kontakten Posted March 22, 2015 Share Posted March 22, 2015 (edited) Jag har fått ett ovanligt problem. I mi Lenovodator finns som standard 2 versioner? av IE11, den ena med standardutseende, den andra med ett modernare snitt ( vi kan kalla den IE2). Nu har jag fått det problemet att 1:an har ingen internetkontakt, medan jag kan surfa som vanligt i 2:an, dock kan jag inte ladda ner ex. säkerhetsprogram för dom säger att internet anslutningen är off. Men både wifi och fastnät funkar. Har lyckats scanna med ett onlineantispyware, hittade inget. Lenovos internsök säger att alla datorfunktioner är ok. Vad gör jag. Försökte göra en systemåterställning igår, men det funkade inte heller. Edited May 9, 2015 by kontakten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gsb Posted March 22, 2015 Share Posted March 22, 2015 Operativsystem? Skärmdumpar? Är du säker på att bägge är IE11 och inte två separata webb-läsare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kontakten Posted March 22, 2015 Author Share Posted March 22, 2015 Båda heter IE11. Operativsystem är win8.1. Datorn är ideacentre Q190 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted March 22, 2015 Share Posted March 22, 2015 Jag gissar att det är skrivbordsversionen av Internet Explorer resp. appversionen av Internet Explorer det gäller. Olämpliga eller skadliga program kan göra att internetanslutningen inte fungerar för skrivbordsversionen. Har ditt ordinarie antivirusprogram hittat något nyligen? Du kan pröva med dessa åtgärder för att återställa Internet Explorer: Återställ inställningarna i Internet Explorer enligt artikeln http://windows.microsoft.com/sv-se/internet-explorer/reset-ie-settings.Pröva med att ta bort cookies och tillfälliga internetfiler enligt artikeln http://windows.microsoft.com/sv-se/internet-explorer/manage-delete-browsing-history-internet-explorer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kontakten Posted March 22, 2015 Author Share Posted March 22, 2015 provade med att återställa, men det hjälpte inte. Hade även Google chrome och firefox instakllerade, inte heller dom fungerade. Bitdefender AV hittar inget. Hade Nano AV när felet inträffade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted March 22, 2015 Share Posted March 22, 2015 Kolla att inte en proxyserver är inställd Kontrollpanelen - Internetalternativ - Anslutningar - LAN-inställningarAvbocka "Använd en proxyserver...." Starta Firefox utan tillägg och det kan man välja i dess Hjälp-meny. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kontakten Posted March 22, 2015 Author Share Posted March 22, 2015 proxyservern är avbockad, så det är nog inte den. Alla webbläsare utom IE är avinstallerade. När jag klickadepå konfigurera anslutningar fick jag svaret "Du är redan ansluten till Internet". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted March 22, 2015 Share Posted March 22, 2015 Kan du göra en systemåterställning till en dag när det fungerade? http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-8/restore-refresh-reset-pc Endast avsnittet "Återställa datorn till en tidigare tidpunkt". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kontakten Posted March 22, 2015 Author Share Posted March 22, 2015 Jag försökte med det, försökte tvåolika återställningspunkter. men den kunde inte utföra åtgärden, skyllde delvis på antivirusprogrammet, trots att jag avaktiverade det under processen. Får kanske rensa Datorn och återställa. Har som väl är ett hyfsat färskt medie i usbpinnen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kontakten Posted March 22, 2015 Author Share Posted March 22, 2015 försökte ikväll med en tidigare datum för återställning, avaktiverade antivirusprogrammet. men det gick inte denna gången heller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted March 23, 2015 Share Posted March 23, 2015 Du kan försöka med en systemåterställning i felsäkert läge för då är det färre program igång som kan störa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kontakten Posted March 23, 2015 Author Share Posted March 23, 2015 Har dessbättre löst problemet.Jag avinstallerade AV-programmet helt och körde återställningen utan problem sedan. Nu funkar allt som det skall igen. Kanske berodde felet på att jag körde en Beta-version av antivirusprogrammet, det kan uppstå buggar då innan det är stabilt. Tack ialla fall för tipsen, dom har hjälpt mig på vägen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts