Gå till innehåll

Onormalt hög CPU-användning vid surfning till vissa sidor


andreas72

Recommended Posts

Hej,

 

Mitt IE 11 på den stationära datorn har börjat bete sig skumt på senare tid. Om jag t.ex. surfar in på Aftonbladet så går CPU-användningen upp till onormalt höga värden, ofta mellan 50-90 %, trots att datorn har en rätt hyfsat CPU (i7 860). Detta leder, förutom att datorn slöas ned, till ett CPU-fläkten börjar surra onödigt mycket.

 

När jag surfar med samma webbläsare på min mindre kraftfulla laptop så ligger CPU-användningen betydligt lägre.

 

Någon som har något tips på vad detta kan bero på och vad jag kan testa för åtgärder? Nämnas bör att de flesta andra webbsidor jag besöker inte orsakar denna höga CPU-användning. Jag har testat att avaktivera tillägget Flash utan förbättring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En befogad tråd.

Ni alla bra experter som finns på detta forum

Försök att förklara för oss

Detta är så jäkla iriterande

Kör Windovs 7; En Gigga Ram, 200 G hårddisk

Komm igen alla o lufta detta problem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Mitt IE 11 på den stationära datorn har börjat bete sig skumt på senare tid. Om jag t.ex. surfar in på Aftonbladet så går CPU-användningen upp till onormalt höga värden, ofta mellan 50-90 %, trots att datorn har en rätt hyfsat CPU (i7 860). Detta leder, förutom att datorn slöas ned, till ett CPU-fläkten börjar surra onödigt mycket.

 

När jag surfar med samma webbläsare på min mindre kraftfulla laptop så ligger CPU-användningen betydligt lägre.

 

Någon som har något tips på vad detta kan bero på och vad jag kan testa för åtgärder? Nämnas bör att de flesta andra webbsidor jag besöker inte orsakar denna höga CPU-användning. Jag har testat att avaktivera tillägget Flash utan förbättring.

Hej!

Ändrat någon inställning i IE innan det började eller bytt grafikdrivrutin etc?

Du kan se om denna inställning påverkar:

Kugghjulsmenyn - Internetalternativ

På fliken Avancerat, pröva ändra "Använd programvarurendering i stället för GPU-rendering".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

Ändrat någon inställning i IE innan det började eller bytt grafikdrivrutin etc?

 

 

 

Hej,

 

Nej jag har inte ändrat någon inställning medvetet utan i så fall av misstag. Tyvärr blir det hög CPU-användning oavsett inställning för GPU-rendering. Kan det vara en idé att återställa webbläsaren eller vad skulle jag annars kunna testa? Och påverkar en återställning alla användares inställningar?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inte blir man klokare av dom här två svaren.

den ena säger använd GPU o den andra tvärtom

hur ska vi ha det ????????????

Jag skrev att inställningen skulle ändras, inte ha ett visst läge.

 

 

Hej,

 

Nej jag har inte ändrat någon inställning medvetet utan i så fall av misstag. Tyvärr blir det hög CPU-användning oavsett inställning för GPU-rendering. Kan det vara en idé att återställa webbläsaren eller vad skulle jag annars kunna testa? Och påverkar en återställning alla användares inställningar?

Visst kan du testa med att återställa webbläsaren och rensa bort tillfälliga internetfiler (cache).

Åtminstone det mesta av en återställning gäller bara en användare.

 

Men Sierras förslag om tillägg för annonsblockering gör ju väldigt mycket när det gäller Aftonbladet med alla sina Flash-annonser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

något bättre, men blockeringsprogrammet i sin tur

fördröjer sidan en hel del, och tidningarna har tydligen

en avkännare för den och talar om att det inte är skyst

att blockera, så nu är vi in i det berömada moment 21

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör windows 7 och Microsofts egen antivirus

Har kört Firefox,IE,och Chrome,och Malwarebytes Anti-Malware

Home ( Premium ).Tycker att Firefox går skapligt

Chrome hänger sig väldigt ofta

Något SKUMT är det, men vad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade att återställa webbläsaren och det verkade först som att det blev bättre men efter att ha använt webbläsare en liten stund så gick CPU-belastningen åter upp till riktigt höga värden på t.ex. Aftonbladet.se. Trist nog försvann all historik i webbläsaren efter återställningen även fast jag inte markerade den bockrutan vid återställningen.

 

Nu provade jag också att uppdatera grafikkortsdrivrutinen och då verkade det faktiskt som att något hände, nu ligger CPU:n på 10-20% på samma sida. Känns kanske lite långsökt att det skulle ha kunnat påverka men bättre har det blivit i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att tömma DNS cache

Öppna ett kommandfönster som administratör

skriv: ipconfig /flushdns

Vänta på svar..

skriv: net stop dnscache

skriv: net start dnscache

Stäng kommandfönstret..

 

Om det mot förmodan inte blir bättre.. kontrollera din HOSTS fil så det inte är något konstigt där..

Kontrollera även om Windows eller något annat program har skapat ett virtuell nätverkskort, det kan påverka webbläsare negativt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var till en datorhandlare för några år sedan som sa att Aftonbladet var en i särklass tungdriven sida med mycket flash m.m..

Hur det är idag vet jag inte men det kanske är en av orsakerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Venoms:

Det blev ingen märkbar skillnad med att tömma DNS-cachen.

 

De andra tipsen vara lite överkurs för mig. Hur kontrollerar jag om det har skapats ett virtuellt nätverkskort? Och hur/vart öppnar jag och kontrollerar innehållet i hostfilen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

C:\Windows\System32\drivers\etc = Adressen till HOSTS, du öppnar den med anteckningar för att redigera..

 

Om du har några Virtuella Nätverkskort så hittar du dem i Enhetshanteraren / Nätverkskort och dit kommer du genom att högerklicka Datorn och välja Hantera.

 

Vill du så klistra in en kopia av din hosts fil.. eller bara öppna den i anteckningar/kopiera allt och klistra in i tråden ok?

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fanns inga poster alls i HOST-filen vad jag kunde se, utan bara bortkommenterade exempel. Hittade inte heller några virtuella nätverkskort i enhetshanteraren.

 

# Copyright © 1993-2009 Microsoft Corp.
#
# This is a sample HOSTS file used by Microsoft TCP/IP for Windows.
#
# This file contains the mappings of IP addresses to host names. Each
# entry should be kept on an individual line. The IP address should
# be placed in the first column followed by the corresponding host name.
# The IP address and the host name should be separated by at least one
# space.
#
# Additionally, comments (such as these) may be inserted on individual
# lines or following the machine name denoted by a '#' symbol.
#
# For example:
#
#      102.54.94.97     rhino.acme.com          # source server
#       38.25.63.10     x.acme.com              # x client host

# localhost name resolution is handled within DNS itself.
# 127.0.0.1       localhost
# ::1             localhost

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vad har ni för antivirusprogram?

 

Hur fungerar det med någon annan webbläsare?

 

Jag kör senaste versionen av Norton Internet Security. Google Chrome fungerade tidigare bättre men efter mina åtgärder ovan med återställning och uppdatering av grafikkortsdrivare så ligger den nu på ungefär samma CPU-användning som IE. Så man kanske inte kommer lägre än så.

 

Ikväll började dock plötsligt Spotify ligga på runt 15% CPU, vilket normalt brukar ligga på typ 0-1 %. Det gick till sig efter omstart av programmet men det kanske eventuellt indikerar att det är något som är allmänt skumt någonstans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju tänkas att Norton i kombination med alla Flash-filer och annonser från andra servrar på Aftonbladet gör att Norton går på högvarv för att kontrollera allt.

 

Så skulle det ju faktiskt kunna vara. Norton har en egen CPU-mätare och när jag går in på Aftonbladet så går den direkt upp till högre värden än annars. Kanske Norton har tagit ett steg tillbaka mot den tid då programmet var känt för att sörpla i sig datorns resurser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...