Arkiverat

Detta ämne är nu arkiverat och det går inte längre svara i det.

.RIHTT

XP sp1 -defekt/filskydd-

Recommended Posts

En XP  pro  sp1  som har något okänt fel.

*Den har inte varit inkopplat till internet iht sedan flera år då den agerar terminal.
Den har heller ingen CD-ROM enhet  eftersom det är en terminal, med sluten case så att säga.

Det började med seghet, felmeddelanden om

windows filskydd  ,  dll filer har ersatts av fel versioner sätt i cd installationsskiva för windows xp sp3

och som sagt verklig lång laddtid på det mesta, grafiken verkade inte heller fungera i alla fält så det var omöjligt jobba med denna.Efter omstart valde jag F8 - senast fungerande konfiguration - och den verkar nu inte ha större driftfel. Det känns dock som man famlar i blindo just nu... byta hårdvaran är möjlig men man vill ju gärna veta vad som är felet innan man gör något.  sfc /scan  och liknande kontroller har jag ingen aning om hur man kör på såhär gammal xp.

= Det kan vara hårdvara, men i nuläget har jag två frågor:

1. Vad göra? 
Loggboken i Windows var helt tom, och även om man ställer in att det ska sparas 512 kb +  i över 7 dagar så rensas detta efter boot. Försvinner det pga  programfel, eller är något med minnet knas?

Köra windows update sp3 kanske ställer filer tillrätta, eller förvärrar det?

2. Vad kan man installera för externa program, typ för att föra loggar, systemunderhåll? Eftersom nu windows i sig inte verkar fungera.

Dessa tänkte jag slänga ner på en sticka
PortableApps  @usb

windowserror lookup tool
RegShot  
SIW/Hardware info

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle kunna vara dålig hårddisk eftersom det kan orsaka att datorn blir så fort hårddisken ska användas och att filer blir skadade.

Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i BIOS, där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats. Om du inte hittar något för att hårddisken är så gammal kan du pröva med Hitachis gamla (legacy) testprogram för DOS-miljö (körs från CD-skiva) för det brukar fungera med de allra flesta hårddiskar. Det är också möjligt att det finns testprogram för hårddisken på Ultimate Boot CD.

Om hårddisken är dålig kan tester av den göra den sämre så se till att allt viktigt på den är säkerhetskopierat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle kunna vara dålig hårddisk eftersom det kan orsaka att datorn blir så fort hårddisken ska användas och att filer blir skadade. Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i BIOS,

Om du inte hittar något för att hårddisken är så gammal kan du pröva med Hitachis gamla (legacy) testprogram för DOS-miljö (körs från CD-skiva)

Det är också möjligt att det finns testprogram för hårddisken på Ultimate Boot CD. Om hårddisken är dålig kan tester av den göra den sämre så se till att allt viktigt på den är säkerhetskopierat.

Kan vara så.

ang CD-skiva så finns det ingen cdrom, och att göra bootbara "iso" på usb av de program du nämner är väl ingen barnlek.

Det står "WD...." i Bios vill jag minnas, men det får jag återkomma om isåfall.

Finns som du nämner en rad testverktyg som kan köras från Ultimate livecd (usb)...

-Men utöver denna åtgärd, ni har inga tips på sk  powertoys eller andra tools som

finns till windows xp? sysinternals suite  och liknande , Jag har så svårt att förstå varför eventlog mfl nollas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg