Gå till innehåll

Servicelucka på HP Dator


Gå till lösning Löst av Lasse B,

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Fråga.

På min tidigare HP, fanns det under datorn, något som kallas för servicelucka, flera stycken, det var lätt att komma in i datorn, för att bla byta minne, batteri till klockan, hårddisken med mera.

 

Men på denna burk jag har nu HP Pavilion Notebook, 15-P 104 NO, fattar jag inte hur man skall komma in i den.

Sitter en massa skruvar i botten, men det verkar vara ett helt stycke, ingen, inga luckor att lätt öppna för att komma in i burken.

Frågan gäller, någon med samma situation, tydligen måste man från ovansidan försöka böja ner plastkanterna runt om dator, verkar bökigt, lurigt. Har kollat på HP, men där hittar jag bara bilder, video från HP dator med serviceluckor på baksidan.

 

Har en sprillans ny SSD disk, som jag köpte tidigare, och tänkte sätta in i denna burk, men det vekar bökigt.

någon med samma problem ??o m det nu är ett problem. Kontaktar man HP får man ändå inget svar.

Någon med ett bra tips, tar jag gärna emot, har inte lust att lämna in den på någon verkstad och betala dyra pengar för det.

 

Lasse

 

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tittar man noga så brukar man hitta en liten illustration vid varje skruvhål. Lossa de skruvar som har ett tangentbord. Därefter borde tangentbordet lossna och du kanske får mer klarhet i hur du ska gå vidare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tackar, såg det,verkar lite bökigt.

Väntar med det, datorn funkar bra,risk för att man annars sabbar någonting istället.

Skulle jag nu byta disken nu gäller ju inte garantin,sparar SSD disken, eller säljer ut den.

Tack för tipsen.

Med vänlig hälsning

Lasse B

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag har tidigare lossat skruvarna, men det verkar som om man måste vika ner plasten runt om kring tangentbordet, och plasten runt är rätt stel. Om disken skulle paja, då kanske jag gör ett tappert försök istället.

Ja, vi får se.

 

Vem vet, kanske skaffar en burk till senare, med SSD.

Lasse B

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag måste bara säga det att den service manualen som eson länkade till är helt otrolig.. Jag har aldrig sett en manual så extremt noggrant förklarad i syfte att montera isär och utföra service och underhåll. Det står att en fackman ska utföra detta men med denna manual kan en någorlunda tekniskt kunnig person klara underhållet själv. Naturligtvis måste syn och fingerkänsla finnas där också eftersom det är små och känsliga prylar man skruvar med.

 

Ps. enl manualen ska man ha ett tunt icke ledande material som hjälp när man delar på datorns över och undersida.. står inget om att bryta någon plastkant etc. däremot ska gummifötter och ett stort antal skruvar bort.

Jag kan tänka mig att det är som en telefon.. ungefär..

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste bara säga det att den service manualen som eson länkade till är helt otrolig.. Jag har aldrig sett en manual så extremt noggrant förklarad i syfte att montera isär och utföra service och underhåll.

 

För att vara HP är det enastående... att man lagt ut den för allmän nedladdning alltså.

Själv tycker jag att kvaliteten på sprängbilderna är bedrövlig. Rena dimman om man förstorar, vilket man måste om man är över 30, med normal synutveckling.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Har studerat servicemanualen lite noggrannare nu, nä det verkar inte så komplicerat, men väntar tills dess att garantin har gått ut, skulle nuvarande disk paja, så gör jag det.

 

 

Lasse B

 

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
  • Lösning

Kort Info om tidigare problem.

Fick ju problem med datorn ( BIOS ) hamnade på vekstad, hade garanti, så allt fixade sig, man bytte modekort, så det är okej nu, kommer inte, om det är alldeles nödvändigt att uppdatera bios.

 

Men ! Innan detta skedde, det var så tråden började så hade jag en ny SSD Disk, andvänd kort stund i en annan dator, men upplevde att jag hade problem med att komma in i datorn. Kunde inte smälta att jag hade en disk som kostade nästan 900:-

Fick en servicemanual av e-son för ett tag sedan, så i dag tänkte jag, att nu skall jag i lugn och ro försöka komma in i datorn, för att få dit min SSD Disk.

Med en kopp kaffe, läste, tittade noga på manualen, tog det lugnt, så kom jag in i datorn utan skador, fick dit SSD Disken,så nu är allt frid och fröjd, datorn snabb som fan, mot tidigare.

Låter säkert inte så märkvärdigt i mångas öron, som kan detta, är proffs, men för mig var det en seger, samt att solen skiner även i dag,

Ha en bra dag alla.

Lasse B

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, den kan hjälpa till mycket.

Tack e-son för manualen, nu vet jag hur jag även gör på min andra dator om jag skulle behöva komma in i den.

Så nu är båda datorer utrustade med SSD Diskar, samt Windows 10 på båda datorer.

Den ena på 256 gb den andra på 120 gb.

Ha det.

Lasse B

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack e-son för manualen, nu vet jag hur jag även gör på min andra dator om jag skulle behöva komma in i den.

Vad bra att det löste sig! Det gäller bara att våga och ta det lugnt så brukar det lösa sig. 

Har man aldrig gjort det förr så kan det såklart kännas lite osäkert men efter några gånger så inser man att det inte är så märkvärdigt och att det ofta går till på liknande sätt på olika modeller. Finns dock bärbara modeller som är undantag där man får montera isär halva datorn för att komma åt något som på andra modeller sitter bakom en enkel lucka. Så att ta en koll i en servicemanual första gången är alltid praktiskt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...