Gå till innehåll

Svart skärm


Recommended Posts

Postad (redigerade)

Jag har råkat ut för ett underligt problem på min nya dator, som jag nu har haft i ett par veckor. Den förra fick jag lämnat tillbaka då jag på mindre än en vecka hade råkat ut för flera allvarliga fel i kernel. Denna nya har jag alltså inte ens haft i en månad, och igen råkar jag ut för allvarliga fel i kernel.

 

Efter att datorn har gått in i viloläge så vägrar skärmen att starta upp, jag hör att den går igång och alla lampor på bordet indikerar att den är igång, men skärmen är kolsvart. Först trodde jag att det berodde på mina energiinställningar, så jag ändrade dem från att vid nätdrift aldrig stängas av. Jag har även upptäckt att när datorn har gått in i viloläge så vid uppstart så har startloggan (Toshiba ...) snurrat i någon sekund innan skrivbordet visar sig, detta sker inte ofta, utan någon gång då och då. Men imorse efter att datorn har varit avstängd under natten efter en korrekt och riktigt utförd avstängning igår kväll, så startar inte skärmen.

 

Så jag får hålla inne ON-knappen riktigt länge för att datorn och skärmen skall vakna upp.

Och då fungerar allting precis som det är meningen.

Enligt loggen så har jag råkat ut för allvarliga fel i kernel.

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/varumarke/toshiba/toshiba-satellitel50d-b-17j/210808.6026/

Två datorer uppvisar alltså samma eller liknande allvarliga fel i kernel.

Behöver jag vara orolig?

Vad kan jag göra åt det?

 

Nu har jag med denna dator börjat anamma ett nytt sätt att jobba.

Allting som jag använder mig av oavsett om det är bilder, dokument, musik, favoriter eller what-ever, ligger på ett externt moln, eller rättare sagt på en extern hårddisk.

Så ingenting ligger längre installerat på datorn, en jättefördel iom att jag kan använda samma grejer på flera olika datorer.

Men en orsak av alla orsaker till att jag köpte mig en ny dator var för att jag vill åtnjuta säkerheten av att allting fungerar och att jag kan lita på datorn.

Nu känner jag att jag inte kan det, för så fort jag lämnar datorn, så måste jag se till att spara mitt pågående arbete på min externa hårddisk, för när jag kommer tillbaka så har kanske skiten hängt sig igen...

 

Kernelfel.txt

Redigerad av bonusvita
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, vad ska jag köpa istället...?

För denna peng...

Värt att notera är att när jag köpte datorn, så var prislappen 1000 kronor billigare.

Jag är arbetslös, har knappt pengar över för någonting, och jag hade egentligen inte råd med denna dator heller...

Skall kanske gå tillbaka till min gamla w7:a som just nu fungerar helt perfekt utan det minsta problem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är grafikdrivrutinen som krånglar.

 

Caused By Driver  : atikmdag.sys
Caused By Address : atikmdag.sys+283de
File Description  : ATI Radeon Kernel Mode Driver

 

 

Vet inte om det finns någon bättre på datorns hemsida eller i Toshiba-programmet. Om inte, kan du prova att ominstallera den du har.

Du kanske kan kontakta Toshiba Sverige och fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Skulle nog tro att felet inte ligger i hårdvaran (datorn) utan att det är ett kompabilitetsproblem eller liknandet.
Håll gärna isär begreppen, Kernel är mjukvarans kärna, dator är hårdvara.

 

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2328004/black-screen-waking-sleep-windows.html

https://support.microsoft.com/en-us/kb/2756559

https://support.microsoft.com/en-us/kb/2850674

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_8-performance/black-screen-after-sleep-mode-windows-8/d759b75d-4784-4a82-bf48-a1cb78275db3

 

Hände detta även DIREKT då datorn var ny utan att du hade installerat diverse program?

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok.

Jag kollade på deras hemsida och fann inte en enda drivrutin som skulle kunna vara något som liknar det jag behöver.

Så jag har skickat ett brev till supporten med ovan textdokument bifogad.

 

Men faktum är att jag funderar på att häva köpet...

1 gång är ingen gång, 2 gånger är 2 gånger för mycket!

Så det känns som om allting bara är fel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag har installerat diverse program, men inga som borde kunna åstadkomma fel (tror jag).

Det som är installerat är MS Office 2007, Brother skrivare, Hp skrivare, och några andra småprogram.

Jag försöker hålla datorn så ren och simpel som möjligt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Mera exakt, vilken funktion är det du använder? Hibernation, vila eller hybrid-vila.

Gör det någon skillnad om du kopplar ifrån samtliga anslutna USB enheter?

 

Kika om AMDs verktyg tycker att du kan ladda ner en drivrutin: http://www2.ati.com/drivers/auto/autodetectutility.exe

i så fall avinstallera befintliga och prova installera den generiska.

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av det första inlägget du gjorde i denna tråd si3rra, så fattade jag nada.

Av det andra inlägget så klickade jag på den länken och installerade den rekommenderade drivrutinen som det snackades om.

Sedan mitt under pågående uppdatering, så startade datorn om, och vid uppstart så kommer det inte upp den endaste indikering på att någonting har hänt, och uppdateringen fortsätter inte. Allting känns bara skumt!

Det känns nästan som om det är bättre o göra en total återställning...

 

Men är det såhär det är med nya datorer som har w8.1 installerat och med ssd-diskar, så vetefan om jag är så värst intresserad!?

Jag är inte tekniskt kunnig inom detta område och jag känner mig bara villrådig och jag vill inte vara med.

Jag vill ha en dator jag kan lita på, utan komplikationer och problem.

Så det känns som om det är bättre att skrota denna och invänta bättre ekonomi och byta till Apple eller nåt annat.

Min gamla dator fungerar ju faktiskt numer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Startade datorn verkligen om under installationen eller blev skärmen svart och sen kom tillbaka så är det normalt vid installation av drivrutiner.

 

Skulle inte tro att ditt problem sitter i datorns hårdvara eller SSD diskarna (eftersom det är den andra med exakt samma fel), utan i mjukvaran, operativsystemet eller drivrutiner.

Svårt att försöka lösa/gissa vad som är felet tyvärr förutom att du kan prova lösningar som andra använt som jag länkat till, och det verkar ju vara ett allmänt känt problem med svart skärm efter viloläge.

Måste du använda funktionen för viloläge om det är den som är det enda som inte fungerar?

 

Bara för att vara lite teknisk så är det ju så att Apple's datorer idag innehåller samma delar som en PC dator, processorer från intel, grafikkort från AMD eller Nvidia och kan köra Windows.

Tidigare använde dock deras datorer (mac) processorer med en annan uppbyggnad s.k PowerPC och var mera begränsade till MacOS.

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, datorn startade helt plötsligt om, utan förvarning eller någonting. Och det stod ingenting om det vid början på installationen, som att skärmen kan slockna eller att datorn startar om eller liknande, ingenting om det. Och det var i ett läge när installationen hade kommit ungefär halvvägs.

Först så visade sig svartskärmen vid uppstart efter viloläge, men sedan så kom problemet även vid uppstart, efter att datorn hade varit rätt och riktigt avstängd.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...