Gå till innehåll

Migrera till SSD disk


Guldgossen
Gå till lösning Löst av Guldgossen,

Recommended Posts

Jag ska sätta in en SSD disk i en Laptop (Windows 7) men har stött på problem.

 

1. Orginaldisken är på 465GB

    - ca 100GB använt, dvs ca 365GB ledigt utrymme

    - på disk finns en C: partion samt en liten D: partion för Recovery (<1GB)

2. SSD disken är på 240GB

3. Jag har inte tillgång till några installationsskivor (dvs det är en vanlig sk OEM licens)

 

Jag har testat några olika Disk Clone verktyg med dom kan inte hantera att man går från en större disk till en mindre. När jag har sökt på tips på hur man ska hantera detta så är rådet att minska C: partitionen. Detta borde gå bra eftersom utnyttjandet av disken bara är ca 100GB.

 

Jag har först defragmerat disken. Sedan har jag kört "diskmgmt.msc". Där går det att minska C: partionen men bara ned till 256GB. Detta lär bero på att det finns filer på partionen som inte går att flytta.

 

Vad göra?

 

Tacksam för tips!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

diskmgmt.msc är värdelöst på partitionshantering. Använd ett bättre verktyg, som t.ex. GParted. För att kunna minska en systempartition effektivt, krävs ett "offline" verktyg, eller vad som brukar kallas en LiveCD.

 

Edit:

Den här verkar vettig om man inte är bekväm med GParted...

http://macrorit.com/partition-magic-manager/free-edition.html

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Däremot har jag fått problem med att klona disken.

 

Disken består av 4 areor

C: typ 190 GB nu

D: Recovery 18GB

System 199MB (obs ingen "bokstav"-kolon )

HP_tools 103 MB (obs ingen "bokstav"-kolon )

 

Jag har laddat ned Acronis men där är Clone delen avstängd i trial-versionen. Man kan kopiera partitioner.

 

Jag har även laddat ned EaseUs men hittar ingen clone funktion där. Samma där, jag kan kopiera partitioner.

 

Macrorit har motsvarande funktioner dvs jag kan kopiera partitioner men inte hela disken. Funkar det? Att kopiera area för area?

 

Alla tips emottages tacksamt"

Redigerad av Guldgossen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag brukar använda MiniTool Partition Wizard för dylika operationer. Den har en "Migrate OS to SSD/HD Wizard" men också en "Copy partition Wizard" om det första skulle misslyckas. Använd den bootbara varianten (Partition Wizard Bootable CD Free Edition) för störst chans till problemfri migrering. Återigen... systempartitioner bör hanteras offline.

 

post-1936-0-98603800-1427872942_thumb.pn

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning
Postad (redigerade)

Tack för alla tips!

 

Jag provade att starta datorn mha av en Windows rescue CD. Då hittade Windows något fel på min disk och fixade till det. (vad den gjorde har jag ingen aning om).

 

Sedan bootade datorn upp snällt och fint.

 

Tack för hjälpen!

Redigerad av Guldgossen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...