Gå till innehåll

Ren installation laptop..


Byvander

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Hej!

 

tro jag hade uppe detta i en annan tråd men fick ej svar, så därför skapar jag en specifik för detta..

det är såhär att jag har en Asus laptop (F550J) och hade då tänkt att installera om windows 8.1 på den..

men inte från recoveryn då utan en ren installation fö att slippa alla onödiga program...

 

men hur gör jag då?

men finns recoveryn ändå kvar då om jag gör detta? (recoveryn ligger på en specifik HDD på laptopen)

 

tänkte undra om detta går:

jag har en äkta windows 8 skiva hemma sen tidigare från annan dator, så om jag skriver upp nyckeln

som tillhör denna dator som jag hittar om jag högerklickar på den här datorn och sen väljer egenskaper..

 

eller ett annat alternativ är kanske att jag använder windows 8 skivan rakt igenom med den nyckeln...

men vet ej...   vill ha tips...

 

 

// Byvander

Redigerad av Byvander
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Om datorn levererades med 8.1 så finns nyckeln lagrad i bios och hittas automatiskt under installationen.

Jag skulle ha gjort en Clean installation. Jag ser inget behov av att spara recoveryn.

 

 

 

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Varför inte ta den enkla vägen och använda recovery-partitionen och sen avinstallera det som du inte vill ha med detta program, klart snabbaste och enklaste alternativet.

 

Edit:

Varför installera W 8.1 nu när W10 släpps om några dagar?

Redigerad av fredde
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LGJ: så om jag skulle stoppa in en windows 8 skiva och starta installationen så hittar den nyckeln automatiskt eller?

 

fredde: körde programet som du tipsade men hittade inget som ja kunde ta bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

fredde: körde programet som du tipsade men hittade inget som ja kunde ta bort.

Du får 3 kolumner med Recommended, Questionable och Everything Else förslag på program att avinstallera. Har du tittat i alla 3 kolumnerna, jag gissar att du bara tittade i den första kolumnen?

 

Om jag kör programmet på min dator så får jag nog 30-40 st förslag på program att avinstallera i sista kolumnen, några av programmen har jag själv installerat eftersom datorn har varit igång 1-2 år. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

LGJ: så om jag skulle stoppa in en windows 8 skiva och starta installationen så hittar den nyckeln automatiskt eller?

 

fredde: körde programet som du tipsade men hittade inget som ja kunde ta bort.

Ja den hittar nyckeln.

Det går att plocka fram nyckeln från bios innan du installerar med detta program om du vill.   (Method 1: har jag kört några gånger och det har fungerat)

 

https://itsolutionsblog.net/3-ways-to-extract-the-windows-8-product-key/

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...