Gå till innehåll

Rensa dubbeltter i Excel-tabell?


Recommended Posts

Postad (redigerade)

Hejsan!


Jag har en tabell i Excel som ser ut så här:
(A1 - C6 beskriver var i Excelbladet texten finns angiven)

A1: Anton Karlsson
B1: Bärvägen
C1: Stockholm

A2: Karin Svensson
B2: Näverstigen
C2: Uppsala

 

A3: Ulf Nilsson
B3: Trädgatan
C3: Malmö

A4: Anton Karlsson
B4: Bärvägen
C4: Stockholm

A5: Johan Svensson
B5: Bärvägen
C5: Stockholm

A6: Anton Karlsson
B6: Trädgatan
C6: Malmö

***
Detta är ett fiktivt exempel med bara fyra personer! I min originallista har jag över 3000 rader från olika enskilda Excel-listor som skall sammanfogas i en enda Excel-lista
och då vill jag på ett snabbt sätt filtrera bort dubbletter och bara behålla ett ex. av dubbletten. ( I detta fallet är A1-C1 dubblett med A4-C4 och då vill jag bara behålla rad 1 eller rad 4)

***
Det nya resultatet vill jag klistra in i kolumn E-G för då ser jag i den nya listan gentemot den gamla listan hur mycket som egentligen har rensats bort.
Det tar för lång tid att gå igenom en rad i taget för att leta upp t.ex. rader där personnamn är identiska. I mitt fall är både personnamn och gatuadresser identiska
så det vore bra med en snabb enkel metod för att utföra denna operationen.

---
Hoppas ni förstår vad jag menar! Hur utför jag denna handlingen i praktiken?


Tack på förhand för er hjälp! :)
MVH Alexander T !!

Redigerad av _at1981_
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör en ny kolumn där du skriver =sammanfoga(A1;B1;C1) och kopiera ner formeln till samtliga rader i hela tabellen.

 

Om du vill kan du ersätta formlerna med värden med hjälp av Klistra in special och markera kolumnen med Sammanfoga-formlerna och välj Kopiera och Klistra in special och välj Värden.

 

Använd sen Excels inbyggda dublettrensningsfunktion i meny Data och "Ta bort dubletter" på kolumnen med Sammanfoga(xxxxxxxxxxxx).

 

Varning för blanksteg som kan göra att det inte fungerar. Blanksteg kan städas bort med funktion Rensa(). 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...