Gå till innehåll

Flytta system-mappar i Windows 7


thomcats

Recommended Posts

Jag flyttade system-mappen Mina Dokument i samband med att jag en gång i världen installerade Win 7 på datorn. Nu undrar jag om det också går att flytta andra system-mappar och hur det i så fall kommer att fungera. Det gäller t ex Hämtade Filer samt Mina Bilder och Virtuella Datorer.

 

Tacksam för synpunkter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hämtade filer och Mina bilder ska väl gå att flytta på samma sätt som Mina dokument, dvs genom att högerklicka på mappen, välja Egenskaper och sen Plats-fliken. När det gäller Virtuella datorer får du kolla om där finns en Plats-flik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var inte svårt att flytta Hämtade Filer och Mina Bilder men nu har jag tydligen två exemplar av dessa - en ser jag om jag öppnar ikonen med mitt användarnamn - den som ligger på skrivbordet - och en inuti Mina Dokument, där jag ju ville ha den. Vågar inte ta bort den som ligger kvar på den tidigare platsen.

 

Synpunkter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag inte vet vad du har för ikon på skrivbordet får du beskriva det bättre så här:

Högerklicka på ikonen och välj Egenskaper.

Jag gissar att det gäller en genväg till en mapp och i så fall finns det en flik som heter "Genväg". På den fliken finns ett fält som heter "Mål".

Vad står det i rutan efter "Mål"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ikonen på skrivbordet är en av de ikoner man kan ha på skrivbordet enligt "Anpassa" detta (dvs Min Dator, Papperskorgen samt Mina Dokument m. fl.) Det står inte Mål där utan Plats och den är nu riktigt angiven till att finnas inuti Mina Dokument på en annan partion en den där operativsystemet finns. Det var också min avsikt med flytten, eftersom jag då och då står inför att jag måste återställa en backup av den partion där operativsystemet finns. På detta sätt hoppas jag att jag skall slippa förändringar i exempelvis Hämtade Filer. Allt har gått bra med den ursprungliga mappen Mina Dokument, som flyttades först och jag hoppas nu att även Hämtade Filer och Mina Bilder skall vara säkra för förändringar, som kan komma att ske med partion C där Windows 7 ligger. Det enda som sagt är att det ser ut som om jag hade två versioner av dessa mappar, men OK det gör inte så mycket bara originalet ligger skyddat på annan partion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...