är piratkopierat och då slipper man massa problem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TS har erkänt att denne har använt sig av piratkopierat material och ställer frågorna utefter att datorn har börjat bete sig dåligt... Då inga länkar leder till piratkopierat material och den själva piratkopierade programvaran inte diskuteras så ser jag inga problem med tråden. Att ev virus kommer från materialet på TPB är ju mer än troligt...

 

Fotnot: ryktet på flera "mörkare" ställen på internet påstår att ThePirateBay numera huseras av myndigheter med det enda syftet att spåra personer som tankar och delar skyddat material. Sant eller inte... sedan ThePirateBay dök upp igen så har aktiviteterna där inne minskat avsevärt. Anledningen till min kommentar är nog mest för att luta mig på Belidas första kommentar... och dessutom skulle jag själv inte våga längre.

 

Flyttar tråden till "Borttagning av skadlig....." men håller ett öga på den.

 

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog mycket ovanligt, skulle jag vilja säga, att "Windowsanvändare" har fått virus genom att ladda ner en piratkopia, däremot de program som laddats ner, för att låsa upp en dylik kopia till laglig kan mycket väl innehålla virus!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som om det är en så kallad Trojansk häst som har installerats:

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Trojansk_h%C3%A4st

 

Min rekomendation är att köpa ett Microsoft Office paket om man behöver.

Alternativt ta hem lagliga och fria alternativ:

https://sv.libreoffice.org/

 

https://www.libreoffice.org/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...