Gå till innehåll

Fråga / Synpunkter på en ny dator.


Gå till lösning Löst av JoWa,

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Fråga.

Köpte denna dator igår.

Hur verkar den, ni som kan, är den okej för en normalandvändare.

Kan vara kul att hör lite synpunkter.

 

Men vad en massa program det var i datorn, så jag gjorede en ren installation av den istället.

Tacksam för några synpunkter.

 

Lasse B

 

 

Produktnamn
15-p104no
Produktnummer
K1W49EA
Mikroprocessor
Intel Core i5-4210U med Intel HD Graphics 4400 (1,7 GHz, 3 MB cache, 2 kärnor)
Minne
8 GB 1 600 MHz DDR3L SDRAM (1 x 8 GB)
Grafikkort
NVIDIA GeForce 840M (2 GB dedikerat DDR3)
Hårddisk
500 GB 5400 rpm SATA
Multimedieenhet
SuperMulti DVD-brännare
Bildskärm
39,6 cm (15,6") WLED-bakgrundsbelyst HD BrightView (1 366 × 768)
Nätverkskort
Integrerat 10/100 BASE-T Ethernet LAN
Trådlös anslutning
802.11b/g/n (1x1) kombinerat med Bluetooth 4.0 (Miracast-kompatibelt)
Ljud
BeatsAudio med 2 högtalare
Tangentbord
Fullstort island-style med numerisk knappsats
Pekdon
HP Imagepad med stöd för multipekgester
Externa portar
1 SD-mediekortläsare för flera format
1 HDMI
1 kombinerat för hörlurar/mikrofon
1 USB 2.0
2 USB 3.0
1 RJ-45
Mått
38,45 x 26,02 x 2,39 cm
Vikt
2,27 kg
Ström
65 W nätadapter
4-cells 41 Wh litiumjonpolymer
Kamera
HP TrueVision HD-webbkamera (framåtvänd) med integrerad digital dubbelsystemsmikrofon

 

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag skulle inte klara mig med så lågupplöst skärm men i övrigt duger den till det mesta. Även lite lite tyngre spel kan kanske fungera hyfsat just pga den låga upplösningen. 

 

EDIT: Också skulle jag satt i en SSD istället.

 

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Helt okej enligt min mening.

Sen är ju SSD disk snabbare men jag vet inte om det är så avgörande.

Många har ju sina bärbara som en slags stationär i hemmet oavsett så 30 sekunder hit eller dit kanske inte är så livsviktigt.

 

Extraprogrammen som tillverkare sätter in vill man ju inte alltid ha.

Däremot har jag behållit HP support assistant som jag tycker är rätt användbart och håller koll på uppdateringar som ligger utanför Windows som sådant:

http://www8.hp.com/se/sv/campaigns/hpsupportassistant/hpsupport.html

Redigerad av johnh3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Problemet var att jag hade en gammal dator, som jag köpte en SSD disk till för några dagar sedan, som jag satte in.

Sen pajade en annan sak i datorn, och då var jag tvungen att köpa en ny, men självklart är ju priset avgörandes ibland.

Nu har jag en sprillans ny SSD, som bara ligger, Scan Disk Ultra 11120 gb, men vill inte sätta in den ännu, eftersom om något skulle hända med datorn under garantitiden. då gäller inte garantin.

 

För övrigt så tycket jag att datorn är snabb, startar upp fort, så det stör mig inte.

Sen är jag bara en normalandvändare, spelar inga spel med mera.

PÅ den nya gjorde jag en Ren installation, för att slippa alla dessa onödiga program.

Så, om någon är sugen på en SSD Disk, är det bara att höra av sig.

Med vänlig hälsning

Lasse B

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte klara mig med så lågupplöst skärm men i övrigt duger den till det mesta.

+1

 

En supersnabb processor kan vara till nytta vid korta stunder av hög belastning. En skärm med hög upplösning och i övrigt bra prestanda, har man glädje av varje sekund. Satsa på en bra skärm!

 

Och nej, ”Full HD” (1920×1080) är inte full högupplösning: Prisjakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Om den duger för dig kan bara du själv avgöra. Är du van vid så låg skärmupplösning reagerar du troligen inte på att text ser ut att bestå av Lego-bitar, att högupplösta foton ser ut som mosaik, att du svårligen kan hantera mer än ett fönster i sänder, och att det fönstret helst skall vara maximerat för att man skall kunna göra något i det, eller att videor i full HD måste krympas vid uppspelning.

 

Har man däremot vant sig vid högre upplösning är det otänkbart att byta ned sig. Min skärm (har en stationär dator) är rätt ordinär, 24 tum och 1920×1200 (16:10-format), men när jag ibland använder en bärbar med 14 tum och 1024×768 (4:3-format) påminns jag om hur det såg ut på 90-talet. Rys. Din skärm är något större (bredare), med något fler pixlar på bredden (1366×768, 16:9-format). Det gör den något bättre för video (där en standardupplösning är 1280×720), men inte så mycket annat.

 

Jag är heller inte alls förtjust i 16:9-formatet, som nu dominerar helt. Det är för lågt. Det är bra för video, men inget annat. 16:10, som jag nu har, är förstås bara marginellt bättre, men något rimligt bättre alternativ är svårt att hitta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...