Gå till innehåll

Datorn startar dåligt


Recommended Posts

Jag tröttnade på alla mina problem med blåskärm på min gamla dator, så jag köpte mig en ny.

En Toshiba Satellite men min kostade 1000 spänn mindre, i denna butik för 1 vecka sedan.

Men jag har upptäckt att den ibland startar dåligt.

Alltså om datorn har hamnat i viloläge, så händer det att den inte svarar på tangenterna, och har den stått i viloläge över natten, så svarar den inte alls. Så om jag trycker på on så startar den om och allt jag får upp är en svart skärm. Så jag får hålla inne on i några sekunder så startar den upp som vanligt. Om den har stått avstängd under natten och nätkabeln har vart i, så igen samma problem.

Det finns inga indikationer på att något är galet, och den fungerar precis som den skall.

Men om jag tittar i loggboken så finner jag 2 kritiska, 37 fel och 2 varningar under de senaste 7 dagarna.

 

Och nåt säger mig att detta är inte bra!

Nu har jag haft bärbara datorer förut, men denna dator har jag precis som en bärbar dator, jag flyttar den, jag stänger locket, den hamnar i viloläge, den körs på batteri etc. etc. Och min gamla dator använde jag som en stationär dator, den flyttades aldrig på, och konstant ström, locket alltid öppet osv.

Men det är kanske annorlunda med denna dator, då den har ssd och det är en w8.1. Två egenskaper på en dator som jag inte kan någonting om, ännu!

 

Så, behöver jag vara orolig?

Redigerad av bonusvita
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först och främst... är datorn uppdaterad med allt som finns tillgängligt via Windows Update? En nyuppackad dator har en tendens att "ligga efter" en del. Kanske en titt efter en nyare BIOS? Det kan ju finnas uppdateringar hos Toshiba som adresserar de problemen du har.

 

Spontant så känns det ändå som att du ska gå tillbaka med datorn. Har den varit så här från dag 1 så kan du hävda fabrikationsfel. Speciellt ditt missnöje till hur datorn inte svarar på knapptryckning när du ska starta den.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan som uppstår är några enheter anslutna till datorn via usb eller liknande? fungerar det på ett annat sätt om dem inte är anslutna?

 

Finns det något intressant som du kör (från en kommandoprompt som administratör) powercfg /energy

Sen kopiera ut filen C:\Windows\System32\energy-report.html till skrivbordet och kika.

 

Som tidigare sagt en ny dator, så tillbaka till butiken med den om den inte fungerar som den ska.

 

 

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. Jag passade på att samtidigt med denna dator köpa ett gäng hårddiskar, där jag har allting på.

Så om datorn kraschar så tar den inte med sig disken (förhoppningsvis)...

Men jag får väl gå tillbaka imorgon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett sista tips...

Ska du nu ändå returnera datorn så ska du ju göra en fabriksåterställning. När den är gjord, skapa ett lokalt konto och pyssla med datorn en stund... bara för att se om problemen finns där. Låt inte datorn uppdatera eller liknande... Bara kör den som den är!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var gör jag det?

Alltså var hittar jag läget att göra en fabriksåterställning?

Har ju inte kört detta os förut, och det finns ingen indikation på datorn om serienr eller liknande.

 

Men syns loggen för reparatören om jag återställer datorn? Eller får de lita på mitt ord...?

Jag kanske kan skriva ut loggen? Hur man nu gör det...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var har du köpt datorn och när?

 

Det första en tekniker gör med datorn är att fabriksåterställa den, om dom ens gör det innan du fått en ny (se min fråga ovanför). Det var lite så jag tänkte... är det t ex NetOnNet så brukar dom byta ut datorn på plats om man är hyfsat säker på sin sak som kund.

 

Fabriksåterställ och se om allt fungerar då. Om inte så är det ju en DOA... inom rimlig tid vill säga

 

Fabriksåterställ:

 

1:  Charmsbar (musen mot högerkanten) och sen väljer du kugghjulet

2:  Ändra datorns inställningar (längst ner)

3:  Uppdatera/Återställa (längst ner)

4:  Återställning (längst ner)

5:  Ta bort allt och installera om Windows (kräver en recoverypartition, vilket du säkert har)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...