Gå till innehåll

Windows 10 RTM uppgradering och övriga frågor


LGJ

Recommended Posts

  • Svar 428
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

  • 3 veckor senare...

Hej! 

 

Det var ett tag sedan jag skrev här. Jag är tveksam om jag ska installera Windows 10 eftersom jag bara använder en reservdator just nu på grund av att hårddisken gått sönder i den stora laptopen. Visserligen är min dator ny, en Acer Aspire Switch 10 E, men den har väldigt lite minne och lagringskapacitet. Microsoft tjatar hela tiden att jag ska uppgradera.

 

Ladda ner nu och installera senare, stod det. Men det fungerar inte att avbryta processen. Första gången hängde sig datorn när jag klickade på Avbryt. Idag väntade jag tills allt hade laddats ner, men då ville den uppdatera genast i alla fall. Det kom en ruta med Acceptera eller Acceptera inte. Hittar ingen nedladdningsfil i datorn. Jag klickade bort fönstret eftersom jag inte hade tid att vänta mera. Då kom det upp ett fönster där det står Rensa filer. På Windows Update syns ett annat fönster där det står Laddar ner Windows 10. Så här har det hållit på i flera timmar nu. Klickar jag på Avbryt händer inget annat än att knappen tonas ner.

 

Allt verka ha gått i en loop.Vad ska jag göra nu? Är rädd att datorn hänger sig igen om jag försöker stänga ner. Bedrövligt att Microsoft inte kan fixa en bättre uppgraderingsfunktion. 

Redigerad av Hanne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
  • 5 veckor senare...

Men är det någon som kan förklara eller rättare sagt hjälpa mig om varför jag har fastnat vid version 10586.104 version av Windows 10 ?

När jag söker på windows-uppdateringar så hittar den inga nyare versioner ?

 

Version: 1511

OS:version: 10586.104

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har den senaste RTM-versionen.

 

Om du deltar i insiderprogrammet så skall du nu ha

Version: 1511

OS:version: 14267.1000

 

Jag har Version 1511 men OS:version så har jag den gamla 10586.104.

Är det bättre att delta och uppdatera OS:version eller inte ?

Redigerad av Nilsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bättre?

Det kan ju bara du avgöra, men just nu har du den senaste stabila versionen.

Går du med i Insider-programmet får du den senaste insider-versionen vilken kan innehålla buggar.

Du avgör vad som är bäst för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bättre?

Det kan ju bara du avgöra, men just nu har du den senaste stabila versionen.

Går du med i Insider-programmet får du den senaste insider-versionen vilken kan innehålla buggar.

Du avgör vad som är bäst för dig.

 

Nej som sagt det är förenat med vissa risker att köra testversioner och är man inte förberedd på detta så ska man nog avstå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
  • 2 månader senare...

Vet inte om detta är rätt ställe men tråden heter ju "och övriga frågor". :) 

Är det någon som kan hjälpa mig få tag på senaste officiella ISO'n för Windows 10 Enterprise 64bit Engelsk?

Alltså ingen insider/beta/hemmabygger eller så utan senaste "release" versionen oförändrad direkt från Microsoft. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2016-06-11 at 18:07, Nicklas sade:

Vet inte om detta är rätt ställe men tråden heter ju "och övriga frågor". :) 

Är det någon som kan hjälpa mig få tag på senaste officiella ISO'n för Windows 10 Enterprise 64bit Engelsk?

Alltså ingen insider/beta/hemmabygger eller så utan senaste "release" versionen oförändrad direkt från Microsoft. 

 

Det står i alla fall att versionen på sidan https://www.microsoft.com/en-us/evalcenter/evaluate-windows-10-enterprise är version 1511, dvs den som släpptes i november.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, Cecilia sade:

Det står i alla fall att versionen på sidan https://www.microsoft.com/en-us/evalcenter/evaluate-windows-10-enterprise är version 1511, dvs den som släpptes i november.

Tack Cecilia. Evaluate versionen verkar dock ha en del begränsningar, t.ex. att man måste logga in med Microsoft konto vilket jag inte vill. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, DAson sade:

Är det någon som har något datum när Windows 10 Anniversary Update släpps

Sånt brukar inte Microsoft gå ut med långt i förväg utifall att det i ett sent skede skulle uppstå något problem som måste åtgärdas innan släppet, men eftersom det kallas Anniversary kan man ju gissa att planen är att det släpps exakt ett år efter att Windows 10 släpptes, vilket var 29 juli om jag inte missminner mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört med 10 ända sen det släpptes. Men nu när jag skulle göra en ominstallation blev det problem. Skapat en installationsskiva med tian och prövat den tillsammans med min gamla kod till sjuan, som jag haft uppgraderad tidigare. Men den godkänns inte. Så jag har bara lyckats uppgradera men inte reninstallera tian. En massa tid för alla uppdateringar alltså. Och hur blir det när uppgraderingstiden tar slut? Går det då längre fast jag kört länge med tian? Eller blir jag åter hänvisad till sjuan?

Och så orsaken till att jag formaterade datorn: Svart skärm. Musen syntes, Ctrl-Alt-Del-menyn syntes, men annars allting svart vad jag än gjorde. Formaterade, ominstallerade sjuan, uppgraderade till tian, uppdaterade och fick åter igen samma problem. Så vad kan jag göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, BareJag sade:

Jag har kört med 10 ända sen det släpptes. Men nu när jag skulle göra en ominstallation blev det problem. Skapat en installationsskiva med tian och prövat den tillsammans med min gamla kod till sjuan, som jag haft uppgraderad tidigare. Men den godkänns inte. Så jag har bara lyckats uppgradera men inte reninstallera tian. En massa tid för alla uppdateringar alltså. Och hur blir det när uppgraderingstiden tar slut? Går det då längre fast jag kört länge med tian? Eller blir jag åter hänvisad till sjuan?

Och så orsaken till att jag formaterade datorn: Svart skärm. Musen syntes, Ctrl-Alt-Del-menyn syntes, men annars allting svart vad jag än gjorde. Formaterade, ominstallerade sjuan, uppgraderade till tian, uppdaterade och fick åter igen samma problem. Så vad kan jag göra?

Eftersom Windows 10 har varit installerad på datorn tidigare ska du inte ange någon licensnyckel under eller efter installationen, utan Windows 10 kommer att läsa av datorns hårdvaru-id, skicka det till Microsoft och få tillbaks att datorn redan är godkänd för Windows 10, dvs Windows 10 blir aktiverad automatiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
1 timme sedan, börjen sade:

Hur länge kan jag då använda en win 10-installation på ett usb - för all framtid?

Om du menar att du har installationsfilerna för Windows 10 på ett USB-minne så blir ju inte de filerna för gamla för att fungera (i alla fall inte de närmaste åren) men Microsoft släpper ut nya installationsfiler i samband med att det kommer en större uppdatering av Windows 10, t ex november förra året och augusti i år, som då inkluderar alla småuppdateringar fram till det datumet.

Om du i stället undrar om något som har med en giltig licensnyckel att göra får du förtydliga vad du menar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle installera Trygg Surf, och då får jag meddelandet att jag måste ta bort gamla AVG-filer. När jag skall göra detta, påstås att jag måste ha behörighet för att kunna göra detta. Liet förbryllande då jag är inloggad som administratör. Kanske förväntas någon form av AVG-nyckel??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...