Gå till innehåll

Windows Update fungerar inte


LionKing

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Tjenare!

 

Jag har fått problem med Windows Update som vägrar fungera. Jag har kommit fram till att tjänsten Background Intelligent Transfer Service (BITS) måste vara i gång för att WU ska funka, men problemet är att BITS inte startar trots att den är satt på "Automatisk". Den går inte heller att starta manuellt.

 

Jag har testat med syetemåterställning som inte löste problemet eftersom en återställning bara någon dag tillbaka inte hjälpte, och en återställning längre bakåt inte lyckades pga. något som inte kunde återtällas. Inte heller felsökaren WindowsUpdateDiagnostics.diagcab eller Microsoft FixIt löste något.

 

Jag har också letat på nätet efter lösningar, och det finns en del angående det här, men inget som hjälpt. De innehåller diverse registerhack, som jag förstår att man ska vara försiktig med, men det har inte lyckats att installera dom. Inte ens i felsäkert läge.

 

Jag vet inte i vilket skede det strulat till sig. Jag gjorde en ren ominstallation av Windows 17. juni, och en tid efter det funkade det som det skulle.

 

(Det är kanske inget stort problem, men ikonen för förhandsbokning av Windows 10 dyker inte heller upp eftersom WU inte funkar.)

 

//LionKing

 

EDIT:

När jag kör WU får jag felkod 80246008. Sökning på den har inte gett något användbart.

 

 

Redigerad av LionKing
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glöm ej för att kunna starta windowsupdate och hämta uppdateringar så måste de här tjänsterna vara på:

com+ event, background inteligeens , windows event log , windows module installer, windows update

 

Är de här tjänsterna på så kommer det att fungera. Lycka till =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Kommer det något mer beskrivande felmeddelande i loggboken när du försöker starta tjänsten själv?

Vet inte var i loggboken jag ska kolla efter dylikt felmeddelande.

 

 

Glöm ej för att kunna starta windowsupdate och hämta uppdateringar så måste de här tjänsterna vara på:

com+ event, background inteligeens , windows event log , windows module installer, windows update

 

Är de här tjänsterna på så kommer det att fungera. Lycka till =)

Alla de här tjänsterna är igång, förutom Background Intelligent Transfer Service (som jag antar att du menar). Och det är just det som är problemet att den inte startar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allvarligare fel kommer upp i Anpassade vyer - Administrativa händelser så kolla där i första hand.

 

Men det finns även Program- och tjänstloggar - Microsoft - Windows - Bits-Client, men det är nog mer vad BITS gör för något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lustigt, jag har inte Background Intelligent Transfer Service igång men windows update fungerar ändå.

 

Vad händer om du försöker starta tjänsten manuellt, går den igång, om den går igång, ställ den på att starta automatiskt?

 

Om du tittar på tjänsterna som Background Intelligent Transfer Service är beroende av, är dessa igång?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De här två meddelandena återkommer ett flertal gånger med dagens datum:

 

Tjänsten Background Intelligent Transfer Service avbröts med det tjänstspecifika felet %%-2147024894.

 

Tjänsten BITS kunde inte starta. Fel: 0x80070002.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag har testat FixIt tidigare idag och gjorde ännu ett fruktlöst försök.

 

Sen finns där en beskrivning om att göra något manuellt under rubriken "Jag löser det själv". Men nu förstår jag inte vilken tjänst som menas med Automatiska uppdateringar, för jag har ingen sådan. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lustigt, jag har inte Background Intelligent Transfer Service igång men windows update fungerar ändå.

 

Vad händer om du försöker starta tjänsten manuellt, går den igång, om den går igång, ställ den på att starta automatiskt?

 

Om du tittar på tjänsterna som Background Intelligent Transfer Service är beroende av, är dessa igång?

 

 

Har du tittat närmare på sista raden i inlägg 6?

Oj, sorry, inlägg 6 hade jag missat. Jo, checkade alla beroenden och de är skick.

Så WU funkar för dig utan BITS. Så då verkar WU ju inte vara beroende av den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Öppna en cmd promt i administrativt läge och skriv:

Posta resultatet..

 

NET START BITS

NET START EventSystem

SC QC EventSystem

SC QUERYEX EventSystem

 

När du gjort dessa..

 

Skriv: sfc /scannow

 

Ha din windows dvd i spelaren när du gör det för att kolla dina systemfiler är ok

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat FixIt tidigare idag och gjorde ännu ett fruktlöst försök.

 

Sen finns där en beskrivning om att göra något manuellt under rubriken "Jag löser det själv". Men nu förstår jag inte vilken tjänst som menas med Automatiska uppdateringar, för jag har ingen sådan. 

 

Det är tjänsten "Windows Update" enligt det engelska originalet och den sidan är dessutom nyare: https://support.microsoft.com/en-us/kb/910336

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Öppna en cmd promt i administrativt läge och skriv:

Posta resultatet..

 

NET START BITS

NET START EventSystem

SC QC EventSystem

SC QUERYEX EventSystem

 

När du gjort dessa..

 

Skriv: sfc /scannow

 

Ha din windows dvd i spelaren när du gör det för att kolla dina systemfiler är ok

 

Postar resultatet som en skärmdump. BITS startar inte, de andra startade eller är igång.

Jag har inte bara EN dvd, utan fyra. Jag kör OSet som följde med datorn (OEM heter det väl) som jag sen bränt till skivor. Jag testade en gång med skiva #1 därifrån i spelaren, och en gång med en systemreparationskiva jag har. Hjälper inte annat får jag testa att reparera systemet med den.

 

 

 

post-7746-0-09709200-1436380437_thumb.jp

Redigerad av LionKing
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felet som är "Tjänstespecifikt fel" när du startar bits betyder: File not found

Dvs, den hittar inte filen.. så du är nog tvungen att antingen ladda hem rätt version av windows för att bränna ner en dvd som du kan köra sfc /scannow från eller testa att köra från den dvd du har för att få i ordning på dina systemfiler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felet som är "Tjänstespecifikt fel" när du startar bits betyder: File not found

Dvs, den hittar inte filen.. så du är nog tvungen att antingen ladda hem rätt version av windows för att bränna ner en dvd som du kan köra sfc /scannow från eller testa att köra från den dvd du har för att få i ordning på dina systemfiler.

 

Okej, det blir att försöka reparera då, eller i värsta fall göra en ominstallation.

 

1000 tack till er alla som tagit er tid och försökt hjälpa!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är så att filen saknas och du vill pröva med att bara klistra in den så har jag Windows 7.

 

Det kan väl vara värt ett försök. Har också en annan dator i huset med Windows 7, om jag vet vilken/vilka fil(er) det är fråga om kan jag plocka därifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kom att tänka på en sak.

Jag köpte min nuvarande dator några månader innan Windows 8 lanserades, och fick då köpa en uppgradering till 8:an för en liten peng. Jag uppgraderade då, men det funkade dåligt, och efter att jag drog ner 8.1 funkade det katastrofalt dåligt. Så jag körde in Windows 7 igen.

 

Men om jag skulle ge Windows 8 en ny chans (8.1 funkar bra på fruns och barnens datorer). Vad tror ni; skulle en uppgradering tillika lösa problemet med BITS? Och får jag 8.1 då också gratis, eller var det under en begränsad tid man fick den?

 

Eller ska jag vänta tills Windows 10 kommer och skippa "mellanstegen" 8 & 8.1? Det blir ju en hel massa uppgraderingar. Windows 10 ska väl gå att få utan förhandsbokningen via WU?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8.1 räknas som service pack till Windows 7 så det är en gratis uppdatering.

Man behöver inte boka för att uppgradera till Windows 10 utan det kommer andra sätt också, t ex efter att en annan dator är uppgraderad kan du hämta ISO-filen för Windows 10 på den och använda den för att uppgradera en annan dator. Men jag vet inte om det kräver en fungerande Windows Update.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8.1 räknas som service pack till Windows 7 så det är en gratis uppdatering.

Är du säker på det? Har jag betalat för uppgradering win 7 till win 8 helt i onödan? Det var visserligen bara 139kr eller något men ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8.1 räknas som service pack till Windows 7 så det är en gratis uppdatering.

Man behöver inte boka för att uppgradera till Windows 10 utan det kommer andra sätt också, t ex efter att en annan dator är uppgraderad kan du hämta ISO-filen för Windows 10 på den och använda den för att uppgradera en annan dator. Men jag vet inte om det kräver en fungerande Windows Update.

 

Du menar väl att 8.1 är SP till Windows 8? Eller...?

 

Kommer man alltså att kunna ladda ner Win10 som en ISO-fil, det kommer alltså inte som uppdatering som 8.1 till Win8? ISO-fil är vad jag tycker smartare alternativ.

 

Vet du Cecilia vad jag ska klistra in och vart för att ev. få BITS att funka?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, naturligtvis blev det en felskrivning. 8.1 är som en service pack till Windows 8.

Efter att man har uppgraderat till Windows 10 och den är aktiverad, kan man på den datorn ladda ner ISO-filen för 10:an. Det är som att man nu kan ladda ner ISO-filen för 8.1 när man har 8.1 installerad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det kan också vara så att dina registerinställningar är ändrade av någon orsak..

Här är en export från min dator.. 

Ladda hem och dubbelklicka på den.. Starta om datorn och testa om den hjälpte dig.

 

Du måste ha adminrättighet i registret för att den ska fungera..

BITS.W7UltimateX64.reg

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...