Gå till innehåll

Spara bilder från Android till USB


börjen

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Hur får jag bilder från en Samsung S4 mini sparade till ett usb-minne via en dator med Android 4.2.2? Kies funkar ju inte och sitter o får ladda upp via molnet, men det måste ju finnas enklare sätt med sladd mellan dator och telefon?

Redigerad av Manneman
Rubrik samma som inlägg...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag använder Airdroid  för flytta filer mellan telefon och dator trådlöst och Wifi.

 

Edit:

Jag använder även automatisk synk från telefon till dator med ett dropboxkonto. Finns andra molnlagringar som kan fås att fungera på liknande sätt.

Redigerad av fredde
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Har inte provat Airdroid men det kan ju vara smidigt att göra det från datorn.

 

Jag brukar starta en utforskare på telefonen och kopiera filerna därifrån över det trådlösa nätverk till den enhet jag vill ha det på, men det kan ju vara lite pilligare om man har en liten/lågupplöst skärm på telefonen. 

 

Jag använder https://play.google.com/store/apps/details?id=com.estrongs.android.pop&hl=sv men det finns gott om andra om man inte gillar den. 

 

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
börjen, den 19 Jul 2015 - 6:44 PM, skrev: börjen, den 19 Jul 2015 - 6:44 PM, skrev: börjen, den 19 Jul 2015 - 6:44 PM, skrev: börjen, den 19 Jul 2015 - 6:44 PM, skrev: börjen, den 19 Jul 2015 - 6:44 PM, skrev: börjen, den 19 Jul 2015 - 6:44 PM, skrev:

Hur får jag bilder från en Samsung S4 mini sparade till ett usb-minne via en dator med Android 4.2.2?

 

Är verkligen operativsystemet på datorn Android 4?

 

MyPhoneExplorer (www.fjsoft.at) överför filer via Wi-Fi, USB eller Bluetooth

 

Annars är det en USB OTG kabel/adapter du söker.

 

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortillbehor/usb-tillbehor/usb-adaptrar/otg-adapter-utan-kabel-p92970 (Vanlig mini usb)

http://www.kjell.com/sortiment/telefoni-kommunikation/mobiltelefon-tillbehor/otg-slimport-mhl-adapter/otg-anslutning-for-samsung-30-pin-p61029 (samsung 30 pin)

http://www.kjell.com/sortiment/telefoni-kommunikation/mobiltelefon-tillbehor/otg-slimport-mhl-adapter/samsung-otg-adapter-p92505 (samsung MHL)

 

Edit: Tydligen stödjer inte s4 mini (med stock kernel) anslutning av USB-enheter, i så fall är svaret på denna tråden nej.

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du anslutit telefonen via kabel till datorn så är det väl bara att lista ut i vilken av mapparna som kameran lagrar foton och kopiera.

I min telefon lagras fotona i mappen \telefonmodell\Internlagring\DCIM\Camera .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
börjen, den 23 Jul 2015 - 12:09 PM, skrev: börjen, den 23 Jul 2015 - 12:09 PM, skrev: börjen, den 23 Jul 2015 - 12:09 PM, skrev:

Ja, telefonen. Men som PTP-ansluten kamera behöver jag bättre möjligheter i datorn.

 

Använder du MTP läget då i telefonen? MTP är ju baserat på PTP.

Borde inte vara några problem att hitta telefonen i "den här datorn" eller "utforskaren".

 

Quote

 

1.Connect your Device with the computer.

2.It will automatically detect the USB connection. There are two ways to redirect to settings of Media device/Camera. In case of no usb Connection detect please check the cable or driver for device.

3.From Notification . There is notification at notification screen.

4.Connected as Camera/media Device . it will redirect to USB computer connection.

5.Or in another Settings--> Storage-->navigation right button -->USB computer connection > Media device (MTP)/ Camera PTP.

 

Annars får du nog förklara lite vad det är mera exakt du vill göra.

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är perfekt att synka bilderna automatiskt till Dropbox eller annan molnlagring. När bilderna synkats till Dropbox från kameran så synkas dessa senare automatiskt till den egna datorn. Det kan inte bli smidigare. Motsvarande funktion som jag använder på Dropbox finns även till Onedrive och antagligen även till fler molntjänster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tips om molnet osv. Använde ES Filutforskaren lite snabbt men den hittade inga bilder i telefonens DCIM-mapp. Och den visar inte telefonens micro-sd. Skumt, jag är ändå någorlunda van datoranvändare och tycker Android 4.2.2 borde ha nåt sätt att lösa problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min mobil har ingen SD-slot men kanske är där en fast minnekrets på moderkortet som motsvarar det för om jag i ES Filutforskarens snabbvalsmeny går till "Lokalt/Home" så hamnar jag i filstrukturen i /sdcard som innehåller bl.a. DCIM mappen där mobilkamerans bilder sparas. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Tack för era svar, satt dock i Kambodja utan nät så inte kunnat svara förrän nu. Men pratat med Lenovos och Samsungs support nu och det finns vad de vet ingen lösning på problemet. Usb-kopplar alltså en Samsung S4 mini-telefon med Android 4.4.2 till en Lenovo-dator med Android 4.2.2 och vill se telefon-filerna. Men det går inte. Överbevisa mig gärna, men min jakt på program ovan och sätt att få det att funka är förgäves. Visst, Dropbox funkar. Och att lagra på och sen flytta micro-sd är en lösning. Men det tar längre tid både när kameran fotograferar och med vidare bildhantering. Det bästa hade varit att få bilderna att gå genom usb-sladden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...