Gå till innehåll

Recommended Posts

Nu när windows 10 går igång i full skala den 29 juli så påstår sig microsoft ha storsatsat på sin "nya" webbläsare Microsoft Edge. Den skall bli snäppet bättre och snabbare än alla andra webbläsare. Hur är det nu då med det? Jag är fullt medveten om att den ännu inte är helt klar......men när jag använder den så blir jag inte imponerad. Om microsoft tänker vara med och konkurrera ut alla andra webbläsare så borde de ha hunnit längre än så här. Snabb är den nog eftersom den saknar alla former av tillägg.

Det första jag slås av är det "simpla" utseendet. Två val av av tema "ljust" eller "mörkt" wooaaw. Startar upp och hela skärmen dränks av ads och någon adblockare finns inte att lägga till.

Enda sättet att få bort dom är att laborera med host-filen enl. nedan och vem orkar göra det?

 

http://winaero.com/blog/block-ads-in-microsoft-edge-browser-project-spartan/

 

Om microsoft med detta anser att de storsatsat på webbläsaren då vete tusan hur de tänker och de knäpper knappast någon av de andra webbläsarna på näsan. Skärpning anbefalles. :angry:

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Håller med dig, men MS har sagt att den inte är helt färdig.

Jag saknar helskärmsläge f11, och är inte nöjd alls, varken med funktioner eller utseende.

Ser ut att vara några barn som har varit med att utforma utseendet.

 

Så för min del använder jag den inte alls.

 

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är i.o.f.s enkelt att byta ut hostfilen som finns i mappen ETC som ligger under system32-drivers. Glöm inte att spara original-hostfilen om ni vill lägga tillbaka den. Sen blir webbläsaren snabb i vart fall. Tänkte ge den en ärlig chans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag provade Edge i 5-10 min, bl.a. importerade jag favoriter från Chrome och jag hittade knappt någon av de som brukar använda, det blev en ända röra och jag lyckades inte lista ut hur jag flyttar enstaka internetgenvägar för att få lite ordning på dessa, hoppas Microsoft kan bättre, annars lär inte Edge bli någon framgång. 

 

Jag uppmärksammade också frånvaron av Adblock som nämns i inlägg 1 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Liksom en hel del annat i Windows 10 är Edge inte riktigt så färdigt som man (och säkerligen Microsoft) skulle önska. Men observera att Edge är en app och kommer att uppdateras löpande med fler finesser. Själv kör jag mestadels IE11 fortfarande men börjar gå över mer och mer mot Edge ju bättre den blir.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En anledning att MS vill gå över till Edge istället för IE är det dåliga rykte IE dras med även om det blivit lite bättre sista åren. Då kan man tycka det är märkligt att de pushar ut Edge innan den är riktigt klar. Hade man inte skickat med IE11 med Win10 så hade jag förstått det men nu blev det ju att man behåller IE11 ändå för bakåtkompabilitet. Risken är nu att Edge också får dåligt rykte då användare inte tar hänsyn till att den är "under utveckling" och att det kanske blir svårt att locka tillbaka dem. Man har bara en chans att göra ett första intryck. Men nu väljer man att släppa den så återstår att se vilket genomslag den fått om ett år eller så. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En anledning att MS vill gå över till Edge istället för IE är det dåliga rykte IE dras med även om det blivit lite bättre sista åren. Då kan man tycka det är märkligt att de pushar ut Edge innan den är riktigt klar. Hade man inte skickat med IE11 med Win10 så hade jag förstått det men nu blev det ju att man behåller IE11 ändå för bakåtkompabilitet. Risken är nu att Edge också får dåligt rykte då användare inte tar hänsyn till att den är "under utveckling" och att det kanske blir svårt att locka tillbaka dem. Man har bara en chans att göra ett första intryck. Men nu väljer man att släppa den så återstår att se vilket genomslag den fått om ett år eller så. 

Håller fullständigt med, MS har inte råd att släppa skit när det gäller webbläsare eftersom det är en väldig konkurrens, de borde väntat med släpp till den är färdig.

 

Jag har testat Edge några min och kommer att fortsätta med den läsare som jag använde tidigare. Antagligen kommer det dröja ett halvår innan jag testar nästa gång. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag  använder Edge till ett web baserat spel, Settlers online

Både på explorer och Chrome så krashar Flash men alldrig på Edge

 

Så jag använder Chrome som default sen Edge till mitt spel

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker som många att webbläsaren Edge har stora brister, ful design, klumpiga menyer, oklara funktioner etc. Så jag har valt att fortsätta med IE11 ett tag till som standarläsare. Har gjort det valet i Explorer och har nu IE11 som standard (hittar ingen funktion i Edge hur man väljer den som standard eller den är kanske är standard som default) men undrar hur man väljer bort IE11 som standardläsare och sen väljer Edge? Något oklart liksom det mesta i W10.

 

Någon som har något tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...