Gå till innehåll

Hårddisk snart full, hur hittar jag filer som tar stor plats?


neo
Gå till lösning Löst av DAson,

Recommended Posts

Jag har idag en PC med en SSD disk som jag kör Windows 7 på och lagrar även lite filer på den (musik, film & bilder). Den är på 80GB och nu säger Windows ifrån att jag måste rensa disken eftersom den nästan är full. Dock blir jag inte klok på vad som tar upp all plats eftersom min musik + film + bilder endast tar upp ca 15GB så borde det ju vara en hel del kvar men Windows visar som sagt att diskutrymmet är snart slut och sist jag kollade hade jag knappt 2GB ledigt.

Jag har scannat med olika typer av programvaror (CCleaner, Privazer) och rensat det som gått men det har knappt hjälpt nånting.

Misstänker att det ligger nåt som tar upp stor plats men som av nån anledning inte hittas vid rensning och skulle därför behöva eran hjälp.

 

Så här ser diskanalys ut från CCleaner när jag skannade C: idag, som ni kan se tar "andra filer" upp hela 58GB men har ingen aning om vad det är för typ av filer?

 

post-4822-0-51800000-1436990752_thumb.pn

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du klickar på "Andra filer" vid den gröna pluppen så ser du i listan under vilka filer det är sorterade med den största överst och även sökvägen vart de ligger. 

 

CCleaner i all ära men just detta tycker jag är smidigare i t.ex. TreeSize Free som finns att ladda ner gratis från https://www.jam-software.com/treesize_free/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, tack  för tipset. TreeSize var klart mycket smidigare för att se vad för typ av filer som tar upp plats. Det visade sig att Windows tar upp hela 38GB av utrymmet, är det verkligen normalt för jag tycker det verkar alldeles för mycket.

Så här ser det ut efter att ha skannat med TreeSize, som ni kan se tar Windows installer upp hela 15GB och tittar man närmare under den delen kan man se att det ligger över 600 filer med filändelsen .msp, är dessa filer som behövs för att Windows ska fungera eller är det gamla installationsfiler som blivit kvar i systemet av nån anledning?

 

post-4822-0-24131700-1437068879_thumb.jp

 

post-4822-0-84953500-1437068891_thumb.jp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tyvärr dålig koll på det där men tror inte du bör rensa något manuellt i den mappen.

Jag brukar bara städa med Windows eget diskrensningsprogram och då och då med CCleaner. Min Installer mapp i Windows 8.1 är 328MB. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, avvaktar med manuell rensning.

 

Nån annan som har koll på sånt här och vet ungefär hur stor installer mappen ska vara för Windows 7 Ultimate? Och hur jag rensar bort onödiga filer i så fall?

Har som sagt redan skannat datorn flera gånger med olika typer av programvaror och den hittar oftast inte mycket, på sin höjd kanske 100MB men aldrig mer.

Begriper inte varför Windows sparar dessa gamla filer (om det nu är gamla) om de ändå inte behövs..

 

Nu har jag knappt 2GB ledigt utrymme kvar så det börjar bli bråttom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Det finns en smart funktion i Diskrensning i Windows 7 och om väljer att Rensa systemfiler se bild. Sen så scrollar du ner och där väljer du Windows Update-rensning se nästa bild. I texten på Windows Update-rensing så står det Windows behåller kopior på alla installerade uppdateringar från Windows Update. även efter att nyare versioner av uppdateringar har installerats. Windows Update-rensning tar bort äldre versioner av uppdateringar som inte längre behövs och som tar upp utrymme. (Du kan behöva starta om Datorn.)

 

//DAson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DAsons tips är inte att förkasta... likaså kan du överväga att stänga av "strömsparläge" (hybernation) vilket innebär att en del stora filer försvinner från disken. Inför ett viloläge så sparar Windows en rejäl fil för att snabbt kunna läsa in vad du gjorde innan du stängde locket. Använder du det inte så stäng av och spara utrymme

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Window 7 och lite program bör ju ta ca 20-25 GB på disken.

Stäng av system återställning om du inte använder det. Det kan finnas många GB där. B)

Det och system rensning med Windows egna program brukar göra susen, du kan kryssa i allt.

CCleaner kan jag inte rekommendera, jag har fått installerat om tillräcklig många datorer där

folk har städat alldeles för ofta och för mycket med det programmet, typ system filer som fattas mm

 

 

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra tips! Tackar så mycket för dom.

Har aldrig använt systemåterställning så i mitt fall var det gamla installationsfiler som låg kvar och tog upp plats, obegripligt varför Windows sparar på gamla kopior av installationsfiler och varför dom inte dyker upp direkt vid skanning utan att behöva in och rota bland inställningar?

 

Hittade även ett bra litet program som heter "WICleanup" och finns att ladda ner här: http://appnee.com/wicleanup/

Frigjorde ca 15GB totalt på disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...