Gå till innehåll

Behöver nog (?) köpa ny dator


bonusvita

Recommended Posts

Postad (redigerade)

http://www.alltomwindows.se/forum/topic/29117-bluescreen-igen-suck/?p=219984

Som visas i denna tråd så har jag återkommande bluscreens, trots uppdaterat och fint allting.

Men det kanske är så att datorn min börjar bli för gammal, den är ju ändå sedan 2008, men jag är nöjd med den, förutom dessa infernaliska blåskärmarna så fungerar den klanderfritt. Och datorn står ofta på dygnet runt och den är alltid nätkopplad.

 

Men orsaken till varför jag postar denna tråd i detta forum är för att jag funderar på om jag skall köpa mig en ny dator, eller skall jag försöka hanka mig fram på denna tills dess att w10 har släppts och kommit ut, eller skall jag köpa mig en w8 eller w8.1 istället?

Jag har dock en hel del vänner, bland annat en datatekniker, som alla nästan mangrant har svurit ve och förbannelse över w8 och w8.1. Datateknikern har flera gånger vart påväg o kasta ut datorn genom fönstret. Så lyssnar jag på det språket så skall jag antingen stanna kvar med w7, eller ominstallera till linux eller helt enkelt byta ut operativsystemet och köpa mig en mac. Men framför allt ingen w8!

 

Så vad göra?

Köpa en w8?

Eller köpa en w10, när den kommer?

Stanna kvar med w7, och hoppas att allt löser sig så småningom?

Eller byta operativsystem helt och hållet?

Redigerad av bonusvita
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle råda dig att undvika slimdrivers, då dessa drivrutiner kan krångla mer på sikt. Dock så har jag ett programtips som jag tycker du skall prova för dina drivrutins problem. Hämta denna http://www.neowin.net/news/drivethelife-6226

 

Detta program fungerar mycket bra, har själv provat på många datorer, den finner dom senaste drivrutinerna.

 

Beroende på ditt användningsområde av datorn, så finns det bra billiga datorer för ca:3000kr så du kan köpa 7/ Win 8.1 maskin och uppdatera gratis till 10:an när den kommer i sommar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag får en dator som uppför sig på liknande sätt och uppdatering av drivisar inte hjälper brukar jag installera om så att jag får ett rent system att arbeta med, det underlättar om jag behöver fortsätta felsöka men 9 gånger av 10 hjälper ominstallationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag får en dator som uppför sig på liknande sätt och uppdatering av drivisar inte hjälper brukar jag installera om så att jag får ett rent system att arbeta med, det underlättar om jag behöver fortsätta felsöka men 9 gånger av 10 hjälper ominstallationen.

 

+1 på det.

 

Om din "datatekniker" svär över Win 8.1 är det för att han inte har gett sig tid på att förstå/lära sig det. Win8.1 är bättre än WIn7 och när man väl lärt sig det är det som en dröm.

Om man vill ha en trad. startmeny installera man Classic Shell (eller annat gratisalternativ) så känner man sig mindre vilsen (kanske).

 

Själv har jag vant mig vid den nya startskärmen och ser inget negativt i den.

 

Win10 är än så länge att testsystem och bör undvikas som primärt system. Iofs har jag det som just det på min dator hemma (den jag sitter vid nu) men jag kan hantera ev problem och ominstallerar och det strular för mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ja, jag får väl göra en ominstallation, jag drar mig bara för det!

Det här problemet med blåskärm är gammalt, för knappt ett år sedan så uppstod problemet första gången och efter många blåskärmar och inga gällande eller fungerande återställningsfiler och ett gäng uppdateringar kanske med slimdriver, (ett tips jag faktiskt fick härifrån från någon, glömt av vem). Så kraschade datorn fullständigt och en mycket viktig dll-fil försvann någonstans så jag var tvungen att lämna in datorn till Inet som tog 3 veckor på sig att reparera datorn.

Och nu visar sig problemet igen!

 

Men okej, jag har bränt ut datorns orginalskivor på 4 diskar, så jag får väl ta den bördan.

Hur vet jag dock vilka som är godkända WHQL drivrutiner (ingen aning vad en sådan fil är eller ser ut), om jag laddar hem filen från tillverkaren som t.ex Intel?

 

Men först skall jag kolla in det programmet DriveTheLife och se om det är bra...

 

Gällande min vän han datateknikern, så tror jag att han är för teknisk, så att det enkla blir skitsvårt för honom, han kan inte tänka i de banorna överhuvudtaget, han vill nog helst köra på Suns unix system för att vara komplett nöjd! ;)

Redigerad av bonusvita
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle råda dig att undvika slimdrivers, då dessa drivrutiner kan krångla mer på sikt. Dock så har jag ett programtips som jag tycker du skall prova för dina drivrutins problem. Hämta denna http://www.neowin.net/news/drivethelife-6226

 

Detta program fungerar mycket bra, har själv provat på många datorer, den finner dom senaste drivrutinerna.

 

Beroende på ditt användningsområde av datorn, så finns det bra billiga datorer för ca:3000kr så du kan köpa 7/ Win 8.1 maskin och uppdatera gratis till 10:an när den kommer i sommar.

 

Ok, då har jag efter många om och men lyckats få ner denna fil.

Första gången tog det nästan 20 minuter och den blev fel, nästa blev fel, nästa startade inte ens. Det är något grovt fel på min internetuppkoppling ibland, känns det som...

Men nu har jag startat programmet och då kommer det upp att ca 10 punkter behöver backup. Jag trodde jag visste vad backup betydde, men det känns som om jag har fel här, så vad betyder backup?

Men inga nya drivrutiner behövs verkar det som... Underligt när varenda annat program skriker om att jag måste uppdatera drivrutinerna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tipsa att hålla utkik efter reor/kampanjer med mera och sen slå till.

 

Kanske rent av en Chromebook som har ett slags Windows 7 gränssnitt, som man kan få lös billigt:

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/TOSCB30102/toshiba-chromebook-13-3-barbar-dator

 

Men även Windows 8.1 kan ju övervägas. Man kommer ju oavsett få en fri uppgradering till Windows 10.

 

Det beror ju lite på användningsområdet, men för allmänt surfande på nätet går det fint med en Chromebook också.

Datorer och elektronik sägs ju bli dyrare framöver:

http://www.sweclockers.com/nyhet/20296-ny-miljoskatt-kan-ge-dyrare-datorer

Redigerad av johnh3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars är alternativet att se över sin ekonomi och sedan gå till komplett eller någon annan för att köpa ett uppgraderingskit. Då plus ett grafikkort ev låda och psu har du en helt ny maskin för en rimlig peng..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars är alternativet att se över sin ekonomi och sedan gå till komplett eller någon annan för att köpa ett uppgraderingskit. Då plus ett grafikkort ev låda och psu har du en helt ny maskin för en rimlig peng..

 

Fungerar det även med en bärbar dator som detta ärende gäller? En HP Pavillion dv6.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar det även med en bärbar dator som detta ärende gäller? En HP Pavillion dv6.

Naturligtvis inte.. men även om den gamla maskinen är en bärbar finns ju alternativet kvar för en stationär så länge annat inte är påtalat..

 

Om ts nu absolut vill ha en HP Pavillion dv6 som detta ärende gäller.. då är valet ganska enkelt, det går ju att kontakta hp för service.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis inte.. men även om den gamla maskinen är en bärbar finns ju alternativet kvar för en stationär så länge annat inte är påtalat..

 

Om ts nu absolut vill ha en HP Pavillion dv6 som detta ärende gäller.. då är valet ganska enkelt, det går ju att kontakta hp för service.

Hehe, nu ska du inte ta det så...  :P

Den datorn jag har är en hp pavillion dv6, och någon mer ny sådan vill jag knappast ha, frågan är snarare huruvida om jag skall behålla den tills vidare eller om jag skall köpa en ny. Och om jag skall vänta med nytt inköp till dess att w10 har släppts. Jag vet ju med mig att jag har lång inlärningskurva, så skaffar jag en w8 nu, då blir det den jag har kvar, oavsett om jag har rätt till en gratis uppgradering eller ej.

Utifrån vad jag har läst på w8-forumet här och w10 forumet här så verkar väldigt många positiva över w10 och väldigt många har diverse problem och strul med w8. Men jag kan ha förstått fel, jag är ju inte mer än mänsklig  :unsure:  även om jag ibland förundras över detta faktum själv...  :lol:

Men den datorn med google som os, lät onekligen intressant och den var ju fantastiskt billig. Jag gissar att den är som androidtelefonerna och det har jag ju i både mobilen och tabletten, så det är ju ett känt arbetssystem för mig, dock då som pekskärm, vet inte riktigt hur det fungerar med tangentbord och mus...

 

Men skulle jag uppdatera denna dator jag har idag och dess hårdvara så vore det nog att köpa en sån där SSD-disk som Inet faktiskt rekommenderade mig.

Men jag skall nog jobba långsamt i detta ärende, har ju inte råd med så värst mycket när man bara har a-kassan att leva på!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tog det inte så illa...

Det var bara ett alternativ..

Personligen skulle jag i din sits gå igenom datorn och rensa ut damm och lägga ny kylpasta på CPU. Sedan kolla upp exakt vilken hårdvara som finns i och hämta ner de drivrutiner som finns från HP supportsida. Efter detta,inkl ssd, installera en ny W7 och vänta på den färdiga W10.

Den version av W10 preview som finns idag...är jag inte speciellt imponerad av. Men, jag är övertygad om att den kommer att bli bra i final release. :).. OK?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, nu ska du inte ta det så...  :P

Den datorn jag har är en hp pavillion dv6, och någon mer ny sådan vill jag knappast ha, frågan är snarare huruvida om jag skall behålla den tills vidare eller om jag skall köpa en ny. Och om jag skall vänta med nytt inköp till dess att w10 har släppts. Jag vet ju med mig att jag har lång inlärningskurva, så skaffar jag en w8 nu, då blir det den jag har kvar, oavsett om jag har rätt till en gratis uppgradering eller ej.

Utifrån vad jag har läst på w8-forumet här och w10 forumet här så verkar väldigt många positiva över w10 och väldigt många har diverse problem och strul med w8. Men jag kan ha förstått fel, jag är ju inte mer än mänsklig  :unsure:  även om jag ibland förundras över detta faktum själv...  :lol:

Men den datorn med google som os, lät onekligen intressant och den var ju fantastiskt billig. Jag gissar att den är som androidtelefonerna och det har jag ju i både mobilen och tabletten, så det är ju ett känt arbetssystem för mig, dock då som pekskärm, vet inte riktigt hur det fungerar med tangentbord och mus...

 

Men skulle jag uppdatera denna dator jag har idag och dess hårdvara så vore det nog att köpa en sån där SSD-disk som Inet faktiskt rekommenderade mig.

Men jag skall nog jobba långsamt i detta ärende, har ju inte råd med så värst mycket när man bara har a-kassan att leva på!

 

 

Chromebook har ingen pekskärm, utan det är mus och tangentbord där som gäller.

Den har ett mer "tradionellt" gränssnitt typ XP, Vista eller Windows 7:

https://www.google.se/chrome/devices/features.html

 

 

Edit:

Nackdelen är att det är lite minne (hårddisk) på Chromebooks, man får köpa ett extra minneskort om man ska spara lokalt.

Redigerad av johnh3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv hade jag en W7 stationär dator som började strula. Jag installerade om W7 säkert 5 gånger, och efter en tid började strulet igen. Orsaken var att minnet (jag hade 2 st 2GB minnen) börjat skapa fel (det ena var kass). Jag fick fram det med Memtest. Nytt 4GB minne fick jag på garanti. Glad i hågen trodde jag att strulen var över, men icke! Även hårddisken hade ett fel och blev utbytt på garanti! Då köpte jag en statisk hårddisk till C-partitionen och lagrar på den som snurrar. Nu går den datorn som bara den. Till saken hör att jag spelar inte, jag har den för kontorsbruk i hemmet: Sköter hemsidor, håller kontakt med barn och barnbarn med email och Skype osv.

Alltså kolla minne och hårddisk!

Men det har du väl redan gjort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv hade jag en W7 stationär dator som började strula. Jag installerade om W7 säkert 5 gånger, och efter en tid började strulet igen. Orsaken var att minnet (jag hade 2 st 2GB minnen) börjat skapa fel (det ena var kass). Jag fick fram det med Memtest. Nytt 4GB minne fick jag på garanti. Glad i hågen trodde jag att strulen var över, men icke! Även hårddisken hade ett fel och blev utbytt på garanti! Då köpte jag en statisk hårddisk till C-partitionen och lagrar på den som snurrar. Nu går den datorn som bara den. Till saken hör att jag spelar inte, jag har den för kontorsbruk i hemmet: Sköter hemsidor, håller kontakt med barn och barnbarn med email och Skype osv.

Alltså kolla minne och hårddisk!

Men det har du väl redan gjort?

Nej, jag har inte kollat minne eller hårddisk . Inet sade att de hade kollat hårddisken o det var inga fel på den, men att de ändå rekommenderar mig att köpa en ny ssd. Minnet visste jag ingenting om.

Men jag är nog tvungen att göra något nu, för nu fick jag en blåskärm till, jag skriver detta på min tablett.

Men vad är en statisk disk för något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver absolut inte köpa ny dator. Gör som si3rra föreslår... installera om Windows, men gör det med en ren installationsskiva. Vill du dessutom få bättre fart på systemet, kan du byta ut hårddisken till en SSD. Då får du i praktiken en ny dator för en eller ett par tusenlappar, beroende på storleken på SSD:n.

När Windows 10 släpps, kan du uppgradera gratis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Du behöver absolut inte köpa ny dator. Gör som si3rra föreslår... installera om Windows, men gör det med en ren installationsskiva. Vill du dessutom få bättre fart på systemet, kan du byta ut hårddisken till en SSD. Då får du i praktiken en ny dator för en eller ett par tusenlappar, beroende på storleken på SSD:n.

När Windows 10 släpps, kan du uppgradera gratis.

Först fattade jag ingenting av den länken, sedan så såg jag att det var flera sidor, och jag började läsa, och det lät ju väldigt intressant och en väg jag kunde gå.

Men alla länkarna leder till en error sida, matrialet som länken hänvisar till är borttaget och finns inte längre, iaf inte där. Och vart att söka efter dem istället har jag inte en susning om. Men jag håller med om att det här med att sälja en dator med integrerat operativsystem som ligger låst på hårddisken är ett idiotiskt system. Nu bränner jag alltid ut mina skivor, men jag har en kompis som inte gjorde det och hans hårddisk kraschade, så han var tvungen att köpa ett helt nytt os på skiva, en fördyrande kostnad till ingen nytta!

Om inte mina recovery-skivor är rekomenderbara att använda, då vet jag inte vad att göra.

 

Sedan har jag kört det här memtestet som eklov snackade om, och jag hade noll error på mitt minne (1 st) på 8 gb.

Finns det något lika bra test för hårddisk?

 

Men en ssd är nog att föredra ur alla synvinklar.

Det som jag undrar över är att den disken jag har idag är på 750 gb och av dem har jag knappt 300 gb lediga.

Är det en riktlinje jag skall gå efter om jag köper en ssd? Skall jag ha en ssd på minst 500 gb för att kunna klara kravet på utnyttjat utrymme som jag använder mig av idag?

Sedan så undrar jag om jag använder mig av mina recovery-skivor, frågar inte den installationen då om att datorn ej längre stämmer gentemot de premisser som datorn en gång i tiden blev byggd på om det istället för sin orginaldisk ligger en ssd disk i?

Redigerad av bonusvita
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft vill uppenbarligen få bort även Windows 7. Jag kollade aldrig länkarna, men källan verkar vara borttagen.

Jag kan ladda upp en iso, om du vill? Den bränner du på dvd, så slipper du allt skräp som finns med på dina recovery-skivor. Haken är bara att du måste kopiera alla filer du vill behålla, till någon annan enhet innan du installerar om. En ren installation raderar allt du har, och om du byter till en SSD, så är den ju tom från början. En giltig produktnyckel är allt du behöver utöver detta. Den finns troligen på datorns undersida.

Att byta hårddisk är fullt tillåtet, så det blir inget problem, och den måste naturligtvis vara stor nog för allt du vill ha på den. Du bör nog se till så att du har åtminstone nätverksdrivrutinen åtkomlig från någon extern enhet också. Inte säkert att den finns med i installationen.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan faktor eftersom det är en laptop. Hur slitet är tangentbordet, eventuella sprickor i gångjärn etc..

Man får överväga hur mycket det är värt att satsa på en gammal enhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

En annan faktor eftersom det är en laptop. Hur slitet är tangentbordet, eventuella sprickor i gångjärn etc..

Man får överväga hur mycket det är värt att satsa på en gammal enhet.

Det är ju det som är grejen med min enhet...

Jag använder den som en stationär dator, alltid.

Jag har ett externt tangentbord, en extern skärm och en extern mus. Och locket står alltid öppet vinklat i ett läge. Datorn är alltid nätkopplad. Och den står ofta på dygnet runt!

Min dator är i absolut nyskick på utsidan! Men insidan har nog mycket övrigt att önska, tyvärr...

Jag vill ha det på detta vis, för jag har valmöjligheten att sitta med datorn på annan plats, och när jag reser bort så låser jag in datorn i bankfacket!

Redigerad av bonusvita
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft vill uppenbarligen få bort även Windows 7. Jag kollade aldrig länkarna, men källan verkar vara borttagen.

Jag kan ladda upp en iso, om du vill? Den bränner du på dvd, så slipper du allt skräp som finns med på dina recovery-skivor. Haken är bara att du måste kopiera alla filer du vill behålla, till någon annan enhet innan du installerar om. En ren installation raderar allt du har, och om du byter till en SSD, så är den ju tom från början. En giltig produktnyckel är allt du behöver utöver detta. Den finns troligen på datorns undersida.

Att byta hårddisk är fullt tillåtet, så det blir inget problem, och den måste naturligtvis vara stor nog för allt du vill ha på den. Du bör nog se till så att du har åtminstone nätverksdrivrutinen åtkomlig från någon extern enhet också. Inte säkert att den finns med i installationen.

Går det att installera vilken sorts w7:a som helst och registrera den med min nyckel?

Är inte nycklarna knutna till specifik, (vad heter det) öööhhh, alltså är inte mitt säkerhetsnummer som står på baksidan av min dator knutet helt och hållet enkom till det operativsystem som ligger på mina recoveryskivor? Kan jag använda den nyckeln till din iso-fil på min dator efter en formatering?

Trodde jag var omöjligt...!

 

Sedan när jag pratade med inet så sade de att sdd´n bör helst ej vara över 120 gb, det var iofs för ett år sedan, så mycket har väl förändrats under den tiden. Jag har sett bland annat att man kan finna en tusengigare ssd nu, iofs för ett svindyrt pris...

Men alltså. I jämförelse - http://www.inet.se/produkt/1983086/toshiba-l50-b-24f-bay-trail-m-4gb-128gb-ssd Nu tog jag iofs första bästa dator som hade en disk över 100 gb, som är en ssd-disk, men det är inget farligt pris detta. Ok, jag får den nya w8.1, som jag inte är riktigt säker på att jag vill byta till.

Men det är ju det, lägga ner flera 1000 på att renovera min gamla, när man.......................................

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...