Gå till innehåll

vill ansluta till dator untanför hemnätverk med TIGHTVNC


alex_m
Gå till lösning Löst av si3rra,

Recommended Posts

Hej Har sedan en tid använt tightvnc istället för gratisversionen av teamviewer.

Detta har fungerat bra, när jag anslutit till andra datorer via hemnätverket "samma router"

 

 

Men nu när jag försöker ansluta från annan dator (separat egen router) till måldator (separat egen router) .fungerar det inte. Jag får "timeout" på anslutning till måldator, och den frågar mig inte om lösenordet som den borde vid anslutning.

 

Om någon använder tightvnc och känner till vilka bas inställningar jag borde ha för att detta ska fungera, vore jag tacksam för hjälp samt tips.

 

Evl tips på bra program för fjärrstyrning/hjälp dom kompement till dessa . jag har endast använt mig av teamviewer.vnc men det finns kanske andra bättre ?

 

mvh alex

 

glad påsk

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

TeamViewer är överlägset i enkelhet, ska du använda tight vnc så måste du på något sätt exponera datorn du ska ansluta till emot internet, öppna portar eller sätta den DMZ i din router.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack si3rra + e-son för svar,

 

Jag kör nog temviewer istället som si3rra säger enkelt och fungerar.

 

Vad jag förstår är det ok att använda teamviewer gratisversion för att ex "hjälpa sina föräldrar med datorn", vilket också är syftet.

 

mvh alex

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...