Gå till innehåll

Windows 10 RTM uppgradering och övriga frågor


LGJ

Recommended Posts

Jag vet inte vad det är för en massa positiva saker som ligger bakom hypen jag läst att denna ska vara så fantastiskt mycket bättre än RTM.

 

Det enda positiva jag märkt är att Utforskaren kommer ihåg var man vill ha den och inte hoppar lite varje gång man startar den. 

 

Sökfuntionen funkar fortfarande inget vidare för mig. Hittar inte filer, inte ens de som ligger i indexerade mappar, inte ens om jag fäster filen på startmenyn. 

 

Något som irriterar mej som är perfektionist är att man släpper en uppgradering som innehåller korrupta systemfiler som inte går att reparera med hjälp av systemfilsgranskaren. Jag testar alltid installationen precis efter att jag lagt in den nya versionen. Jag har lagt in det på tre datorer med samma resultat för att utesluta slumpen. Samtliga installationer är s.k. clean installs (rena installationer).

Jag har inte använt några rensprogram innan utan kör sytemfilsgranskaren i felsäkert läge på den nya installationen och får då upp detta:

post-14792-0-85029300-1447502026.jpg

RTM-versionen 10240 innehöll inte korrupta systemfiler.

Svagt och hafsigt av Microsoft att släppa en version med korrupta systemfiler. :angry:

 

Redigerad av Turbopump
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 428
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

Något som irriterar mej som är perfektionist är att man släpper en uppgradering som innehåller korrupta systemfiler som inte går att reparera med hjälp av systemfilsgranskaren. Jag testar alltid installationen precis efter att jag lagt in den nya versionen. Jag har lagt in det på tre datorer med samma resultat för att utesluta slumpen. Samtliga installationer är s.k. clean installs (rena installationer).

Jag har inte använt några rensprogram innan utan kör sytemfilsgranskaren i felsäkert läge på den nya installationen och får då upp detta:

attachicon.gifSfc.jpg

RTM-versionen 10240 innehöll inte korrupta systemfiler.

Svagt och hafsigt av Microsoft att släppa en version med korrupta systemfiler. :angry:

 

Fick samma felmeddelande samt att novemberuppdateringen W10 1511 10586 misslyckades första gången (manuellt) med felmeddelande 0x8024200D. Har kollat att uppdateringsfunktionen står på "automatiskt" samt felsökt uppdateringsfunktionen som skall vara okey. Har kollat runt om någon har nån vettig förklaring på felmedd 0x8024200D. Skall avvakta om uppdateringen funkar vid den automatiska schemalagda nedladdningen.

 

Har W10Pro. Någon som har någon ide?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer W10 1511 10586, att uppgraderas, med mera, eller kommer det att komma en ny version efter denna ??

Vet inte, men misstänker att det säkert finns några buggar i denna version.

Inte lätt att svara på, men frågan är ställd ändå.

 

Tyckte att 10240 fungerade bättre, men nu har jag inte den filen kvar på USB minnet, någon som vet var man kan få tag i den ??

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer W10 1511 10586, att uppgraderas, med mera, eller kommer det att komma en ny version efter denna ??

Vet inte, men misstänker att det säkert finns några buggar i denna version.

Inte lätt att svara på, men frågan är ställd ändå.

 

Tyckte att 10240 fungerade bättre, men nu har jag inte den filen kvar på USB minnet, någon som vet var man kan få tag i den ??

 

10586 kommer att uppdateras via Windows update som vanligt tills nästa (RS1) stora uppgradering (ny build) kommer nån  gång i vår.

Ingen ide att lägga in 10240 då den kommer  uppgraderas automatiskt till 10586.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick samma felmeddelande samt att novemberuppdateringen W10 1511 10586 misslyckades första gången (manuellt) med felmeddelande 0x8024200D. Har kollat att uppdateringsfunktionen står på "automatiskt" samt felsökt uppdateringsfunktionen som skall vara okey. Har kollat runt om någon har nån vettig förklaring på felmedd 0x8024200D. Skall avvakta om uppdateringen funkar vid den automatiska schemalagda nedladdningen.

 

Har W10Pro. Någon som har någon ide?

 

 

Är det så att du redan kör med en uppdatering från ex Windows 7 eller Windows 8.1 till Windows 10 så kan det säkert bli många problem att få in denna stora uppgradering. 2.6 GB

Se inlägg 320 i denna tråd.     B)

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något som irriterar mej som är perfektionist är att man släpper en uppgradering som innehåller korrupta systemfiler som inte går att reparera med hjälp av systemfilsgranskaren. Jag testar alltid installationen precis efter att jag lagt in den nya versionen. Jag har lagt in det på tre datorer med samma resultat för att utesluta slumpen. Samtliga installationer är s.k. clean installs (rena installationer).

Jag har inte använt några rensprogram innan utan kör sytemfilsgranskaren i felsäkert läge på den nya installationen och får då upp detta:

attachicon.gifSfc.jpg

RTM-versionen 10240 innehöll inte korrupta systemfiler.

Svagt och hafsigt av Microsoft att släppa en version med korrupta systemfiler. :angry:

Jag har sett loggfiler från systemfilsgranskaren som har pekat ut saker som inte alls är något problem utan "falsklarm". Vill man veta att det den hittar verkligen är ett problem måste man kolla loggen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det så att du redan kör med en uppdatering från ex Windows 7 eller Windows 8.1 till Windows 10 så kan det säkert bli många problem att få in denna stora uppgradering. 2.6 GB

Se inlägg 320 i denna tråd.     B)

 

Hade Windows 7 pro och fick det vanliga erbjudandet om uppgr till W10. Då det dröjde använde jag länken och download funktionen microsoft.com/en-us/software-download/windows och nedladdningen gick bra.

 

Däremot fungerar inte uppgradering av nov uppdateringen 1511 10586 - varken manuellt eller automatiskt. Felmedd 0x8024200D. Har försökt kolla om det är ngt fel på Windows update och kört vissa rensningsprogram. Det skall finna got om plats på min hårddisk om jag tyder siffrorna och infon rätt.

 

Fortsättning följer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade Windows 7 pro och fick det vanliga erbjudandet om uppgr till W10. Då det dröjde använde jag länken och download funktionen microsoft.com/en-us/software-download/windows och nedladdningen gick bra.

 

Däremot fungerar inte uppgradering av nov uppdateringen 1511 10586 - varken manuellt eller automatiskt. Felmedd 0x8024200D. Har försökt kolla om det är ngt fel på Windows update och kört vissa rensningsprogram. Det skall finna got om plats på min hårddisk om jag tyder siffrorna och infon rätt.

 

Fortsättning följer.

 

Vad jag menar är att uppgradera från W7 och sedan uppgradera igen är ingen höjdare, bättre att göra en Clean install med build 10586 för att få allt att fungera bättre. B)

Hade du gjort en Clean install med Windows 10 build 10240 som Microsoft rekomenderade så hade det nog fungerat bättre med denna (build 10586) stora uppgradering.

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag menar är att uppgradera från W7 och sedan uppgradera igen är ingen höjdare, bättre att göra en Clean install med build 10586 för att få allt att fungera bättre. B)

Hade du gjort en Clean install med Windows 10 build 10240 som Microsoft rekomenderade så hade det nog fungerat bättre med denna (build 10586) stora uppgradering.

 

Att uppgradera frpn W7 till W10 är väl ett standardförfarande och man får ju ett erbjudande om uppdat/uppgrad till W10 - måste vara miljoner användare som gjort detta. Om det skulle varit ett problem borde ju Microsoft då varna för att det i så fall skall bli problem med november uppdateringen vilket man inte gjort så vitt jag vet? Infon i W10 är ju att det finns en uppdatering tillgänglig.

 

Så jag är inte mkt klokare på vad felkod 0x8024200D betyder och vad felet ligger och uppdateringen ligger fortfarande och väntar i Windows Update, men tack i alla fall för svaret. Jag kollar vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att uppgradera frpn W7 till W10 är väl ett standardförfarande och man får ju ett erbjudande om uppdat/uppgrad till W10 - måste vara miljoner användare som gjort detta. Om det skulle varit ett problem borde ju Microsoft då varna för att det i så fall skall bli problem med november uppdateringen vilket man inte gjort så vitt jag vet? Infon i W10 är ju att det finns en uppdatering tillgänglig.

 

Så jag är inte mkt klokare på vad felkod 0x8024200D betyder och vad felet ligger och uppdateringen ligger fortfarande och väntar i Windows Update, men tack i alla fall för svaret. Jag kollar vidare.

 

Vad felkoden betyder står t ex på sidan http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/Windows-Update-error-8024200dså något problem med Windows Update troligen. Samma åtgärd som för Windows 8 på sidan https://support.microsoft.com/en-us/kb/947821 kan hjälpa.

 

Annars är det ju alltid bra att börja med vanliga åtgärder vid uppgraderingar, avinstallera antivirusprogram, brandväggar och liknande som inte kommer från Microsoft samt koppla bort all extra hårdvara, t ex USB-minne, extern hårddisk, skrivare, mus om man har en bärbar dator.

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad felkoden betyder står t ex på sidan http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/Windows-Update-error-8024200dså något problem med Windows Update troligen. Samma åtgärd som för Windows 8 på sidan https://support.microsoft.com/en-us/kb/947821 kan hjälpa.

 

Annars är det ju alltid bra att börja med vanliga åtgärder vid uppgraderingar, avinstallera antivirusprogram, brandväggar och liknande som inte kommer från Microsoft samt koppla bort all extra hårdvara, t ex USB-minne, extern hårddisk, skrivare, mus om man har en bärbar dator.

Så sant så, det du skriver Cecilia, om hårdvara som kan spöka.......

På min huvuddator har jag ett tangentbord och en mus från SteelSeries.

Om jag inte drar ur båda dessa ur usb uttagen när jag nyinstallerar eller gör en uppgradering typ den nyss utkomna Update 1511 så hänger sig hela datorn vid första omstarten och man får felmeddelande att installationen inte kan fortsätta. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad felkoden betyder står t ex på sidan http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/Windows-Update-error-8024200dså något problem med Windows Update troligen. Samma åtgärd som för Windows 8 på sidan https://support.microsoft.com/en-us/kb/947821 kan hjälpa.

 

Annars är det ju alltid bra att börja med vanliga åtgärder vid uppgraderingar, avinstallera antivirusprogram, brandväggar och liknande som inte kommer från Microsoft samt koppla bort all extra hårdvara, t ex USB-minne, extern hårddisk, skrivare, mus om man har en bärbar dator.

 

Cecilia,

 

Du är helt rätt ute. Det var en skadad fil "register key" som orsakade problemet - lagade den via "Update automatic troubleshouter" - körde sen uppdateringen igen (manuellt) och sen laddades "november uppdateringen 1511" ned smidigt - tog en liten stund men nu är den installerad och klar. Tidigare program o flesta inställningar finns kvar

 

Så något problem att updatera från W7 till W10 var det inte så vitt jag begriper.

 

Tack för hjälpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sett loggfiler från systemfilsgranskaren som har pekat ut saker som inte alls är något problem utan "falsklarm". Vill man veta att det den hittar verkligen är ett problem måste man kolla loggen.

 

Det är omöjligt för mej och förmodligen det större flertalet att bedöma vad som är problem eller inte- falsklarm eller inte. Jag noterar att systemfilsgranskaren hittar något som den inte kan fixa och så var det inte i RTM-versionen 10240. Jag kan köpa när det sker i betaversioner (insiderversioner) men tycker inte det känns OK i en stor officiell uppgradering.

Kan inte vara någon stor grej för Microsoft att fixa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OBS. Nerladdnings länkarna för Windows 10 är INTE build 10586 utan build 10240 är tillbaka.

Även vid uppgradering från Windows 7/8.1 via VU är det build 10240.

 

Jag vet ej varför det är så, men återkommer så fort det går om jag hittar någon anledning till att det är så. :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det är något allvarligt fel på build 10586 annars så skulle MS aldrig tagit bort den.

Gissar på att det kommer en uppdaterad build 10586 eller nyare.

Inget nytt från Insider heller. På MSDN eller VLSC finns den kvar för nerladdning.

 

Tyvärr finns det ingen information alls från Microsoft än så länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det är något allvarligt fel på build 10586 annars så skulle MS aldrig tagit bort den.

Gissar på att det kommer en uppdaterad build 10586 eller nyare.

Inget nytt från Insider heller. På MSDN eller VLSC finns den kvar för nerladdning.

 

Tyvärr finns det ingen information alls från Microsoft än så länge.

 

Jo Lass kollade där man hämtar insider versionen

Så står följande text

These downloads cannot be used to update Windows 10 PCs to the November update (Version 1511).

 

Men det roliga är ju att Ison vi skapade så blev den skarp och jag har fått in November uppdateringen 1511

 

Så man ska nog vara rädd om den Isofilen, Min kompis jag hjälpte idag har även han fått in den uppdateringen

 

//Beldia

Redigerad av Beldia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är förklaringen om varför dom har gått tillbaka till 10240

Som jag fattar saken rätt så om man vill göra en Clean install igen så gäller Version 10240 och sen ta hemm alla uppdateringar via WU

 

http://www.neowin.net/news/microsoft-suddenly-decides-not-to-offer-windows-10-november-update-via-media-creation-tool

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar vad syftet med detta egentligen är ???

 

 

Jag har då ingen aning Lasse

Men nyfiken som jag är så gjorde jag en Clean install nu i morse

Clonade först disken om det inte skulle gå

 

Men för mig så fungerade en Clean install med Bygge 10586 och jag fick alla uppdateringar samt att den blev aktiverad.

 

Och det gör mig ännu mer fundersam ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är alla barnsjukdomar borta nu? Eller skall man vänta ytterligare en tid innan man installerar och uppgraderar från w7 till w10?

 

 

Jag anser att du törs installera Windows 10

För mig så fungerar det hur bra som helst.

Men sedan du har installerat och fått det aktiverat så rekommenderar jag att du gör en Clean install

Glöm ej att spara undan filer som du är rädd om

 

Men kolla först dina tillbehör t.ex om du har något specieltt ljudkort etc etc att det finns drivrutiner till dessa

 

 

//Beldia

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...