Gå till innehåll

"Skrivbordet förbereds" vid användarbyte


andreas72

Recommended Posts

Hej,

 

Jag har fått ett riktigt irriterande problem i Windows 7. Jag har två olika användare på datorn och ibland när jag vill byta användare så kommer Windows ibland inte åt den riktiga profilen som hör till den användaren utan istället kommer meddelandet "Skrivbordet förbereds" upp på skärmen och en helt tom temporär profil skapas. Samtidigt skapas en ny mapp som heter TEMP.Datornamn under c:/Användare. Gör jag om försöket så kommer nya motsvarande mappar att skapas med ett löpnummer på slutet, dvs. TEMP.Datornamn.001, TEMP.Datornamn.002 osv.

 

Felet går alltid till sig om jag startar om datorn, så inga filer hörande till profilen verkar vara permanent skadade och därmed orsak till felet. Det kan också fungera bra i flera dagar innan den händer igen.

 

Det enda jag kan komma på att jag gjort strax innan felet uppstod för första gången är att jag installerade Norton Security. Annars har jag bara installerat viktiga uppdateringar från Windows Update.

 

Någon som har en aning om vad som kan orsaka detta problem eller hur man skulle kunna gå tillväga i felsökningen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag har sett det där om skadad användarprofil men i mitt fall verkar den ju egentligen inte vara skadad eftersom problemet löses varje gång jag startar om datorn igen. Snarare känns det ju som att någon för användarprofilen viktig fil låses av något program vilket gör att Windows inte kan läsa den vid laddning av profilen eller nått i den stilen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Fler konstigheter som sker med datorn? Jag funderar på om hårddisken börjar ge upp och detta är en början.

Prova att göra en felkontroll på hårddisken, högerklicka på C / Egenskaper / Verktyg / välj Felkontroll och Kontrollera nu. Starta testet när du inte ska göra något annat på datorn för jag tror körningen tar timmar (det var länge sedan jag gjorde testet sist).

 

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-vista/check-your-hard-disk-for-errors

Redigerad av fredde
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga fel påträffades när jag testade disken enligt din länk ovan. Det är en relativt ny SSD-disk jag har (ca 1 år gammal). Jag har inte några andra problem på datorn förutom detta. Vad jag funderar på är om problemet borde gå till sig vid omstart om det var hårddisken som håller på att gå sönder? Om det finns trasiga filer som gör att profilen inte kan läsas så borde väl dessa filer vara trasiga även efter omstart? Det är ju ingen ny profil som skapas efter omstarten utan allt jag haft där sedan tidigare finns kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I loggboken finns bl.a. dessa två poster:

 

------------

Källa: User Profile Service

Det går inte att läsa in den lokalt lagrade centrala profilen. Detta kan bero på otillräcklig behörighet eller på att den lokala profilen är skadad.

INFORMATION - Det går inte att komma åt filen eftersom den

används av en annan process.

------------

Källa: User Profile Service

Registret kunde inte läsas in. Detta kan bero på att det saknas minne eller på felaktig behörighet.

INFORMATION - Det går inte att komma åt filen eftersom den
används av en annan process.
 för C:\Users\Standard\ntuser.dat

------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa med att skapa ett nytt konto om detta konto fungerar kan du sedan göra detta till administatörskonto och flytta privata dina filer

från det gamla kontot till det nya och sedan ta bort det gamla när du är inloggad på det nya. Installerade program finns kvar men inställningar

av dessa måste göras om. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...