Gå till innehåll

Gratis är inte alltid gott


Turbopump

Recommended Posts

Microsoft "lovar" att alla som använder en viss version av windows skall "få" den nya utgåvan windows 10 gratis. Vi slickar oss runt munnen och man kan läsa på allehanda forum, inte minst detta, "lovsånger" kring den kommande windowsversionens förträfflighet. Ingen knystar ens om att samtidigt som Microsoft släpper den nya versionen så ser de till att plocka bort saker från den jämfört med vad som funnits i tidigare versioner som e.x. windows 7.  Några exempel finns att läsa om här.

 

http://www.thewindowsclub.com/features-removed-in-windows-10

 

M.a.o. det som i början är gratis kommer i slutändan ändå att bli relativt kostsamt när användarna blir tvungna att köpa till diverse "ingredienser". Inte är det en tillfällighet att "store-appen" ges ett allt större utrymme i 10:an. 

 

Kalla mej gärna bakåtsträvare men jag tycker nog att man bör visa baksidan på myntet också.

F.ö. så startar f.f. min windows 8.1 pro något snabbare än windows 10. Tack för ordet. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I varje ny version av Windows läggs nya funktioner till, och några gamla tas bort. Att ett antal funktioner som finns i tidigare versioner inte ingår i Windows 10 har inget att göra med ett uppdatering från Windows 7 och 8.1 är gratis under en tid. En funktion som ”tas bort” kan också flyttas till ett separat program. I Vista ingår Windows Mail, och för Windows 7 erbjuder Microsoft istället det separata programmet Windows Live Mail (som kan installeras även i andra Windows-versioner).

 

List of features removed in Windows XP

List of features removed in Windows Vista

List of features removed in Windows 7

List of features removed in Windows 8

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis har det alltid varit så att vissa funktioner plockats bort och andra tillkommit. Jag och andra vana datoranvändare kommer även fortsättningsvis att lösa sådana e.v. förluster på ett eller annat sätt. Jag tänker kanske mer på normalanvändaren som e.x. stoppar in en DVD-skiva och upptäcker att windows inte innehåller något program för att spela upp den på. Bara ett exempel och finns säkert ännu mera om man börjar vaska.

När grundläggande saker försvinner och skall installeras separat då kostar det om inte pengar så möda. Det finns givetvis en baktanke med att windows 10 blir gratis, och någon välgörenhet från Microsoft sida är det inte fråga om. Det kan vi nog vara säkra på. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, välgörenhet är det garanterat inte. Microsoft vill att så många som möjligt skall följa med in i Microsofts framtid, och de inser att om det inte går att uppdatera enkelt och gratis från Windows 7 till Windows 10, kommer användarna av Windows 7 – och de är många – att stanna där de står, och sedan eventuellt byta till något helt annat system. Microsoft vill också undvika en upprepning av XP:s öde, att systemet kommer att vara ett av de mest använda sedan uppdateringarna har upphört. Ett modernt OS är också bättre rustat att möta sina konkurrenter, och Microsoft hoppas att de som har fått en uppdatering till Windows 10 skall vara mer villiga att fortsätta att använda Windows också på nästa dator, än om de hade det alltmer föråldrade Windows 7 i datorn. De vill förstås också få ut Windows Store till så många som möjligt, så fort som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ingen knystar ens om att samtidigt som Microsoft släpper den nya versionen så ser de till att plocka bort saker från den jämfört med vad som funnits i tidigare versioner som e.x. windows 7.

Microsoft är då helt öppna om det i alla fall: http://www.microsoft.com/sv-se/windows/windows-10-specifications

 

 

Jag tänker kanske mer på normalanvändaren som e.x. stoppar in en DVD-skiva och upptäcker att windows inte innehåller något program för att spela upp den på.

Med tanke på vad jag ser i loggar så brukar datortillverkare skicka med särskilda DVD-uppspelningsprogram både i Windows 7 och 8, så det blir nog inte något större problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Med tanke på vad jag ser i loggar så brukar datortillverkare skicka med särskilda DVD-uppspelningsprogram både i Windows 7 och 8, så det blir nog inte något större problem.

Visst brukar det ingå ett DVD-uppspelningsprogram men det vore intressant att få lite tips på bra sådana och på bra brännarprogram som är fria att använda.

 

I dagsläget kör jag en äldre version av Nero som troligtvis inte funkar i W10

 

/Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oavsett vilken version av Windows jag använder så brukar jag installera och använda mig av K-Lite Codec Pack som innehåller mediaspelaren Media Player Classic och den har jag för mina Videoklipp och kan även spela upp DVD-filmer m.m. Men använder Winamp för min musik. Brännarprogram som som är gratis att använda är CDBurnerXP och ImgBurn är ett bra alternativ det med. Mail program är Windows Mail Live och för chatt Skype.

 

//DAson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Microsoft är då helt öppna om det i alla fall: http://www.microsoft.com/sv-se/windows/windows-10-specifications

 

Med tanke på vad jag ser i loggar så brukar datortillverkare skicka med särskilda DVD-uppspelningsprogram både i Windows 7 och 8, så det blir nog inte något större problem.

De flesta lär inte köpa ny dator utan försöker uppgradera sin befintliga och jag tror att en väldigt stor andel av dessa inte alls är pålästa vad det innebär att göra den uppgraderingen. 

Att datortillverkarna är pigga på att skicka med diverse "gratisprogram" som räcker 3 månader eller ett halvår det känner de flesta till. Det är därför jag brukar rekommendera en clean install, nästan innan man packat upp datorn ur kartongen.

Redigerad av Turbopump
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

De vill förstås också få ut Windows Store till så många som möjligt, så fort som möjligt.

Men se då till att det enbart är Microsofts egna certifierade appar i Windows Store, för Windows Store innehåller i dagsläget

tyvärr en hel del bloatware...

Redigerad av ByggareBob
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Microsoft "lovar" att alla som använder en viss version av windows skall "få" den nya utgåvan windows 10 gratis. Vi slickar oss runt munnen och man kan läsa på allehanda forum, inte minst detta, "lovsånger" kring den kommande windowsversionens förträfflighet. Ingen knystar ens om att samtidigt som Microsoft släpper den nya versionen så ser de till att plocka bort saker från den jämfört med vad som funnits i tidigare versioner som e.x. windows 7.  Några exempel finns att läsa om här.

 

http://www.thewindowsclub.com/features-removed-in-windows-10

 

M.a.o. det som i början är gratis kommer i slutändan ändå att bli relativt kostsamt när användarna blir tvungna att köpa till diverse "ingredienser". Inte är det en tillfällighet att "store-appen" ges ett allt större utrymme i 10:an. 

 

Kalla mej gärna bakåtsträvare men jag tycker nog att man bör visa baksidan på myntet också.

F.ö. så startar f.f. min windows 8.1 pro något snabbare än windows 10. Tack för ordet. ;)

 

 

Håller med dig Turbopump

 

Bortsett uppstart mellan operativ

 

Men jag har nu klockat uppstarten win 8.1 samt windows 10 Build 10130

Ska även tillägga att mitt test var gjort från clean install på bägge operativen

Samt att jag installerade alla uppdateringar som fanns

Har exakt samma hårdvara och disk och program

Windows 10 startar 7 sekunder snabbare än win 8.1

 

Men det kan ju bero på vad man kör med för hårdvara, Men min hårdvara verkar stödas till 100% i Windows 10

 

Andra saker som jag tycker är att vissa spel vägrar starta i win 8.1 t.ex Sid Meier's Civilization V, Heroes of Might & Magic III - HD Edition

Men i Windows 10 så startar samtliga spel utan problem o trixande

 

 

 

MVH

 

 

Beldia

Redigerad av Beldia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Nu har det väl kanske ingen större betydelse med några sekunder hit eller dit.

Men för mig så har jag exakt samma starttid på Windows 10 som på Windows 8.1 och det är 9 sekunder.

Även samma tid vid omstart som är 20 sekunder.

 

post-15723-0-64779300-1434366852.jpg

 

 

 

Kontrollera omstartstiden på din egen dator:          Restart-Time.zip

 

 

 

 

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Turbopump, tack för ditt inlägg som beskriver just den tvehågsenhet åtminstone jag kände inför erbjudandet! Är en normalanvändare, och var lika nöjd med W7 som jag var med XP tills det började krångla med WU och framför allt Explorer, som man kan glömma, verkar det som. Jag gjorde i februari en total ominstallation och lyckades efter en del om och men få ner hela SP1.

Jag har haft problem med avbruten anslutning och skrev ett inlägg om det, men summan av kardemumman för min del blir just det scenario du beskriver. Jag känner inte för att försöka med W10 och eftersom min laptop känns sliten av allt som varit och jag har lust och råd att köpa en ny så blir det en - MacBook Air...

Det känns i alla fall fräschare att prova något "helt" annat och om så blir, möta andra problem att lösa än de "gamla vanliga".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Turbopump, tack för ditt inlägg som beskriver just den tvehågsenhet åtminstone jag kände inför erbjudandet! Är en normalanvändare, och var lika nöjd med W7 som jag var med XP tills det började krångla med WU och framför allt Explorer, som man kan glömma, verkar det som. Jag gjorde i februari en total ominstallation och lyckades efter en del om och men få ner hela SP1.

Jag har haft problem med avbruten anslutning och skrev ett inlägg om det, men summan av kardemumman för min del blir just det scenario du beskriver. Jag känner inte för att försöka med W10 och eftersom min laptop känns sliten av allt som varit och jag har lust och råd att köpa en ny så blir det en - MacBook Air...

Det känns i alla fall fräschare att prova något "helt" annat och om så blir, möta andra problem att lösa än de "gamla vanliga".

 

 

Känner många som kör Mac, och det fungerar jättebra, och dom är nöjda

 

Det enda jag har emot Mac är att man inte kan göra något och att priset är för dyrt jämfört med PC

 

Lycka till med ditt nya Datorköp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner många som kör Mac, och det fungerar jättebra, och dom är nöjda

 

Det enda jag har emot Mac är att man inte kan göra något och att priset är för dyrt jämfört med PC

 

Lycka till med ditt nya Datorköp

 

Kör en tämligen ny Mac... i jobbet, till mitt försvar!

 

Jag vill INTE ha ett gäng Apple Fan-boys kommentera nu så att detta blir en knasig tråd. Men så här är det:

Det är ett evigt skrytande om det här med att Mac är bekymmersfria. Inte en chans!!! Apple har ändrat en del i sin taktik när det gäller sina datorer. Dom släpper nyare versioner av OSX som med nöd och näppe klarar att drivas på en specifik modell som har några år på nacken. Tidigare var toleransen betydligt mindre... antingen kunde man köra senaste uppgraderingen av OSX eller så kunde man inte... idag är den gränsen utsuddad och grumlig. Apple har också gått så långt att dom förhindrar någon typ av hårdvaruuppgradering på många flera modeller. Minnen osv sitter fast på moderkorten och är inte uppgraderingsbara. Så om man sitter på en maskin som kostade en vacker slant för 4-5 år sedan och senaste OSX tvingas in i den så är man tvungen att köpa nytt för att slippa lidandet med ett OS som trögar ner datorn till obrukbarhet. Att köra senaste Yosemite på en MacBook Pro från 2009 är olidligt... trots prestanda som normalt hade piskat en PC från samma år

 

Jodå... sitter man på en ny MacBook Pro eller Air så har man en dator som går ganska bekymmersfritt. Men man är fast tills man har sparat till senaste modellen... en cykel som varar några år, om man ser till den takt som Apple uppgraderar sitt OSX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mannemann

Detta är mitt sista inlägg om Mac, sen håller jag mig till Microsoft

 

Ville bara önska han lycka till.

 

För mig personligen så skulle jag vägra att ha både Mac och Iphone

Min fru har pratat om den nya tunna macken jag brukar säga ja till mycket, men där blev det blankt nej

I mitt hem kommer det bara var Microsoft som gäller så länge jag lever

 

Men det finns forum för Mac anhängare så vi får önska Tekla lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Beldia, Manneman - tack för ditt lycka till Beldia - Med att man inte kan göra något antar jag du menar förändra installningar i väsentligheter o.d. På det sätt som var enklare när man hade en 486 desktop med filhanterare... Nej, Mannemann jag är inget fanboy - gammal tant - men det framgick väl varför jag provar en ny väg? Kanske känns det inte bra om ett tag, ett år eller två. jag är inte främmande för att göra ett försök med W8.1 som verkar lite mer problemfri än åttan. Jag förstår verkligen reservationerna i prisfrågan - själv är jag i den lyckosamma (?) situationen att jag har råd att göra ett misstag för 11000 även om jag naturligtvis helst inte gör det. Man skulle kunna formulera det så att jag har råd att vara prestigelös. Det är inte med GLÄDJE jag - delvis - överger Windows, jag älskar att Microsoft gjorde PC:n tillgänglig för i stort sett alla. Fast som Turbopump påpekade, även de måste dra in pengar, de har många anställda att avlöna.

MEN jag behöver två datorer i alla fall för är det nåt knas med anslutningen kan jag enklare konstatera var det brister.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har det väl kanske ingen större betydelse med några sekunder hit eller dit.

Men för mig så har jag exakt samma starttid på Windows 10 som på Windows 8.1 och det är 9 sekunder.

Även samma tid vid omstart som är 20 sekunder.

 

attachicon.gif1.jpg

 

 

 

Kontrollera omstartstiden på din egen dator:          attachicon.gifRestart-Time.zip

 

Ja du har en snabb omstart

För mig så tar det 73 secunder

Men då ska datorn spara ner min ramdisk på c: som image

och ladda in den i minnet vid uppstart

 

Så det är nog det som gör den långa tiden för mig

 

Kör alla mina spel från ramdisken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

M.a.o. det som i början är gratis kommer i slutändan ändå att bli relativt kostsamt när användarna blir tvungna att köpa till diverse "ingredienser". Inte är det en tillfällighet att "store-appen" ges ett allt större utrymme i 10:an. 

 

Kalla mej gärna bakåtsträvare men jag tycker nog att man bör visa baksidan på myntet också.

F.ö. så startar f.f. min windows 8.1 pro något snabbare än windows 10. Tack för ordet. ;)

Helt rätt att ifrågasätta,operativt system har alltid kostat från microsoft förut.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Hoppas att alla är nöjda och glada nu när vi "fått" lägga in det nya windows 10. Visst var det smart av Microsoft att under 1 års tid "skänka bort" windows 10 och istället knyta det hårt till maskinvaran i datorn. Efter 1 "gratisår" blir alla som behöver byta dator eller framförallt som själva bygger dator tvingade att "alltid" köpa till nytt windows 10 för någon eller några tusenlappar. Glöm bort retail-licenser. Numera styr valet av hårdvaran behovet av operativsystemet.

Datorbyggare se till att spara era e.x. av windows 8.1. Kan vara bra att ha i framtiden.  ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas att alla är nöjda och glada nu när vi "fått" lägga in det nya windows 10. Visst var det smart av Microsoft att under 1 års tid "skänka bort" windows 10 och istället knyta det hårt till maskinvaran i datorn. Efter 1 "gratisår" blir alla som behöver byta dator eller framförallt som själva bygger dator tvingade att "alltid" köpa till nytt windows 10 för någon eller några tusenlappar. Glöm bort retail-licenser. Numera styr valet av hårdvaran behovet av operativsystemet.

Datorbyggare se till att spara era e.x. av windows 8.1. Kan vara bra att ha i framtiden.  ^_^

 

Har du sett licensvillkoren för de Windows 10 som säljs i affärer resp. av Microsoft eftersom du så tvärsäkert skriver att det inte är retail-licenser?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tro att man om ett år fortsätter pumpa ut Windows 10 gratis, eller rentutav så småningom 1+ år tvingar ut det via Windows Update till alla som inte uppgraderat.

 

Man börjar redan se fler exempel på var det är tänkt att man ska hämta in kosingen eftersom OS:et i sig är gratis, exempelvis kostar det att bli av med reklam i gamla hederliga Harpan (http://www.pcworld.com/article/2953158/windows/microsoft-wants-you-to-pay-for-solitaire-again-in-windows-10.html) eller det faktum att man kommer med en DVD-spelarapp som kostar en slant (http://www.neowin.net/news/microsoft-rolls-out-windows-dvd-player-for-windows-10-users-who-used-to-have-media-center)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Har du sett licensvillkoren för de Windows 10 som säljs i affärer resp. av Microsoft eftersom du så tvärsäkert skriver att det inte är retail-licenser?

 

Ursäkta att jag dröjt med svaret men jag har varit på födelsedagsfest, dock inte för windows 10, utan min svåger.

 

Nej, jag är varken tvär eller säker och jag har inte sett några licensvillkor. Är det något som har varit tvärsäkert under "utrullningen" av windows 10?

Jag har varken någon koppling eller lojalitet till tillverkaren och tar mej därför friheten att spekulera kring detta.

Jag grundar mitt antagande på följande:

 

1. Microsoft är inte ett företag som driver sin verksamhet ideellt.

2. Utrullningen av windows 10 avviker totalt från hur man gjort med tidigare operativsystem. E.x. du måste anmäla ditt intresse för windows 10 från den dator du sedan skall installera det på.

    Vid installationen får du ingen unik produktnyckel utan många/alla får samma och istället knyts operativsystemet till hårdvaran i datorn. Det är gratis i ett år-se punkt 1.

 3. Med utgångspunkt från detta har jag svårt att se hur en retail-modell av windows 10 skulle te sig. "Den här får du installera på tre olika moderkort alt. tre olika processorer eller nätaggregat".

 

Jag hoppas jag har fel men jag flaggar för möjligheten och att man kanske skall behålla sitt windows 8.1 i hyllan utifall.  :unsure:

Redigerad av Turbopump
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta att jag dröjt med svaret men jag har varit på födelsedagsfest, dock inte för windows 10, utan min svåger.

 

Nej, jag är varken tvär eller säker och jag har inte sett några licensvillkor. Är det något som har varit tvärsäkert under "utrullningen" av windows 10?

Jag har varken någon koppling eller lojalitet till tillverkaren och tar mej därför friheten att spekulera kring detta.

Jag grundar mitt antagande på följande:

 

1. Microsoft är inte ett företag som driver sin verksamhet ideellt.

2. Utrullningen av windows 10 avviker totalt från hur man gjort med tidigare operativsystem. E.x. du måste anmäla ditt intresse för windows 10 från den dator du sedan skall installera det på.

    Vid installationen får du ingen unik produktnyckel utan många/alla får samma och istället knyts operativsystemet till hårdvaran i datorn. Det är gratis i ett år-se punkt 1.

 3. Med utgångspunkt från detta har jag svårt att se hur en retail-modell av windows 10 skulle te sig. "Den här får du installera på tre olika moderkort alt. tre olika processorer eller nätaggregat".

 

Jag hoppas jag har fel men jag flaggar för möjligheten och att man kanske skall behålla sitt windows 8.1 i hyllan utifall.  :unsure:

 

Javisst är det bra att se till att ha kvar tidigare Windows-versioner :)

 

Men bara för att den gratis uppgraderingen är knuten till det moderkort där den installeras betyder det ju inte att licenser man köper fungerar annorlunda än för tidigare Windows-versioner. Men jag vet inte hur det är.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...