Lasse B Posted July 25, 2015 Share Posted July 25, 2015 (edited) Behöver hjälp, betalar om det behövs. När jag startar dator, eller den startar om kommer det upp en svart sida med en massa text. Bla står det: Produkt Information Not Valid. Gå till www.com/go/techcenter/startup. Men jag fattar inte ett skit av det. Någon som kan hjälpa mig, kanske med att fjärstyra datorn, så jag får ordning på detta. Annars åker burken ut genom fönstert. Vad kan ha hänt ???? Lasse B Edited July 25, 2015 by Lasse B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LGJ Posted July 25, 2015 Share Posted July 25, 2015 Lasse, blev det så här av sig självt eller har du ändrat något ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse B Posted July 25, 2015 Author Share Posted July 25, 2015 (edited) Vet ej. Skulle uppdatera bios, men vet inte om det var det, det står att det saknas serienummer med mera ?? Håller på att lägga tillbaka W8,1 så länge. Blir tokig för annat. Det går ju att använda dator, men varje gång den startar om blir det så. Lasse Edited July 25, 2015 by Lasse B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LGJ Posted July 25, 2015 Share Posted July 25, 2015 (edited) Jag gjorde en snabb sökning på "HP Information Not Valid" och fann "The problem you are having can only be fixed by an HP Field Tech" Hade jag haft datorn hos mig så hade jag troligvis kunna hjälpa dig men tyvärr inte på något annat sätt. Edited July 25, 2015 by LGJ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse B Posted July 25, 2015 Author Share Posted July 25, 2015 Ok Lasse B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse B Posted July 25, 2015 Author Share Posted July 25, 2015 Det lilla jag kunde läsa av på internet, är att tydligen har uppgifterna försvunnit på modekortet ?? om det nu är så. Bara att kasta ut burken. LB Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LGJ Posted July 25, 2015 Share Posted July 25, 2015 (edited) 1. Om du kommer in i bios så se om du kan hitta "default" läge och klicka på det, spara och gå ur. Testa om det hjälpte 2. Ta bort strömsladden och batteriet tryck på start knappen några gånger (för att tömma cache minnet.) Sätt tillbaka batteriet och strömsladden och starta datorn Det vad jag kan komma på just nu. Verkar som det blivit nåt knas med bios uppgraderingen Edited July 25, 2015 by LGJ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LGJ Posted July 25, 2015 Share Posted July 25, 2015 Lasse gör nummer 2 först och kolla om det hjälper Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse B Posted July 25, 2015 Author Share Posted July 25, 2015 (edited) Produkt Information Not Valid. Sökte på detta, då stod det något om modekortet. LB Edited July 25, 2015 by Lasse B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse B Posted July 25, 2015 Author Share Posted July 25, 2015 Samma problem ändå. Inget att göra åt, får kontakta HP. Lasse B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OlleBull Posted July 25, 2015 Share Posted July 25, 2015 "default" i BIOS ändrar ju inget om man uppdaterat BIOS! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
si3rra Posted July 25, 2015 Share Posted July 25, 2015 Det är (problemet) att UEFI / BIOS har tappat bort eller av någon anledning matchar inte moderkortets serienummer det som är angivet för datorn. När du kontaktar HP så står numret under luckan för RAM-minnet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse B Posted July 25, 2015 Author Share Posted July 25, 2015 Vad är det för nummer ?? Nu är det ju bökigt att komma in i datorn, Ja Ja. Men sannolikt måste man välan lämna in datorn nu misstänker jag. Lasse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
si3rra Posted July 25, 2015 Share Posted July 25, 2015 Det står på länken som det hänvisas till http://support.hp.com/se-sv/document/c02672712 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse B Posted July 25, 2015 Author Share Posted July 25, 2015 Tack. Misstänker att man måste lämna in datorn nu, typiskt när man behöver den. Avslutar denna tråd nu. Lasse B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse B Posted July 26, 2015 Author Share Posted July 26, 2015 Funderade på en sak. Problemet som uppstod med datorn, tror jag kom efter en biosuppdatering jag gjorde, kollade lite på nätet och flera med samma problem, skall prata med HP i morgon. Men ?? Inte behöver man välan så fort det kommer en ny uppdatering till bios hämta hem den, hört att så länge allt funkar bra kan man vänta med det. Synpunkter. Allt löser sig, ny dator nu, jäntan glad, hon tar över en 4 månader gammal dator, när den är fixat. Ha det. Lasse B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gsb Posted July 26, 2015 Share Posted July 26, 2015 Men ?? Inte behöver man välan så fort det kommer en ny uppdatering till bios hämta hem den, hört att så länge allt funkar bra kan man vänta med det. Synpunkter. Lasse B Jag har inte uppdaterat bios på någon dator jag ägt. Lagar aldrig något som är helt. Jag har helt enkelt slutat pilla med inställningar, rensningsprogram mm. Det enda jag gör är att blåsa om datorn typ 1 ggn/år. /gsb Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse B Posted July 26, 2015 Author Share Posted July 26, 2015 Tackar. Såg att det kommit en uppdatering till min nya dator nu, men på grund av det, kommer jag ligga lågt, just med bios. Ha det. Lasse B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OlleBull Posted July 26, 2015 Share Posted July 26, 2015 (edited) Har heller aldrig uppdaterat BIOS på de datorer jag haft och de har funkat till dödagar, en HP, en Compaq och en Dell. Dessa hamrades sönder och hamnade på skroten, utom Dellens hårddisk, som fick funka som extern disk, men den är nu lagd i malpåse, troligen för gott! Edited July 26, 2015 by OlleBull Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fredde Posted July 27, 2015 Share Posted July 27, 2015 Bios uppgraderar man om man behöver nya funktioner som följer med Biosuppgraderingen, inte annars. Jag har provat att uppgradera Bios på en gammal dator för skoj skull för att testa hur man gjorde. Det gick bra men det är inget jag kommer att göra om i onödan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse B Posted July 27, 2015 Author Share Posted July 27, 2015 (edited) Bra svar från alla. Sammanfattningen av detta är, att om inget speciellt händer med datorn, skippar jag det. Avslutar därmed denna tråd. Nvh Lasse B Edited July 27, 2015 by Lasse B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Solution Lasse B Posted August 6, 2015 Author Solution Share Posted August 6, 2015 Info. Datorn hamnade på Service, gick fort. Man var tvungen att byta modekortet. Detta problem uppstod i samband med en Biosuppdatering, vad jag förstått, så nu lägger jag sånt på is, såvida det inte är nödvändigt. Har förstått av alla kommentarer ang Bios, att man inte alltid, så fort man ser en ny Biosversion, behöver uppdatera till den senaste. Så var det med detta. Lasse B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DAson Posted August 6, 2015 Share Posted August 6, 2015 Bra att det löste sig till sist. Inget kul när sånt händer. //DAson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse B Posted August 6, 2015 Author Share Posted August 6, 2015 (edited) Nä, och i samma veva köpte jag en till dator, så den som varit på service får jag välan ge till dottern, eller avyttra på ett annat sätt. Ha det. PS, Har en SSD disk liggandes till ingen nytta Scandisk Ultra 2. ( 120 GB ) Lasse B Edited August 6, 2015 by Lasse B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LGJ Posted August 6, 2015 Share Posted August 6, 2015 (edited) Lasse B, köp ett USB3 kabinett och använd den gamla SSD disken till lagring/backup mm. http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortillbehor/harddiskkabinett/plexgear-externt-2-5-usb-3-0-p94067 Edited August 6, 2015 by LGJ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts