Gå till innehåll

Installera BankID på win7?


MaSa1976

Recommended Posts

Hej alla ny här :)

Håller på och hjälper min frus bror med datorn och jag har installerat Windows 7 Home Premium och när jag ska installera bankid säkerhetsprogram så får jag upp detta.post-18472-0-56295900-1429897857_thumb.j

Jag vet inte vad jag ska ta mig till snart.

Hoppas någon kan hjälpa mig om det går att lösa.

 

Vänliga Hälsningar

Mathias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp det är uppdaterat fullt ut och har provat med att stänga av antiviruset och bankens support kunde inte hjälpa mig för det ansvaret låg inte hos dom sa dom till mig. Har även provat att köra som admin. och även provat att köra "Felsök kompatibilitet"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filerna npBispBrowser.dll och npBispBrowser_x64.dll, som vid installation sparas i %PROGRAMFILES%\BankID\, innehåller ett antal plug-ins och ActiveX-komponenter. Dessa komponenter registreras i operativsystemet för att fungera med Internet Explorer.

 

Prova hämta och köra

https://support.bankid.com/fixa

och sen testa installera med msi versionen istället för exe möjligtvis

https://www.bankid.com/rp/bankid-sakerhetsprogram/

 

Högerklicka på installationen och kör den som Administratör med.

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läst hela tråden?

 

Ja och antar att du irriterar dig på att jag frågade om antivirusprogram / systemskyddsprogram och ja det har förekommit fråga om antivirusprogram tidigare men var olika antivirusprogram har ofta flera funktioner än just antivirus och där olika komponenter kan inaktiveras.

Systemskyddsprogram var tanken på om det fanns något program/komponent som förhindrade exekvering av eller registrerandet av komponenten för att skydda webbläsare/system emot att ändringar.

RegisterPlugin32 är ju inget systemprogram till skillnad från om man använder regsvr32 och därför det möjligtvis skulle blockeras.

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nog provat allt snart. Konstigt att det funkade på fruns dator. Har licens på win7 till 5 datorer och bara 1 som det blir så krångligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjo men BISP ska väl gå installera ändå., eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjo men BISP ska väl gå installera ändå., eller?

 

 

Ring till respektive bank och fråga efter Bank ID på fil!

 

Exempel på banker som slutat med Bank ID på fil:

 

"Det går inte längre att ladda ned Telia e-legitimation

ICA Banken har stoppat utgivningen av Telias e-legitimationer via icabanken.se. Ni som har en befintlig e-legitimation via Telia kan använda den tills giltighetstiden går ut.

 

Vi rekommenderar våra kunder att ansöka och ladda ned Mobilt Bank ID istället. Mobilt BankID är idag den vanligaste och starkast växande varianten av e-legitimation, därför väljer vi att enbart erbjuda den i nuläget." Med e-legitimation i det här fallet menas Bank ID på fil.

https://www.icabanken.se/att-anvanda-ica-banken/saker-identifiering/e-legitimation/

 

"Nordea är nu fullt ut med i BankID

2015-03-12

Nordea utfärdar sedan en vecka tillbaka BankID på kort och kompletterar därmed sitt utbud av redan befintliga BankID på fil och Mobilt BankID. Utgivningen av Nordea e-legitimation på fil upphörde förra året. Kvarvarande Nordea e-legitimationer har nu flyttats över och tas om hand i BankIDs produktionsmiljö till dess att giltighetstiden går ut eller att de spärras. Enkelt sammanfattat kan man säga att en giltig Nordea e-legitimation på kort eller fil konverterats till BankID - helt utan att kunden påverkats."

http://www.bankid.com/sv/Aktuellt/Nordea-ar-nu-fullt-ut-med-i-BankID/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han har Handelsbanken så borde ju fortfarande gå att installera BankId's Säkerhetsprogram.

 

Handelsbanken

BankID på fil

 

BankID på fil är en e-legitimation som du laddar ner till din dator.

 

Tjänsten har tagits bort

Handelsbanken har upphört med utgivning av BankID på fil. Använd istället det BankID du har på ditt

inloggningskort eller ett Mobilt BankID

 

http://www.handelsbanken.se/shb/INeT/IStartSv.nsf/FrameSet?OpenView&iddef=privat&navid=Z2_privattjanster&sa=/Shb/Inet/ICentSv.nsf/Default/qAA246B252B95D2F3C1256C0F0034F8AD

Redigerad av fgh_732
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast för att kunna använda bank-id på kort måste man ha BankID-applikatioen installerad. Den är inte bankunik uta är gemensam för alla banker.

Ja precis, jag måste ju ha den och det är ju där det krånglar :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...