Gå till innehåll

Stänga av "Automatiskt Underhåll"


Recommended Posts

Har en ny ASUS Laptop att leka med.

Allt funkar klockrent men jag retar mig lite på hur datorn jobbar. När datorn är orörd (alltså "idle") mer än några minuter så drar "automatiskt underhåll" igång. Detta har jag ju schemalagt till kl 02:00 som standard... man ser hur det dyker upp en liten klocka ovanpå Åtgärdscenters ikon (vimpeln) intill klockan. Så fort jag ens rör musen så slutar det och fläkten tystnar direkt.

Kan jag helt stänga av detta? Vad är riskerna med att göra det? Jag har en SSD monterad som systemdisk och inga speciella verktyg eller program knutet till SSD´n.

Varför stänga av det, kan man ju undra? Jo, jag har mätt med Speedfan för få fram temperaturen i datorn... och vid hårt arbete så överstiger inget 70 grader (vid spelande). Vid "idle" så ligger den på 40-45 grader... men ÄNDÅ är fläktarna igång just vid "Automatiskt Underhåll". Inte mycket men ändå. När jag får stopp på "Automatiskt underhåll" så tystnar fläktarna och datorn är knäpptyst. Alltså... när jag använder datorn vid surfning eller kontorsarbete så är fläktarna knäpptysta. Även då ligger temperaturen på ca 45 grader.

Datorn har en skarp version av Windows 8.1... helt utan bloatware som kan orsaka symptomen.

Lite info om datorn:

ASUS R505CB

Windows 8.1 100% uppdaterad

i7-3537

8 gb ddr3

500 gb SSD

nVidia gForce 740M

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...