Gå till innehåll

Småproblem efter en komplett ominstallation av Windows och alla program


CGD

Recommended Posts

För en tid sedan installerade jag om Windows 8.1 och alla program. Detta ligger på en och samma disk, en Samsung 840 EVO 250 GB.

Själva ominstallationen gick hu problemfritt förutom att det tar ju lite tid. Men det har uppstått en massa konstigheter. Jag har Classic Start menu installerat och använder det som standardprogram.

 

När jag starar µTorrent så  blir startknappen helt svart och allt på skrivbordet försvinner och själva µTorrent står och fladdrar mitt på skärmen. Först när jag trycker på retur tangenten och klickar på startknappen som datorn blir helt normal igen. Startknappen ser ut som vanligt och skrivbordet kommer tillbaka. För övrigt så tycks µTorrent fungera som vanligt.

Om jag har Firefox igång och öppnar en ny flik eller en sida till. Om jag då trycker på en länk till något så startar inte denna nya länk utan Firefox hoppar tillbaka till första sidan.

Om jag tittar på bilder så blir datorn ofta konstig då också. Själva bilden lägger sig oftast under katalogen som jag har bilden i. Vill jag se bilden måste jag stänga ner själva bildkatalogen.

När jag tar upp Google Earth så startar programmet som vanligt men sedan så vill det gärna börja blinka.

 

Vad är allt det här?

Kan det ha blivit något fel vid ominstallationen eller kan det vara ett mekaniskt problem. Jag kan ju nu bara inte hitta något mekaniskt problem men allt går ju inte att se vid självtester.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jadå.

Ett MSI GeForce GTX 770 4 GB med drivrutin 353,06.

Intel i7 4790 med grafiken helt avstängd.

Vilket slöseri den där iden egentligen är. Istället för att stänga ner den delen borde den användas för att snabba upp någon form av räkningar.

Jag funderar på om jag skall ge mig på ytterligare en ominstallation. Datorn och operativet skall ju helst vara i toppform när det blir dags för Tian.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag funderar på om jag skall ge mig på ytterligare en ominstallation. Datorn och operativet skall ju helst vara i toppform när det blir dags för Tian.

Gör en "clean install" istället så slipper du eventuellt gammalt skräp som kan ligga kvar annars. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju det jag gjorde. Jag hade något trassel med datorn, jag är nog en oförsiktig surfare, så jag satte i Windows 8.1 64 skivan och formaterade hela C disken. Att göra en "clean install" utav Windows 10 går väl inte med mindre än att jag köper en helt ny skiva. Den gratisuppdateringen som många får är väl just en uppdatering via Windows update. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tolkade det som att du tänker uppgradera din Windows 8.1 licens till Windows 10. När Windows 10 kommer så uppdaterar du windows 8.1 till Windows 10 via Windows update, eller hur det är tänkt att gå till. Därefter ska du kunna ladda ner Windows 10 som ISO och göra en clean install direkt till Windows 10 utan att behöva lägga in Windows 8.1 först. Så har jag åtminstone uppfattat det och så planerar jag att göra för att få en ren och fin 10'a att installera om alla mina program på. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för dator? Har du "bara" använt windowsskivan vid ominstallation eller även drivrutiner från tillverkaren? Problemet du beskriver pekar på grafiken men det kan även vara moderkortet (chipset osv).

 

Enhetshanteraren? Har du några gula utropstecken? Datortillverkarens hemsida? Finns där några drivrutiner att plocka hem till Windows 8.1?

 

OBS... har du en stationär så är det troligen moderkortet som behöver drivrutiner och om det är en bärbar så är det datortillverkarens drivrutinspaket som kan komma att behöva uppdateras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moderkort: Gigabyte Z97X-UD5H-BK

CPU:  Intel Intel Core i7 4790K

RAM: Corsair DDR3 Vengeance LP 4 x 8 RAM = 32 GB

Grafik: MSI GeFoece 770 Gaming 4 GB

Systemdisk: Samsung Evo 840 250 GB

 

Jag har använt en äkta köpt Windows 8.1 skiva. Men jag har inte använt de drivrutiner som kommer med moderkortet utan har laddat hem senare drivrutiner från Gigabytes hemsida. Drivrutiner till grafikkortet är hämtade från Nvidia sida.

Tar jag fram enhetshanteraren så ser allt helt OK ut.

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...