Gå till innehåll

Windowsplatta och Bitlocker


Gå till lösning Löst av e-son,

Recommended Posts

Har fått en Toshiba Windows Platta av en vän. Inget att skryta med alls vad gäller hårdvaran... och det som nu retar mig till vansinne är det faktum att hårddisken bara är på 32gb varav 22 finns att tillgå. Med ett uppdaterat Windows och Office så ger det mig 7gb över att lagra på... inget kul alls.

 

Det fina är att plattan håller en fullversion av Windows... ingen RT version alls. Och dessutom tillåter Toshiba mig att lägga in ett eget Windows via bootbart USB. Alltså kan jag i teorin plocka bort återställning partitionen och använda den till lagring istället.

 

Kruxet nu då... jo, disken har Bitlocker aktiverat. Jag kan ju avaktivera Bitlocker. Men har det något att göra med att jag inte kan partionera om återställningsdisken?. Det finns inget alternativ varken i diskhanteraren eller tredjepartsprogram... har det med saken att göra över huvud taget? 

 

Tacksam för ideer och tankar.

 

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som det ser ut nu så går det... men eftersom jag har möjlighet att göra en ren installation via ett bootbart usb-minne så känns det som att de 7-8gb som finns på återställningspartitionen kan användas till annat. Min fråga va ju om Bitlocker är det som förhindrar mig att radera den partitionen via t ex Easus eller liknande... jag vill ju utöka C med de gb som recoverypartitionen har nallat.

 

Bitlocker är aktiverat på plattan som standard när man återställt via recoverypartitionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning
Postad (redigerade)

Nej, du kan inte ta bort en systempartition när du är inloggad i Windows. Det görs enklast och säkrast utan 3:e-partsprogram, i samband med ominstallationen.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var det inte installera om du skulle göra? Har du redan gjort det, kan du naturligtvis boota på easus boot-media och fixa det den vägen. Det viktiga är att den partition du skall ta bort inte är aktiv, och du kan inte avmontera en systempartition när du är inloggad. Därför måste alltid dylika operationer göras offline.

I det här fallet är frågan bara om det går att boota på något annat än windows-media. Har en känsla av att Secure Boot sätter stopp för easus.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, om det går att avaktivera. Men fortfarande bara offline.

 

Edit:

Ser att Easus gratisversion inte inkluderar bootmedia. Så du får antingen betala, eller hitta något annat.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yepp...

 

Äh, lika bra att göra en ren installation... Nu har ju inte Toshiba speciellt mycket Bloatware att slippa men å andra sidan känns det som att jag verkligen behöver de extra GB för att kunna använda plattan någorlunda vettigt.

 

// Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan meddela att plattan ominstallerades med ett bootbart usb-minne. Alla gamla partitioner togs bort och installationen gick perfekt. Toshiba lämnade t o. m licensnyckeln med hologram och allt, både på Windows och det medföljande Office. Plattan har också utrustats med ett 64gb minneskort för extra lagring.

 

Till de specialfunktioner plattan är utrustad med fanns drivrutiner och program att tillgå på Toshibas hemsida.

 

Tack för all hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...