Gå till innehåll

Kodi (xbmc) för Android problem


Nicklas
Gå till lösning Löst av Nicklas,

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Det var inte lätt att välja avdelning för denna frågan då den spänner över flera så Manneman får gärna flytta om det hamnat fel. 

 

Jag kör Kodi (tidigare känt som XBMC) version 15 RC1 på mina datorer och dessa har ett gemensamt mediabibliotek i en databas som körs på min Synology NAS. Även en del film-filer ligger på NAS'en vilka jag når via SMB. Det funkar jättebra från datorerna. 

 

Nu har Kodi kommit till Android och jag försöker få samma sak att fungera på min mobiltelefon som är ansluten till mitt hemnätverk (access över Internet är inte aktuellt just nu). Men jag får inte det att fungera. 

 

Kodi på mobilen får kontakt med databasen och kan läsa ut bilblioteket, men när jag sedan försöker öppna en av filmerna i biblioteket så kommer den inte åt själva film-filen. Jag antar att det beror på att min NAS kräver att man loggar in med ett konto vilket ju är konfigurerat på datorerna och även i "utforskaren" i mobilen där jag kan nå dem, men i själva Kodi hittar jag ingenstans att fylla i några användaruppgifter. 

 

Någon som har koll på hur man får detta att fungera? Kanske är jag bara för trött så jag missat någon superenkel självklar sak. Har såklart Googlat men hittar inget bra. Kodi appen är ganska ny så verkar inte finns så mycket info/guider ännu. 

 

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Alltså det är så typiskt. När man tryckt spara på inlägget så får man en snilleblixt och vet precis vad man ska kolla efter och jo mycket riktigt var lösningen superenkel. 

 

Fick lägga till en liten passwords.xml fil med inloggningsuppgifterna. Känns inte helt bra att ha dem i klartext så men det får duga. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...