Gå till innehåll

Ny dator blåskärm hela tiden hjälp!!!


Recommended Posts

Hej

Jag har precis köpt en ny dator i delar och monterat själv, den 10 datorn i ordningen tror jag sedan starten 1992.

Nu ville jag ha en lite roligare dator än den jag haft de senaste tre åren.

Det blev följande

AMD 3200+ Venice kärna

Abit KN8 SLI

Gainward 6800 GS 512 Mb

Western Digital Caviar SATAII 250 Gb

Corsair TWIN 2 x 512 Mb RAM

Windows XP Home

Antec Sonata 2 Black Piano 450 W

Efter installation så har jag var 20 -30 min fått blåskärm och omstart, ibland kan den gå helt utan problem hur länge som helst och fungera helt normalt 1 gång på 20 starter kanske detta inträffar.

Windows gnäller hela tiden på grafiken och drivrutinerna till den

Har uppdaterat drivrutinerna till grafiken, moderkortet och flashat bios utan resultat.

Gjort ett par förändringar i BIOS på inrådan av Abit support och detta har gjort att ibland så fungerar den utan problem.

Börjar bli smått tokig eftersom jag inte hittar några fel

Alla temperaturer verkar ligga OK tex CPU är sällan över 37-39 grader

Alla tester jag har gjort hittar inga direkta fel heller

Kan det vara nätagget som är för klent?

Hoppas att någon har en ide eller förslag på vad jag kan göra

Mvh

Misman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

450W nätagg ska räcka gott och väl för din burk. Jag skulle  tro att det kan vara problem med någon av minnesmodulerna, kör Memory Diagnostics ett tag på burken och se vad som händer.

Programmet hittar du på http://oca.microsoft.com/en/windiag.asp.

Du säger att Windows gnäller på grafikkortet eller drivrutinerna, kan du utveckla det lite mer exakt eller posta eventuella felmeddelanden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

jag har ingen dump av blåskärmen men det som felet säger är att grafikkortet går in i ngn form av oändlig loop och efter det misstänker jag timar ut, alltså lägger av att fungera...

Nu har datorn gått i ett dygn utan krasch så jag skall strax reboota och då misstänker jag att den återgår till problematiken med blåskärm var 20 minut igen, så har det varit tidigare.

Den kraschar oavsett om jag är i viloläge, surfar eller spelar spel efter ungefär samma tidsperiod och ibland som nu funkar allt perfekt.

Körde benchmarking på den igår Sandra ngt hette programvaran som testade volt och temperatur under full belastning och inget onormalt dök upp där.

Skall testa minnena i morgon får se om det gör så att bilden klarnar lite

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Nu har jag först fått datorn att gå felfritt i två dagar utan att göra ngt, vilket är helt underbart men samtidigt så undrar man ju vad som skall hända när man bootar om kommmer problemet tillbaka.

Har precis kört memtest86+ ver 1.65 i två timmar och körda alla test 6 gånger på minnet utan några fel alls så minnet verkar ju fungera

Skall försöka ladda ner ngt 3DMARK test för att testa grafikkortet med men det får bli i morgon.

Fler tips mottages tacksamt på eventuella lösningar på mitt problem

Misman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...