Gå till innehåll

Energischema med viloläge


bjom

Recommended Posts

Jag har en surfplatta med Win 8.1 med Bing. Den drar mycket batteri i standbyläge (strömsparläge) och eftersom jag har ovanan att lämna plattan på medan jag gör annat i stället för att stänga av den helt vill jag ha ett energischema med möjlighet att välja viloläge (hibernation) i stället för strömsparläge. Men Windows kontrollpanel erbjuder bara ett schema - "balanserat" - och där  finns viloläget inte med, bara strömsparläget. Dock finns det ett viloläge, jag kan välja det manuellt som alternativ när jag stänger av plattan i Startmenyn (jag kör den klassiska Startmenyn).

 

Nu undrar jag om någon känner till om det finns något program eller script som fixar ett energischema där plattan går i viloläge i stället för strömsparläge efter viss tid.

Redigerad av bjom
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack för tipset men jag har redan varit där och kollat och dom inställningsmöjligheterna du visar finns tyvärr inte i plattan. Men något säger mig att möjligheten ligger dold i Windows och borde gå att få fram. Ungefär som dom som gjort programmet Start Menu 8 fick fram den klassiska startemenyn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anade nästan att det var inaktiverat i plattorna, men kom inte ihåg säkert.

Jag är inte säker på detta heller, men det borde gå att fixa i kommandotolken. Vet inte hur van du är, så om du vill ha hjälp med kommandona behöver jag se ditt nuvarande schemainnehåll. Kör i så fall följande kommandon och klistra in resultatet här...

powercfg -list
powercfg -query 8c5e7fda-e8bf-4a96-9a85-a6e23a8c635c > powerscheme.txt & powerscheme.txt

Byt ut sifferraden mot ditt eget "Power Scheme GUID" ifrån första kommandot.

 

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag hunnit kolla lite. Det var ju frestande att testa hur mycket jag själv kan åstadkomma på egen hand men det var inte så mycket. Jag har gjort det e-son bad om, och inte oväntat finns bara ett energischema - balanserat. Innehållet i schemat är lite långt att klistra in så jag bifogar textfilen som bilaga. Sen har jag övat lite med powercfg-kommandona också. Det visar sig att viloläget (hibernate) faktiskt finns tillgängligt:


post-18463-0-84747200-1429032734_thumb.p

Viloäge borde också finnas tillgängligt som undermeny till det balanserade schemat:

 

post-18463-0-64642400-1429032830_thumb.p

men alla försök att aktivera något har mötts med ”invalid parametereller annat felmeddelande, t.ex.:

 

post-18463-0-19564500-1429032875_thumb.p

Jag har också testat att sätta värden på parametrar. ”powercfg -x -monitor-timeout-dc 5” ändrar synbart värdet på standbyinställningen för batteridrift i kontrollpanelens meny till 5 min. ”powercfg -x -hibernate-timeout-dc 5” ger inget felmeddelande och borde alltså åstadkomma något, dvs ställa in viloläge vid batteridrift till 5 min, men jag kan inte hitta någon effekt, varken i kontrollpanelen eller på hur plattan beter sig.

 

Så långt som jag kan komma själv blir det Microsoft som vinner – det blir som dom bestämt.

Nu hoppas jag på e- son.

powerscheme.txt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med, så är det troligen platt-tillverkaren som har stympat systemet och tagit bort diverse inställningar och funktioner... i syfte att förlänga batteritiden (utan att förlora i bekvämlighet). Tror inte att Microsoft har gjort någon speciell platt-konfiguration än, den kommer nog i W10.
 
Sen undrar jag om även nedanstående funktion är inaktiverad på plattan?
post-1936-0-98936800-1429081236_thumb.pn
 

Som jag sa så är jag ute och "frisimmar" här, och jag har ingen platta att testa på, men här är de kommandon jag skulle testat om jag hade haft en hemma. Händer något oväntat, kan du alltid återställa ditt standardschema enligt skärmklippet nedan.
Kör kommandotolken som administratör och starta om plattan efteråt.
 
 
# Aktiverar viloläget

powercfg /h on

# Sätter vilolägesvärdet till 5 min (300 sek). Ändra det hexadecimala värdet sist i kommandot för annan standby-tid. Värdet räknas i sekunder.

powercfg /setacvalueindex 381b4222-f694-41f0-9685-ff5bb260df2e 238c9fa8-0aad-41ed-83f4-97be242c8f20 9d7815a6-7ee4-497e-8888-515a05f02364 0x0000012c

# Stänger av hybridströmsparläget (Vet inte om det bör vara av eller på)

powercfg /setacvalueindex 381b4222-f694-41f0-9685-ff5bb260df2e 238c9fa8-0aad-41ed-83f4-97be242c8f20 94ac6d29-73ce-41a6-809f-6363ba21b47e 000

post-1936-0-08977100-1429081239_thumb.pn

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer ett snabbsvar. Jag har en kinesisk Windowsplatta till från annan tillverkare och den ser precis likadan ut. Alla kineser kanske är i maskopi med varandra :-)?

Kommandot powercfg /h on har jag fått felmeddelande på redan MEN jag har inte tänkt på att köra som administratör. Det ska jag göra så fort jag får tillfälle (snart).

Funktionen "Skapa ett energischema" finns men det låter dig bara skapa det schema som redan finns - det balanserade. Det finns en annan liknande funktion som borde ha tagits bort nämligen "Ändra inställningar som för tillfället inte är tillgängliga". Man blir bara arg när man kommer tillbaka till samma inställningsbild igen, inga ändringsmöjligheter!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör kommandotolken som administratör och starta om plattan efteråt.

 

# Aktiverar viloläget

 

# Sätter vilolägesvärdet till 5 min (300 sek). Ändra det hexadecimala värdet sist i kommandot för annan standby-tid. Värdet räknas i sekunder.

 

Att köra kommandotolken som administratör var förstås skillnad. Nu kommer inga felmeddelanden och det ser ut som kommandona exekveras. Men som förut bryr sig inte plattan ett dugg om det. Jag har både "bekräftat" med powercfg -s scheme_balanced och startat om för att vara säker på att ändringarna effektueras.

 

Vad finns kvar att göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viloläget ligger under "Ange hur strömbrytarna skall fungera" och inte bland "Energischeman".

Där anger du vad som skall hända strömsparläge eller viloläge.

 

Nej tyvärr så är det inte så. De val som finns för strömbrytaren är – gör ingenting – strömsparläge – stäng av. Här kanske kineserna varit inne och petat?

Det verkar som om någon/några inte vill att viloläge ska finnas på Windowsplattor. Enda stället dom missat är i avstängningen från startmenyn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad finns kvar att göra?

 

Idéerna börjar tryta, men ett par saker till värda att kika på, har jag hittat.

En idé är att konfigurera ett (Balancerat) schema i en dator med full åtkomst till inställningarna, exportera det med nedanstående kommando och försöka importera det i plattan.

.

.

# Export (kolla GUID med "powercfg /list" efter konfiguration och funktionskontroll)

powercfg /export c:\plattschema.pow <Power Scheme GUID>

.

# Import

powercfg /import c:\plattschema.pow

.

# Aktivera nya schemat

powercfg /list
powercfg /setactive <Power Scheme GUID>

..

Nästa och sista idén är att försöka med Lokala grupprinciper (gpedit.msc).

Datorkonfiguration/Administrativa mallar/System/Energisparfunktioner

.

post-1936-0-29516800-1429107968_thumb.pn

 

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Idéerna börjar tryta, men ett par saker till värda att kika på, har jag hittat.

En idé är att konfigurera ett (Balancerat) schema i en dator med full åtkomst till inställningarna, exportera det med nedanstående kommando och försöka importera det i plattan.

.

Nästa och sista idén är att försöka med Lokala grupprinciper (gpedit.msc).

Datorkonfiguration/Administrativa mallar/System/Energisparfunktioner

.

 

 

Ska kolla detta men det blir inte idag av tidsskäl. Men en kommentar till att importera ett externt schema. Det balanserade som finns redan har ju dom inställningar jag vill ha. Se min textfil ovan. Det är bara det att av någon anledning blir vissa inte implementerade. Blir det inte samma sak om man importerar ett annat?

 

Frågan som jag är alldeles för okunnig att besvara är vilka låsningar i Windows programvara som hindrar.

 

Lokala grupprinciper gpedit.msc - var hittar jag det träd du visar på bilden?

Redigerad av bjom
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska kolla detta men det blir inte idag av tidsskäl. Men en kommentar till att importera ett externt schema. Det balanserade som finns redan har ju dom inställningar jag vill ha. Se min textfil ovan. Det är bara det att av någon anledning blir vissa inte implementerade. Blir det inte samma sak om man importerar ett annat?

 

Frågan som jag är alldeles för okunnig att besvara är vilka låsningar i Windows programvara som hindrar.

 

Njaee... enligt din "powerscheme.txt" så är viloläget inaktiverat och hybridströmsparläget aktivt. Om det blir likadant efter import av externt schema, vet jag inte. Det är ju det som skall testas.  ;)

 

Vad dom har gjort för att stympa funktionsutbudet vet inte jag heller, men det finns en möjlighet att det bara är GUI som påverkas. Det är det vi försöker utröna.

 

 

Lokala grupprinciper gpedit.msc - var hittar jag det träd du visar på bilden?

 

Klistra in/Skriv gpedit.msc i Kör... och tryck Enter.

https://technet.microsoft.com/en-us/library/cc725970.aspx

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ägnat mig åt datorfria familjeaktiviteter ett tag men nu ska jag försöka svara:

 

 

En idé är att konfigurera ett (Balancerat) schema i en dator med full åtkomst till inställningarna, exportera det med nedanstående kommando och försöka importera det i plattan.

 

Tyvärr har jag inte tillgång till någon Win8 dator. Min bärbara dator har Win 7 Home Premium, dess aktiva schema är det balanserade som visserligen innehåller viloläget men också en hel del andra inställningar som ev. skulle kunna kollidera med befintliga inställningar i plattan. Vad som händer om man importerar ett sådant schema vet jag inte men risken finns förstås att plattan kan få svårt att starta. I en ”vanlig” dator löser det sig, t ex genom att starta i felsäkert läge och återställa registret men hur man väljer att starta felsäkert i min platta har jag ännu inte listat ut. Det kan också hända att plattan går i automatiskt felsökningsläge vilket kan vara ännu värre. Då faller den tillbaka till det ursprungliga installationsspråket som i mitt fall är kinesiska. Det hände med en annan Win8-platta jag har som också är kinesisk och enda anledningen till att den fortfarande är i livet är att den efter upprepade omstarter (i förtvivlan) till slut lyckades starta normalt på egen hand. Så jag är nog lite försiktig.

 

Nästa och sista idén är att försöka med Lokala grupprinciper (gpedit.msc).

Datorkonfiguration/Administrativa mallar/System/Energisparfunktioner

 

Den varianten går tyvärr inte heller för gpedit.msc finns inte i plattan. Enligt vad jag inhämtat finns den bara i Pro-versionen av Windows.

 

Någon i något forum skrev att han gick runt problemet med saknad gpedit.msc  genom att göra en fix i regedit (gällde visserligen ett annat grundproblem) och det fick mig att kolla lite i regedit. Det visar sig att det faktiskt ser ut att finns två andra energischeman, men ingen innehåller viloläget. Varför dessa inte visas av kommandot powercfg -list kan man undra.

 

Jag hittade också nyckeln för vilolägesvärdet som ju är satt = 0, vilket jag antar innebär att funktionen är inaktiverad. Det går dock inte att ändra värdet, vilket förklarar varför man kan till synes ändra det med powercfg utan att det får någon praktisk effekt.

Så det verkar rätt kört. En bra sak är att jag börjat dressera mig till att manuellt stänga med viloläge i stället för att bara låta plattan stå och vänta på nästa besök. Det går sådär men jag är inte helt obildbar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...