Gå till innehåll

För Er med lite säkerhets och integritetstänk kring nya Windows 10


e-son

Recommended Posts

Skapar denna tråd då e-son gjorde ett inlägg i en annan tråd. Tycker inlägget är mycket tänkvärt och ger dessutom en uppfriskare hur man går till väga om man inte vill knyta sitt Windows till ett onlinekonto.

 

Nedan följer inlägget:

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lasse är det någon speciell som du undrar över? Jag tyckte e-son förklarade bra vad det handlar om, men visserligen väldigt kortfattat så går kanske att utveckla om det är något speciellt du undrar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stora förändringar i installationsprogrammet, och därmed dags för en ny integritetsgenomgång...

attachicon.gif2015-07-03_164533.png

attachicon.gif2015-07-03_164633.png

attachicon.gif2015-07-03_164654.png

attachicon.gif2015-07-03_164911.png

 

Designchefen har i alla fall haft en bra dag på jobbet... ;)

attachicon.gif2015-07-03_175449.png

 

Har precis kommit hem från en semesterresa och fått ner Build 10166 via Windows Update men hittar inte de ovanstående inställningarna.

Kommer dom kanske bara vid en Clean install?

 

MVH

Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp... du har helt rätt. Det e-son beskriver gäller vid en Clean Install. Annars är det ju bara en uppgradering...

 

Misstänkte det men i första bilden står att man kan ändra dessa inställningar när man vill     -    och var gör man det blir naturligtvis följdfrågan?

 

/Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Kugghjulet" inställningar sedan sekretess välj sedan vilket du vill ändra  på vänster sida 

 

Ja, där fanns ju en del men inte allt. Får ta resten när jag gör en Clean install på min huvuddator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

TACK Heini Järvinen för att jag fick tillfälle att läsa din artikel.

Nu blir det definitivt inte en uppgradering! eftersom jag inte kan styra "informationsflödet" till Microsoft.

Avvaktar med 10:an tills jag har tillräckliga kunskaper och kan känna mig "relativt trygg" med en ren installation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TACK Heini Järvinen för att jag fick tillfälle att läsa din artikel.

Nu blir det definitivt inte en uppgradering! eftersom jag inte kan styra "informationsflödet" till Microsoft.

Avvaktar med 10:an tills jag har tillräckliga kunskaper och kan känna mig "relativt trygg" med en ren installation.

 

Observera att artikeln handlar om nya avtal för alla Microsofts tjänster och är oberoende av om man har Windows 7, 8.x eller 10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia för den informationen.

Betyder det att "informationsflödet" är lika omfattande från W 7 och 8 vid en ren installation för den som använder sig av "default"?

Eller är det uppdateringar som läggs till efter hand så att Microsofts nya villkor kan uppfyllas?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Kanske detta passar in i det hela oxå!

Mvh Mats H(2)

 

""I inställningarna för Windows Update syns det att Microsoft utnyttjar användarnas bandbredd för att distribuera appar och uppdateringar till W10. Den i övrigt dolda fildelningen sker till såväl datorer på det lokala nätverket som till klienter på internet.

Standardinställningen startar fildelningen automatiskt utan att be dig om lov, även om MS möjligtvis nämner det i användaravtalet. Den som inte gillar det får istället kika i Inställningar > Uppdatering och säkerhet > Avancerade alternativ > Välj hur uppdateringar levereras för att stänga av fildelningen eller begränsa den till det lokala nätverket.

MS anser att funktionen snabbar dist av systemfiler och att det inte påverkar användarupplevelsen.""

Önskar alla en trevlig helg!

MatsH2 a.k.a Mats H

 

 

Skrivet Idag, 17:34

Neowin: 

Microsoft is using customers' bandwidth to deliver Windows updates

 

 

Sweclockers:

 Windows 10 utnyttjar användarnas bandbredd i dolt fildelningsnätverk

 

 

 

 

Edit:

Tack detsamma  :)


Det här inlägget har redigerats av Opptokoppter: Idag, 17:37

 

Redigerad av MatsH2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia för den informationen.

Betyder det att "informationsflödet" är lika omfattande från W 7 och 8 vid en ren installation för den som använder sig av "default"?

Eller är det uppdateringar som läggs till efter hand så att Microsofts nya villkor kan uppfyllas?

 

Ingen orsak :) men som PC World skriver så är det nog så här:

 

The updates to Microsoft’s policies don’t seem to radically change anything that was previously there. The company reorganized both documents, and combined multiple services, so it’s nearly impossible to make a direct comparison, but there don’t seem to be any surprises hiding in the agreements.

http://www.pcworld.com/article/2932132/microsoft-provides-privacy-dashboard-ahead-of-windows-10-launch.html

Det är alltså inga större förändringar jämfört med tidigare policy-dokument förutom att det har tillkommit sånt som gäller nya funktioner, t ex Wi-Fi Sense.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu rasar global kritik mot att Microsoft massinsamlar användarnas personliga data. I Sverige kan myndigheter få problem att använda systemet av integritetsskäl.

 

http://www.svd.se/nya-windows-sagas-for-massiv-datainsamling/om/naringsliv#xtor=AD-500-[svd]-[tf_huvudspalt_1508]-[integration]-[aftonbladet]-[ettan]-[29]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker artikeln är lite komisk. När staten våldtar (vill egentligen använda ett kraftfullare uttryck här) medborgarna med sina integritetskränkningar så är det inte så jäkla noga. Som man bäddar får man ligga, kasta inte sten i glashus, sopa rent framför egen dörr och en massa visa fraser känns väldigt passande.

Det är förstås mindre komiskt att det är medborgarnas drabbas båda fallen. Men ja poängen går nog fram ändå.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

En eloge till Joel Oscarsson. En av få svenska skribenter som tar personlig integritet och sekretess på allvar...

 

http://www.nordichardware.se/Operativsystem/sa-haer-goer-du-windows-10-mer-privat-sluta-dela-din-personliga-data-med-microsoft.html

 

Varför en eloge? De som har en hårdvarubrandvägg som loggar trafik kan se att med Windows 10 blir det en satans trafik ut från datorn. Vad är det för något? Har kört skiten i 3 veckor och slängde ut det när jag kollade loggen i branadväggen. Förut var loggen minimal, nu är den plötsligt enorm. Microflopp är ett virus för sig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför en eloge? De som har en hårdvarubrandvägg som loggar trafik kan se att med Windows 10 blir det en satans trafik ut från datorn. Vad är det för något? Har kört skiten i 3 veckor och slängde ut det när jag kollade loggen i branadväggen. Förut var loggen minimal, nu är den plötsligt enorm.

 

Ja, tycker du att det är vad svenska skribenter i allmänhet rapporterar? Skulle inte tro det! Därav elogen till en av få, som går mot strömmen.

 

Förövrigt blev man ju nyfiken på vad du kör istället för W10? Windows 7 eller 8? I så fall kan jag upplysa dig om att dom inte är ett dugg bättre om du tagit emot de senaste uppdateringarna. Microsoft har bestämt sig för att samla data om ALLA, oavsett Windows-version. Det är helt enkelt allmän amerikansk strategi. Ingen levande människa på jorden skall kunna gå under övervakningsradarn.

 

Linux är det enda vettiga i fortsättningen. Inte för att man slipper undan övervakningen helt, utan för att åtminstone inte frivilligt samarbeta med skitstövlarna.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...