alex_m Posted April 2, 2015 Share Posted April 2, 2015 Hej Har sedan en tid använt tightvnc istället för gratisversionen av teamviewer. Detta har fungerat bra, när jag anslutit till andra datorer via hemnätverket "samma router" Men nu när jag försöker ansluta från annan dator (separat egen router) till måldator (separat egen router) .fungerar det inte. Jag får "timeout" på anslutning till måldator, och den frågar mig inte om lösenordet som den borde vid anslutning. Om någon använder tightvnc och känner till vilka bas inställningar jag borde ha för att detta ska fungera, vore jag tacksam för hjälp samt tips. Evl tips på bra program för fjärrstyrning/hjälp dom kompement till dessa . jag har endast använt mig av teamviewer.vnc men det finns kanske andra bättre ? mvh alex glad påsk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted April 3, 2015 Share Posted April 3, 2015 Du borde nog välja något annat än TightVNC för anslutning över Internet, eller kombinera med SSH-server. http://www.tightvnc.com/faq.php#howsecure Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Solution si3rra Posted April 3, 2015 Solution Share Posted April 3, 2015 TeamViewer är överlägset i enkelhet, ska du använda tight vnc så måste du på något sätt exponera datorn du ska ansluta till emot internet, öppna portar eller sätta den DMZ i din router. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
alex_m Posted April 3, 2015 Author Share Posted April 3, 2015 tack si3rra + e-son för svar, Jag kör nog temviewer istället som si3rra säger enkelt och fungerar. Vad jag förstår är det ok att använda teamviewer gratisversion för att ex "hjälpa sina föräldrar med datorn", vilket också är syftet. mvh alex Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
si3rra Posted April 3, 2015 Share Posted April 3, 2015 Det ska inte vara något problem så länge du inte fakturerar dina föräldrar http://www.teamviewer.com/sv/help/213-How-exactly-is-private-use-defined Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts