Gå till innehåll

Gratis är inte alltid gott


Turbopump

Recommended Posts

Villkoren för nyinköpta W10-licenser lär ju redovisas vid ett eventuellt köp, så det blir nog inget problem. Det mest intressanta är väl vad som sker med befintliga retail-licenser vid en uppgradering. Den stora frågan är alltså om mina retail W7-/W8-licenser förverkas och låses till hårdvaran om jag uppgraderar till W10? Varför skall jag i så fall uppgradera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Villkoren för nyinköpta W10-licenser lär ju redovisas vid ett eventuellt köp, så det blir nog inget problem. Det mest intressanta är väl vad som sker med befintliga retail-licenser vid en uppgradering. Den stora frågan är alltså om mina retail W7-/W8-licenser förverkas och låses till hårdvaran om jag uppgraderar till W10? Varför skall jag i så fall uppgradera?

 

Om du köper eller bygger en dator, eller byter moderkort i den befintliga och därför inte längre kan använda Windows 10 (om det är så) så har du ju fortfarande kvar din retail-licens av W7/8.1 och kan installera det. Då har du fått prova på Windows 10 ett tag, men du har något annat välbekant och köpt som du kan använda i stället (som jag har förstått det).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du köper eller bygger en dator, eller byter moderkort i den befintliga och därför inte längre kan använda Windows 10 (om det är så) så har du ju fortfarande kvar din retail-licens av W7/8.1 och kan installera det. Då har du fått prova på Windows 10 ett tag, men du har något annat välbekant och köpt som du kan använda i stället (som jag har förstått det).

 

Det återstår att se, men det skulle förvåna mig mycket, om jag efter uppgradering av en retail-licens kan byta dator och återgå till den ursprungliga W7/8-licensen, låt säga om ett par tre år. Microsoft har ju nogsamt undvikit att ge några som helst besked ang. retail-licenserna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är nog rätt säker på att det kommer funka ungefär som det har gjort tidigare. Du köper din dator och får med operativsystemet med den.

Tillverkaren betalar en summa till Microsoft.

Men även där är det ändrat numera alla enheter under 8" tum är helt gratis för en OEM tillverkare.

 

Bing programmet lär fortsätta med Windows 10 också:

http://techcrunch.com/2015/06/03/microsoft-tipped-to-offer-low-cost-bing-supported-windows-10-build/#.qrmckh:s19y

 

Det är en annan värld nu där Microsoft som sådant är inte lika dominerande längre.

Att man skulle få abonnera på systemet ungefär som med Office365 ser jag som orealistiskt.

 

Folk är vana att få det gratis med sin enhet oavsett om det är en smartphone, platta eller en PC. Man kan tänka sig vad som skulle hända om den som har en Android platta eller mobil efter ett år skulle få betala för att ha sitt Android i dem.

Men om Microsoft skulle få för sig att göra nåt sådant så är jag övertygat om att de skulle driva iväg användare till Chromebook och Chromebox:

https://www.google.com/chromebook/

http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Offer.aspx?p=c-chromebox

 

Den risken tror jag inte Microsoft är beredda att ta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...